Beror på vad det är för dosa.
Lagom är bäst, jag brukar greppa kablarna o klippa utanför handen (ca 10 cm långa trådar utanför dosa)

Edit: Glömde igentligen svara på frågan, Är det en kopplingsdosa så är svaret mellan 25 och 30. I en apparat dosa ca 10-12. Förutsatt att det e några av de vanligare modellerna.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Det bör väl vara någorlunda enkelt att "vika ut" en toppklämma med alla dess ledare vid senare omkoppling och provning. Att greppa med handen är då ett bra tips om man samlar ihop de ledare som ska kopplas ihop i botten på dosan och sedan formar knippet med handen så att de sticker rakt ut från dosan. Gör man så med alla knippen och låter dem sticka ut vid olika klockslag runt dosan så blir det enkelt att vika in och vika ut var o en. Motsatsen är att fläta en matta av alla ledare inne i dosan som sedan inte går att rubba.

Om jag minns rätt hade jag 25 ledare och 7 toppklämmor i en kopplingsdosa, bl.a en 20-slang med 7 ledare i. Det gick men gränsen går någonstans där.
 
Det är nog ingen som vet ett exakt antal på hur många trådar det får plats, det mesta man vill koppla brukar få plats.

Att ha för långa är nästan lika illa som att ha för korta. Mnors tillvägagångssätt är utmärkt för då får man perfekt läng på trådarna (så tillvida att man har en normalstor hand och inte liten som en flickas eller stor som en jättes).

//Patrik
 
Här hemma har vi en "kopplingsdosa" i källaren, den är för det första en apparatdosa, dvs. liten, sedan är den inmurad ca 20 cm in i väggen, och det sitter ytterligare 2 dosor med botten borta på vägen ut. Det kommer in ca 7 eller 8 rör i den, på olika nivåer, och det finns 10 synliga toppklämmor, men jag tror att det finns ett par till som är dolda av ledningar, och till råga på allt så är det utfört ca 1960, så alla trådarna är vita, utom några röda jordtrådar.

Har bestämt mig för att en dag skall jag ge mig på den där dosan, men då måste jag hugga upp ett hål runt den.
 
Ibland får man slå in ormboet med hammaren :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.