Vi är en familj på 2vuxna och 2 barn(1 och 5 år) har ett tvåningshus med källare och i dagsläget har vi en provisorisk tvättstuga i källaren i väntan på en ny tvättstuga.
Initialt så var det självklart att tvättstugan skulle hamna i källaren men allt efter som vi har bott in oss i huset så har vi upptäckt att badrummet på BV inte används till mycket annat än vanliga toabesök(inga sovrum på bv) så vi har börjat fundera på att konvertera den till tvättstuga och göra en liten toalett utan dusch i anslutning till denna ist.

Badrummet är hyfsat nytt (2007) och är i ok skick, men inte alls i samma klass som resten av huset, och är ca 5-6kvm stor.
Vi har även möjlighet att ha en liten kompakt tvättmaskin i badrummet på övervåningen.

Fördelar som jag kan se:
Mindre spring i trappor.
Möjlighet att få en "riktig" tvättstuga snabbt ist för att vänta 3-4 år tills de vi fixat en tvättstuga i källaren
Billigare eftersom det mesta vi behöver är på plats. Det som behövs är lite skåp, tm, tt + lite rörmockeri
Mer plats i källaren till annat.

Nackdelar:
Blir av med en dusch tills det att källaren är renoverad (mindre problem iom att vi än så länge bara är 2 användare)
Måste bygga en ny toalett alternativt ha en kombinerad toa/tvättstuga.
I källaren kan vi ha en betydligt större tvättstuga.

Ni som har lite mer praktiskt erfarenhet har ni några synpunkter på detta?
Räcker 5-6 kvm?
Har jag missat någon aspekt?
 
Ju närmare en tvättstuga kan vara där man faktiskt använder kläder och lakan, ju bättre är det väl? Det blir ju mindre bärande av saker fram och tillbaka då. Den enda nackdel jag kan se med att ha den i bostadsutrymmen är väl möjligen ljud. Men nya maskiner kanske inte låter så mycket. Och så måste den ju gå att ventilera på något sätt. Hur stor den behöver vara beror ju på hur mycket tork, förvaring och klädvård man vill ha plats för i den. Vill man inte ha plats för att stryka och vika i själva tvättstugan, så behövs ju inget stort rum alls.
 
Det är inte säkert att du utan vidare får ta bort det nuvarande badrummet på bottenvåningen och ersätta det med en liten toalett, detta med hänsyn till regler om handikappanpassning.
 
Hade inte tänkt på det med handikappanpassning. Att göra toaletten stor nog att man kan komma in med en rullstoll och att man kan vända den inte ett problem, men behövs det duschmöjligheter oxå eller räcker det att man kan göra nr1 och2?
 
Har en bekant som tycker att det bästa de gjorde var att göra tvättstuga på samma våning som sovrummen, just för att det är därifrån den mesta smutstvätten kommer (kläder, lakan etc) och det är dit de tvättade sakerna ska.
 
Du ska kunna laga mat, sova, göra 1 och 2 och duscha på samma våning enligt handikappreglerna.
Men frågan är om du måste söka bygglov eller ha byggsamråd om din ombyggnad. Om du inte behöver det, så behöver du väl inte heller tillämpa den regeln?
 
Den smartaste planlösning jag har sett irl , var en med alla 4 sovrum på övervåningen, liten tv hörna och tvättstuga med förvaring, liten wc/dusch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.