När det kommer till luckor så blir ju tekniken mycket mer varierande både vad gäller själva dörren/låda som ytbehandlingen och dom flesta köksföretag erbjuder ju olika varianter.

Om man ser till luckan i sig så tycker jag inte om spånplatteluckor då det känns riktigt B och billigt.
Riktiga träluckor är charmigt men kanske inte helt praktiskt då trät rör på sig och det blir glipor o viss skevhet.
MDF är väl det som idag känns mest lämpat för ändamålet.

Ser vi till ytbehandlingen så tycker jag att
Faner är skräp och hör inte hemma i ett kök, vare sig yta eller kanter klarar miljön bra.
Melamin ger fula kanter o hörn
Billig folieteknik har samma problem melamin.
Folie som är lindad runt kanter och hörn är riktigt bra praktiskt sett och jag tror det även finns folie med lite struktur i som gör att ytan inte känns så plastig.
Lackerade luckor är snygga men över tiden brukar dom få problem på kanter och vid små radier då färgen får svårt att fästa riktigt samt färgskiktet blir lätt för tunnt.
 
Bra synpunkter Nimajneb (Benjamin :) ?). Hade inte tänkt på att faner kan vara ett större problem men det har du nog helt rätt i. Vi har dock gått från tanken att ha ek luckor (då helst i massivt trä) till högblanka vita luckor. Jag tror att de högblanka kan hålla bättre, i alla fall om de är målade som HTH/Ballingslöv dvs med riktigt hårt lack (typ billack) och inte bara målad med vanlig färg med högre glans faktor.

Har sett målade luckor på utställningskök där färgen är avskavd och då blir man rejält skeptisk.

Du menar alltså att folie använt på rätt sätt kan hålla riktigt bra? Frågan är dock hur man märker ifall det är folie som verkligen håller eller inte.
 
Helt enkelt är det inte att bedöma kvaliteten på folien, men ser du inga skarvar, sträckningar eller vassa hör runt kanterna så är det ett gott tecken. Det betyder att det är en avancerad fabrik och att folien är så pass seg att den kan motstå slag och lär inte fläka upp sig. Undantag finns säkert.
 
Husbock skrev:
Jag tror att de högblanka kan hålla bättre, i alla fall om de är målade som HTH/Ballingslöv dvs med riktigt hårt lack (typ billack) och inte bara målad med vanlig färg med högre glans faktor.
Problemet du kan få med en hård lack är att den kan spricka vid stötar och slag.
Detta problem brukar inte folie/laminat ha. Den hårda lacken brukar dock ha bättre motståndskraft mot repor än en folierad lucka. Ska det vara ljusa luckor brukar därför folien vara bättre och är det mörka luckor så skulle jag nog hellre välja en lackad yta för att inte få lika mycket smårepor.
 
Nimajneb skrev:
Förstår nog inte riktigt vad du menar men antagligen så försökte du säga att för att numera kunna sälja 5kronorskorv med bröd för 4kr så kompenserar dom med att ta ut mycket mer för en grillad med bröd...eller...??
Nja, syftade mer på detta:

Anders Nilsson skrev:
Sedan kan en av två saker hända. Man höjer priset så att man inte längre lika fantastiskt billig (Skoda) eller man sänker kvaliteten. Det är nämligen så att under en produkts livslängd är det ett konstant tryck på att bibehålla lönsamheten och sänka kostnaderna.

Skall bli intressant att se om IKEA tänker sänka kvaliteten eller om de kontrar med att komma med något radikalt nytt för att kunna höja prisnivån.
D.v.s. ikea har kommit med något radikalt nytt för att kunna höja prisnivån, med i detta fallet 100%
 
ronolo skrev:
Nja, syftade mer på detta:



D.v.s. ikea har kommit med något radikalt nytt för att kunna höja prisnivån, med i detta fallet 100%
Men dom har ju sänkt priset med 20%....Från 5 till 4 kr.
att dom sedan tar hem vinsten med ett utökat sortiment (grillkorv)är ju en annan femma.....
 
Nimajneb

Och där har du fel.
Det är bara xxx röda kök som är skit. Och IKEAS stommar. ;)
 
Att man missar så många inlägg... Faannn
 
kamilenski skrev:
Nimajneb

Och där har du fel.
Det är bara xxx röda kök som är skit. Och IKEAS stommar. ;)
Vem vill ha ett rött kök? Kanske samma som ville ha oranga på 70-talet.
 
Kollade de billy jag satte ihop för ett år sedan och det är den vecklade pappen, har de vett i huvudet så har de kanske bytt igen
 
MMR skrev:
Kollade de billy jag satte ihop för ett år sedan och det är den vecklade pappen, har de vett i huvudet så har de kanske bytt igen
Veckad papp låter ju inte så där jätte imponerande. Men uppenbarligen reagerade du inte då och inte tänkt på det förrän du verkligen gick o kollade.....
Då Billy visst är en billig hylla för bokförvaring så syns väl inte det fula bakstycket när böckerna är på plats, Ikea kanske resoner(de) så, vem vet? Antar dom har andra bakstycken för vitrinskåp....
 
Jo visst reagerade jag, den var framförallt betydligt svårare att montera då det inte var en fast skiva som bara var att lägga på och spika fast. Gick bara ut och dubbelkollade så att det var just billyn och att jag inte förväxlade med någon annan möbel
 
Nimajneb skrev:
Men dom har ju sänkt priset med 20%....Från 5 till 4 kr.
att dom sedan tar hem vinsten med ett utökat sortiment (grillkorv)är ju en annan femma.....
Nej inte här i Göteborg iaf, fortfarande en femma.
Vad det gäller korven tycker jag dock man får vad man betalar för, den är inte god alls..
 
Molgan123 skrev:
har hört från många håll att Ikeas stomar är Marbodal fast med andra mått

skulle vara intressant att få veta om detta stämmer och om Marbodals stomar också håller sämre kvalitet nu för tiden
Har nyss köppt ett hus och går i köks bytar funderingar och efter att läst denna tråden ligger inte IKEAs köp på listan "möjliga inköps ställen" Men hur funkar Marbodal köken nu för tiden någon som vet ? Är de som Ikeas köks stommar i materialet för jag har oxå hört att marbodal och ikeas stommar tillverkas på samma fabrik av samma material?
 
Har inte kokkorven alltid kostat 5:- och grillkorven alltid 10:-?

Visst blir jag lite nojig efter denna tråd, men vi kommer ändå köpa IKEA-kök om ett par månader. Vi gillar IKEA, Biltema och Byggmax, är inte mycket för dyra grejer, kör bara Citroën (fyra stycken, kostar tillsammans mindre än en fälg till BMW), tar alltid de billigare hotellen på charter, billigare stugan på Öland, billig mat om den är god och vi är alltid nöjda. Till skillnad från andra, t.ex. min brors familj som valde dyrare hotell på Gran Canaria och blev missnöjda, allt handlar om inställning. Och ekonomi, vi har inte råd med dyrt kök, får då kommer det regna in genom taket som vi då inte har råd att lägga om, eller åka på semester, men även om jag hade en miljard skulle jag aldrig i mitt liv lägga mer än 100k på ett kök.
Vi är för kvantitet kontra, ja, ni vet.

(Däremot har jag köpt Bosch sticksåg och AEG skruvdragare inför renoveringen, det blir fler märkesverktyg, kanske inte proffsgrejer, men bra mycket bättre känsla än Meec och dyl. Småpengar i sammanhanget.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.