Hej!

Funderar på att plantera en pilhäck eller göra ett pilstaket längs baksidan. Det är ungefär 25 meter vi talar om. Varför pil? Jo, för att det växer så snabbt, har jag hört. Och det är fint, tyvärr inte vintergrönt dock.

Jag undrar om någon av er har erfarenheter av just pil?

Är det så smidigt som det verkar? Hur lång tid tar det från plantering till dess att man har en grön "vägg"? Kräver det mycket underhåll? Är det bara att stoppa ner skotten i marken och fläta till ett staket? Hur hålls det ihop? Är det snyggt vintertid? Ger det något som helst insynsskydd vintertid?

Var inne på lillopil.com och de hade bra information. Någon som känner till om de är bra? Är de prisvärda?

Eller har ni några tips på andra snabbväxande häckar, kanske även vintergröna, som inte kostar multum? Pilen skulle gå på ca 2600.- inkl. frakt hem...

Alla tips och åsikter är välkomna!

//Helena

 
Vi har ett flätat pilstaket 25-30m. Vi köpte just av Lillöpil.
Den ger ju inte det insynsskydd på vintern. Utan den ser helt enkelt ut som ett staket, i den höjd den nu har.
Där den står i god jord nertryckt 25 cm väcer den jätte bra... där den står tunnt dvs nertryckt endast 10 cm där är den inte lika tät. Dessa grenar du stoppar ner blir ju tjockare med tiden och om du flätar två pinnar som en blir ju det ännu tjockare. Tänker man nu efteråt skulle vi gjort det för den skulle varit stabilare då. Med tanke på att vår står inte så djupt mer än de första 10 meterna kanske. men om Ni har mer än 40 cm djup på jorden kommer det att bli väldigt bra, snabbt!!
Här säger det *klong* i spaden redan efter 10-30 cm beroende på var du gräver >:(
Vi ska ju som sagt bygga nytt och jag kan tänka mig mkt väl att sätta en ny sådan.

Underhåll... inte så mkt. knakar den så får man ju klart klippa den. det görs ju med fördel i feb-mars. För att hålla den smal så klipp sidorna och klipp av höjden där du vill ha den. Tänk bara på att om du ska rådjursäkra tomten så bör den vara minst 2 meter hör, eftersom de ser igenom den på vintern.

Tror inte du hittar billigare häck ;)
 
Vi har i helgen planterat pilstaket runt vår altan just för att den ska växa fort och ge lite lummig grönska.

Det var himla lätt att sätta, 6 m tog ca 6 timmar men då grävde vi land samtidigt. Vi valde att gräva land, istället för att sätta direkt i gräset, för att slippa att gräset växer upp längs pilarna.

Vi köpte 190 långa, av just Lillöpil, och då fick vi tyvärr tulla lite på höjden. Staketet blev ca 150 högt (vår minigräns) och då blev vårt rutmönster större eftersom vi inte hade "råd" att lägga pilarna ner så mycket som för att få det allra snyggaste rutmönstret. Så ett tips om ni ska ha högt är att köpa modell längre.

Vi satte dubbla pilar som ger ett robustare intryck när det är bart. Det är rutnätet som håller i hop konstruktionen, vi knöt dock ihop med snöre på vissa ställen så att pilarna växer ihop snyggt.

De 16 pilar som vi fick över planterade vi framför komposten. Så nu väntar vi spänt på grönskan.
 
Tack för era svar! :)

Har ni kanske några bilder att dela med er av?

//Helena

 
Hej igen!

"Lyfter" denna tråd, då vi inte hann med så mycket trädgård förra året.

Men i år ska det ske och jag undrar om det är någon som har några nya erfarenheter av pilstaket eller pilhäck?

Bilder kanske?

Vi skall satsa på insynsskydd längs baksidan och jag undrar om man skall fläta ihop till staket eller om man skall sätta dem "en och en" som en häck bara? Behöver ungefär 3 - 4 meters höjd...

Läs gärna mitt första inlägg ovan, för de frågorna är återigen aktuella...  ::)

Mycket tacksam för era inlägg, det börjar ju bli vår! Hörde första koltrasten i morse!  :surprised: :D

//Helena
 
S
Hej!
När jag föreslog för min sambo att vi skulle kunna ha en pilhäck eller ett pilstaket vid vårt framtida hus så fick jag till svar ett Nä fy f*n! Han påpekade att pil har jättelånga rötter som sprider sig otroligt mycket och dras tydligen också till vatten. Så de växer in i dräneringsrör mm och förstör dessa!  :(
Någon som vet nånting om detta påstående??

// Hälsningar Sandra
 
Sandra_Robert skrev:
När jag föreslog för min sambo att vi skulle kunna ha en pilhäck eller ett pilstaket vid vårt framtida hus så fick jag till svar ett Nä fy f*n! Han påpekade att pil har jättelånga rötter som sprider sig otroligt mycket och dras tydligen också till vatten. Så de växer in i dräneringsrör mm och förstör dessa!  :(
Förnuftig sambo ;). Han har så rätt så! Men, även om man sätter häcken långt ifrån hus, källare & rör får man förr eller senare problem - även om man idag har dräneringsrör i plast som inte sprider fukt. Det har gått mode i pilstaket och visst kan det se tufft ut men vänta bara om ett antal år, då pilstaketet alls inte är vidare kul längre, då man upptäcker att det krävt en hel del arbete som man inte orkat med och då man bestämmer sig för att ta bort eländet. Då gäller endast bulldozer.

En annan effekt av pilstaket är att man ev vill anlägga en trädgård innanför ...  ::) och upptäcker att pilen förbrukar all näring. Nej, strunta i denna modefluga - den är kul för en ett-eller tvåårsträdgård men inte på sikt.
 
  • Gilla
Stina Kluck
  • Laddar…
S
yonna skrev:
Förnuftig sambo ;). Han har så rätt så!
Kände på mig detta, han brukar ha rätt för det mesta  ;)
Tack för svaret! Då är det bara till att släppa den tanken då!  ::)

// Hälsningar Sandra
 
En pilhäck/staket består ju inte av stora pilträd direkt och då blir inte rotsystemet så stort heller...

Har själv ca 20m pilstaket som nu går in på andra året så det ska bli intressant att se om närliggande växter blir mindre i år.

 
Vårt pilstaket går på 5 året nu och ligger ca 15 meter från huset, vi har inga problem med denna pilhäck som man ju håller efter på höjden ocg bredden. Vi har ett äppleträd som står 0,5-1 meter ifrån häcken och den bär frukt som attan så inte är det nått fel på näring inte :cool:. Vi har också flera inplanterad rosenvial som klättrar i pilen och den blommar som attan också.... Vår syren som samsas ungefär som äpplet med pilen blommar också.....
 
Hej alla och tack för svar!

Har kollat lite med återförsäljare av pil och följande svar:

"Pil är inte värre än andra häckar. Eftersom varje pilskott är en egen trädindivid, och dessa står så tätt (10 per meter)  kan inte vart och ett utvecklas till ett stort träd, utan endast till en käpp med 4-5 cm i diameter. Varje "käpp" utvecklar ett tillhörande rotsystem för att försörja sig med vatten. Ett fristående pilträd är någonting helt annat, men i detta fallet är det fråga om buskpil, som alltså pga planteringssystemet har begränsat utrymme att utbreda sig på.

När det gäller rör och häckar är det isåfall äldre rör som är problemet då dessa lades med skarvar. Moderna rör är av plast och utan skarvar, alltså kan inga rötter tränga in."

Så det lutar starkt åt att det blir en sådan till våren!

Någon som har några bilder att dela med sig av??

//Helena
 
Pil har ju en otrolig fördel att kunna rota sig snabbt. Att man sedan kan fläta ihop och få mönster kan oxå vara häftigt. Då kan det krävas att med jämna mellanrum slå ner kraftigare stolpar som fungerar som stadga åt staketet. Relativt snart så börjar ju pilpinnarna sticka ut småskott med blad. Rosmarinvide är en salixsort som är nog den bästa om man vill ha någon salixsort som en bra häck och serpilaktig" och snabbväxandeut men mycket tätare. Den får även bra att klippa och forma. Salix purpurea ska oxå vara en trevlig häckväxt. Bör inte få ränna iväg alltför högt. Alla salixsorter är snabbväxande (vissa mer, andra mindre).

Personligen skulle jag först och främst tänka på vad det är jag vill ha. Är det viktigt att det sker snabbt så är ju staket det enda som är snabbissättet. Är det häck man ska ha så bör första tanken vara "står jag ut med den här häcken för lång tid framöver?". En häck brukar oftast inte planteras som en "modenyck" utan ska vara med huset och husägarna under en avsevärd tid. Speciellt om konstnaden är en viktig del i planerandet. När du hittar en häck du vill ha så spara inte på kostnaderna gällande plantorna. Det kan betala sig när häcken väl växer upp (dålig tillväxt, döda plantor).

Det finns ett oändligt antal olika buskar som du kan använda dig av beroende på var du bor, förutsättningar miljömässigt och vad du planerat ha för typ av häck (friväxande, klippt?). Finns ju möjllighet att blanda häcken med olika grupperingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.