Får polisen ha skorna på sig hos dig då vid en husrannsakan....? Skulle vilja höra dig be dem städa upp efter sig vid en ev. husransakan...Undrar vad svaret skulle bli!
 
Thomas59
Hantverkare får gärna ha på sig skorna om jag nu skulle få för mig att anlita en sådan. Förutsätter att dom i så fall ser till att dom inte smutsar ner eller i tillämpliga fall ser till att skydda golvet. Vill dom ta av sig skorna är det också ok.

Jag har möjligen lite högre krav (eftersom jag betalar för deras jobb) på hantverkare att dom kollar att dom inte har smuts under skorna än andra gäster som besöker vårt hus.

Skulle aldrig falla mig in att kräva att någon (icke hantverkare) som kommer hem till oss på middag/fest tex ska ta av sig skorna så jag ser inte riktigt skälet till att hantverkare skulle särbehandlas. Har förövrig oftae vanliga gäster på besök än hantverkare. Är det smutsigt ute förutsätter jag att gästen/hantverkaren har inneskor (skoskydd) med sig eller torkar av skorna.

Hör till vanligt folkvett och sådant förutsätter jag att såväl gäster som hantverkare är utrustade med.

Skulle jag se en gäst eller hantverkare som klampar in med leriga/skitiga skor påpekar jag snällt att det kanske är lämpligt att göra rent skorna. Har svårt att tro att någon av mina gäster skulle ta illa upp. Tar en hantverkare illa upp (svårt att tro men man vet aldrig med hantverkare) eller vägrar att rengöra skorna har han/hon nog inte så mycket att välja på än att vända i dörren.

Att hantverkaren (som Paul tror jag skrev) skulle kunna få betalt för besöket ändå även om han vägrar att rengöra skorna/använder skoskydd kan han ju glömma.

Skoskydd borde väl för övrigt vara en självklarhet för en hantverkare att själv ta med.

PS. Snälla. Blanda inte in Polisen i denna debatt. Poliserna är i normalfallet varken gäster eller anlitade hantverkare så det går inte att jämföra.

Skulle Polisen klampa in utgår jag från att det är någon form av myndighetsutövande som pågår (typ stormning eller husrannsakan) och då har jag svårt att se att jag kan kräva skoskydd eller att dom tar av sig skorna. Ds.
 
Redigerat:
Belissimo skrev:
Får polisen ha skorna på sig hos dig då vid en husrannsakan....? Skulle vilja höra dig be dem städa upp efter sig vid en ev. husransakan...Undrar vad svaret skulle bli!
Det finns givetvis flera yrkesgrupper och yrkesuppdrag i hemmet där man inte kräver att skorna ska tas av. Poliser kan vara en sådan, inte heller skulle jag kräva att brandsoldater på väg att släcka en brand hos mig skulle ta av skorna, inte heller ambulanspersonal på väg att göra ett räddningsuppdrag.

Men hur menar du att detta har något att göra med om hantverkare ska ta av sig skorna eller inte? Menar du att hantverkare är likställda med poliser i auktoritet? Eller att om någon över huvudtaget kan tillåtas gå in med skorna så innebär det automatiskt att alla får göra det? Eller finns det någon ännu mer långsökt koppling?
 
Poliser och hantverkare har båda krav att skydda sina fötter i sitt yrke. Hantverkare har det för att kunna få ut full ersättning av försäkringsbolag vid ev skada och det måste även poliser ha.
 
jag, i egenhet av hantverkare, skulle absolut vända i dörren om jag inte fick behålla mina skyddsskor på.
De ingår i en del av min uppsättning av arbetskläder och jag har svårt att tro att kunden skulle vilja stå för mina sjukvårdskostnader och eventuella skador det skulle medföra om jag t.ex råkade trampa på en spik i hans/hennes hem.
Men självklart ser man juh till att skorna är så rena som möjligt.
 
Jag skulle "bara" montera en takarmatur i ett kök och den gången tog jag av mig skorna. Stod på en högre pall och när jag frågade kunden om exakt placering så tog han en kofot som stod mot väggen och pekade på platsen i taket med den.

Vad jag inte såg var att han la ifrån sig den intill pallen som jag stod på och när jag klev ner från pallen så trampade jag in kofoten i hålfoten. Det resulterade i fyra stygn i foten och läkaren rekommenderade en vecka i stillhet med foten i högläge.

Som egen företagare så har man ju inte tid att sitta still en vecka så jag fortsatte jobba som vanligt, med resultat att såret sprack upp lite då och då. Det i sin tur gjorde att jag slutligen fick en liten "knöl" under foten som ömmar som jag kommer att känna av varje steg jag tar resten av mitt liv.... såvida jag inte opererar bort den och tar en ännu lägre sjukskrivning med allt vad det skulle kosta mig
 
Det är ju faktist ett irritationsmoment, precis som att hantisar har befogenhet att klampa in med skorna traditionsenligt rent utsagt dock inte alla men merparten.Jobbat själv som kyltekniker/montör och går man in i ett privat hem där folk faktist bor så visst tog man av sig pjukken, OM inte ägarn själv säger att det går bra att behålla skorna på.

Sotare är väl extrema generellt vad gäller att gå in med skorna, bara fram med "röda" mattan när de är på besök..
 
Thomas59...

Varken jag eller någon kollega jag känner springer runt med skoskydd...

Men du missförstod nog mig...

Jag anser att golvet ska skyddas av mig eller kund och är det bara något väldigt enkelt återbesök hos en kund så åker mina skor av ifall vädret inte tillåter att de bara torkas av på mattan typ...
 
Det här låter lite som en icke-fråga.. Om kravet på arbetsskydd innebär att krav finns på en snickare, elektriker eller annan yrkesman han skall använda personlig skyddsutrustning så är det väl upp till den enskiljde hantverkaren om han väljer att frångå denna princip?! Om någon då väljer att vända i dörren på grund av att kunden KRÄVER åsidosättande av skyddsföreskrifter så hoppas jag att företaget som tar över jobbet också vänder när detta krav ställs på dessa!
Detta betyder naturligtvis inte att hantverkaren skall åsamka skador på fastighetens golv med sina skor, det kan som nämnts krävas att skorna är ordentligt torra o rena innan dessa kommer in i huset!
Resonerar jag fel?
 
att ni orkar...
Sunt förnuft tror jag alla här på forumet har och kan använda det.
Jag har heller aldrig använt eller sett någon hantverkare använda skoskydd.
Ska man titta på ett jobb så åker oftast skorna av ( då får man i 9 fall av 10 höra: du behöver inte ta av skorna)
Innan man börjar jobbet så täcker man golvet om det behövs
 
hehe, kul tråd

Har ju haft en del hantverkare hemma, en del har tagit av sig skorna och en del inte. Resultaten på arbetet går ofta hand i hand i hur personen är i fråga :)


Den bästa elektrikern, den med solklart mest omdömme och snyggast kabeldragning och placering av elprylar hade aldrig skor på sig, han verkade inte vara rädd för att tappa knivar i tårna :)

Har aldrig ens diskuterat skor med någon hantverkare, de har gjort som de vill, jag har bara konstaterat vilka som har tagit av sig eller inte och hur deras arbeten ofta ser ut :)
 
Redigerat:
Jag som hantverkare/snickare jobbar som oftast hemma hos privatkunder ser det lite som en självklar grej det här med skorna jag har alltid ett par inne skor med mig då jag jobbar inne hos folk ser så jäkla mycket bättre ut när man gör så tycker jag, skulle inte vilja själv att folk springer in med snöslask under skorna hemma hos mig. Det gäller helt enkelt att tänka ett steg längre tror man vinner mycket på det i längden. Å samma sak är att man städar undan efter sig när man e klar så man inte behöver möta ett myller av sladdar å maskiner när man kommer hem om nu kunden lever å bor i miljön man jobbar i.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Vad bra! Så enkelt löser man något, som för andra utvecklas till ett stort problem.
 
men nog kan man väll få ut ersättning för någonting polisen ställer till med? eller ska det täckas av hemförsäkringen?
 
jag fick under veckan höra: du är ingen riktig hantverkare, du tar ju av dig skorna...

Jobbade i ett privathem med en badrumsrenovering, så det är inte bara +poäng att ta av skorna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.