Funderar på att bygga ett helt nytt hus i stället för att renovera mitt nuvarande.
Då jag då behöver ett stort garage kom ide´n med att kombinera dem båda, garage i botten och stor öppen planlösning på andra plan.

Någon som har bra länkar/bilder på olika form/lösningar av önskvärda lösning?

/Marcus
 
Jag gillar den lösningen men tänk på problematiken med avgaslukt, oljud, vibrationer, brandklassning på innertak/dörrar.
De som vill ha stora garage tenderar att ha stora projekt och konstiga arbetstider i sina garage.

Men ska man lika gjuta en platta är ju inte merkostnaden för källarväggarna den största utgiften.
Speciellt inte om man ändå behöver lite fyllnadsmassa någon annastans på tomten...

Om jag bygger nytt skulle jag ha garage för bruksfordon och cyklar i direkt anslutning till huset. Helst med bra utrymme för dörröppning, skidor, utrustning och all annan bråte som ändå hamnar i garaget förr eller senare.
I en perfekt värld har man en fristående maskinhall med varmdel en bit bort.

Det finns ...host... ett annat forum.. host...
Hittar inte länken till rätt bygge men:
http://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=12234&highlight=vault
 
Jag bygger ett hus med inbyggt garage. Bruttoarean på huset med garaget är ca 245 kvm. Huset är ritat så att det ska passa in i tomten som till stora delar är insprängd i ett berg. Terassen bakom leder ut mot berget.

Bilderna på köket är inte riktigt överenstämmande med hur det kommer att bli.
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tänker ha bara garage i botten måste du ha hiss upp till bostaden för att få godkänd tillgänglighet.
 
Hej Haavard,

Någon hiss har vi inte behövt för att få ok på bygglovet.

Lite mer data. Ca: 5,6 m till takfot och ca 8,5 m högt.
 
Redigerat:
johkje: Du har kanske tillgänglighet där nede eftersom det bara är en liten del som är garage. (Fast jag tycker det ser lite tveksamt ut- du kanske hade en handläggare som inte kan sitt jobb?) Som jag fattade TS skulle han ha garage i HELA bottenvåningen och då måste han ha hiss upp till bostaden.
 
måste väll räcka med en riktigt brandsäker dörr till trappan upp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.