Ska måla om innertak och funderar på om de verkligen behöver tvättas före målning. I köket kan man ju tänka sig att det blir en fet hinna, så där ska det förstås tvättas, men i övriga rum?
 
Beror väl lite vad det är för matrial. Jag gjorde inte det när vi målade vårt vardagsrum. Dammade bara av det lite med en disktrasa. Det var såna vita skivor med luddig yta.
 
Nä, såvida du inte har kastat upp hamburgare i taket...
 
Matta tak behöver i regel inte tvättas,möjligtvis en lättare översikt av flugskit som annars tenderar att slå igenom.
 
Men kolla så det inte är limfärg i taket (då kritar det), för då måste den tvättas ner. (Om det inte är relativt nybyggt förstås, då är det inte aktuellt.) Annars får du den roliga situation vi hamnade i när vi köpte vår lägenhet där säljaren målat om med modern takfärg utan att tvätta: den började flaga redan innan vi hunnit flytta in och sedan har vi varit tvungna att skrapa hela eländet. :@
 
Jag skulle nog tvätta taket i alla fall. Lite matos kommer det alltid ut från köket till dom andra rummen, och med åren blir det klibbig yta som det har fastnad damm i..... Och bor du i en stad så kommer smuts från utomhusluften.

Det finns några slags färdiga trasor med något medel i som man inte behöver skölja efter. Dom är inte så jobbiga
 
Har aldrig någonsin kvättat ett innertak innan målning. Brukar bara ta damsugaren och gå över hela taket för att få bort dam och annan lös skit. Trots att vissa tak jag målat varit mer gula än vita har resultatet alltid blivit kanon. Spackla och slipa ojämnheter och stryk flödigt 2 ggr med en bra kvalitetsfärg så brukar det bli bra. Undvik att rolla i halvtorr färg då detta påverkar strukturen på färgen. Använd en sparboggie istället för pensel vid sparmålningen av samma anledning. Glöm inte att täcka golvet noggrant innan. Om det inte droppar något på golvet använder du för lite färg. Lycka till!
 
  • Gilla
hyllplan
  • Laddar…
dom enda tak man kan behöva tvätta är kök,pannrum,eller andra ytor som det har blivit sot eller matos på.
vardagsrum,sovrum hall m,m behöver aldrig tvättas.om man som sagt inte slängt hamburgare i taket som ngn skrev.(då räcker lite tvått på det stället)
problem att tvätta matta tak och särskilt då sprutade tak att man kan vid otur få hela putsen på golvet i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.