När jag en gång började få upp intresse för just nybyggnation, så fick jag tidigt för mig att lösvirkesbygge är detsamma som att kunna styra och ställa allt efter eget huvud, inkl. att själv kunna välja allt material för huset (till stora delar av högre kvalitet än de från prefab. kataloghus), göra stora kostnadsbesparingar genom att välja att inhandla stor del av detta material från lågkostnadsländer, men framförallt genom att själv vara delaktig i produktionen. Som jag nu börjar begripa (men ännu inte är helt klar över), så är dessa möjligheter endast kopplade till lösvirkesbygge med s.k. DELAD entreprenad. Förstår också att den entreprenadformen inte är helt enkelt, i synnerhet inte om man inte har någon egen erfarenhet av branschen. Om man nu skulle känna sig tvungen att lägga ut ett par 100 tusen extra för den försäkring man väl kan säga det innebär att man köper, när man väljer totalentreprenad: Finns det då ändå möjligheter att man kan få en arkitekt att ta sig an byggnationen trots egna krav på att:

[*]Själv vara delaktig i bygget med säg 1 000 timmar
[*]Själv i stora drag välja byggare, företrädelsevis byggare från lågkostnadsland
[*]Själv i stora drag (om än i samråd) få välja material

D.v.s. att vi av vår arkitekt/byggnadsingenjör och hans firma i stort sett endast köper in dennes kunskap, ledarskap och risktagande!

Kanske är den organisationsform för byggnationen jag beskrivit inte att anse som totalentreprenad, utan snarare en modifierad variant av delad entreprenad. Strunt i det: I så fall kvarstår min fråga; Har man möjlighet att få någon byggnadsingenjör el. dyl. i något företag att för sin firmas räkning ta sig an denna entreprenadform, eller skulle inte en enda vara intresserad?

Skulle gärna vilja ha svar på detta, för att få kläm på mina kalkyler, innan jag går vidare i mina/våra byggplaner.
 
Detta låter som något vi är mycket intresserade av med :)

Någon som kan svara?
 
Vet inte om jag uppfattat dig rätt. Rätta mig i så fall.
Jag har svårt att tro att någon skulle vilja ta på sig ansvaret för ditt bygge, vilket en totalentreprenad skulle innebära, om du skulle plocka ut "godbitarna" och bara betala honom per timme för projektledningen. Risken i förhållande till vinst är för liten.

Att låta kunden vara med och påverka under byggets gång är ofta MYCKET tidsödande och kostsamt för entreprenören. Har själv tillåtit detta på två byggen men kommer nog att frångå det i fortsättningen då det är på tok för resurskrävande och nervpåfrestande. Skulle nog säga att den ökade arbetsinsatsen blir exponentiell.

Däremot kan du säkert komma överens om att låta vissa moment utgå eller komma överens om att du kan köpa in visst material själv, bara det inte påverkar byggprocessen.

mvh
David
 
Fattar inte heller exakt vasd du vill uppnå men en entrepenadform som jag tycker du ska studera är general entrepenad. Då kan du, med hjälp av en arkitekt och ingenjörsbyrå, ta fram all lämpligt underlag i form av arkitekt-, konstruktions-, el- vvsritningar varefter ni handlar upp det kompletta byggandet av en byggmästare.

/Sunemangs
 
Bengt-Olov skrev:
D.v.s. att vi av vår arkitekt/byggnadsingenjör och hans firma i stort sett endast köper in dennes kunskap, ledarskap och risktagande!
.......
Har man möjlighet att få någon byggnadsingenjör el. dyl. i något företag att för sin firmas räkning ta sig an denna entreprenadform, eller skulle inte en enda vara intresserad?
Det låter i mina öron som att du är ute efter flexibiliteten i en delad entreprenad, men att du är osäker om du kan ro hem det hela själv.

Jag kan tänka mig att det är svårt att få en entreprenör att ta totalansvaret så som du har beskrivit det. Om inte det finns någon byggfirma som just specialicerat sig på billigare importarbetskraft.

Det alternativ som ligger närmre tillhands är att du anlitar en projektledare/byggledare som hjälper dig att knyta ihop allt.
 
Hemmakatten
Med ett avtal om en viss entreprenad till fastpris så är det ju sedan upp till entreprenören var denne köper materiel etc. En totalentreprenad med det upplägg du beskriver är ingen totalentreprenad utan något helt annat, vad vet jag inte riktigt. :-/
En variant är kanske att skriva ett avtal med en byggare med en del med fast pris och en del med rörligt pris. Man kan också undanta vissa delar i entreprenaden för att man vill göra det själv eller anlita annan entreprenör för detta. Sådan här avtal är dock svåra (om inte omöjliga) att få till själv, varför det bästa är att anlita en byggkonsultfirma med byggnadsjuridisk kompetens. En byggkonsultfirma kan förutom avtalsskrivande även hjälpa till med upphandling, byggledning mm.
 
Bättre väggar än prefab, får Du nog leta efter, vill jag säga då du nämner detta själv.
Tillverkas inomhus, är rena och torra när de kommer, att jämföras med byggtimmer som ligger ute, kanske under lång byggtid.
Arkitekt; varför inte rita själv hur du vill ha det, kolla in huskatalogerna hur deras planlösningar ser ut med mått på rum, bad o s v. Sen kan du göra en skiss själv som du lämnar till en hustillverkare och deras ritansvarige= kostar inget, om du beställer byggsatsen från dom. Använde själv LB-HUS i Bromölla, ganska smidigt. Välj ett stomrest hus, det vinner du på i alla lägen. Ganska jobbit att börja med ritningar/kontruktion, bygglov, KA o s v, detta kan du komma från med det stomresta alternativet. Du kan välja bort allt på insidan, och fixa detta själv, om det nu är lite jobb du är ute efter= blir ganska mycket ändå. Gå förbi säljarens kontor och vänd dig med din förfrågan direkt till fabriken.
 
saturnus2 skrev:
Sen kan du göra en skiss själv som du lämnar till en hustillverkare och deras ritansvarige= kostar inget, om du beställer byggsatsen från dom.
Det där är nog fel.
Konstruktionskostnaden är inräknad i produktionskostnaden, men knappast gratis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.