Som rubriken låter tänkte jag börja med grunden för byggnaden nu i höst så det får sätta sig lite innan vi gjuter plattan till våren.
Har börjat med att hitta en plats och sedan fällt ner lite träd som stod i vägen.
Och ska nu få hit en grävmaskin som jag ska ta bort stubbar och sedan skyffla bort matjorden med och plana ut lite.

Men vad gör man sedan? Är hel grön på markarbeten!:blushing: Bygga är min grej detd^_^b
Börjar jag med dräneringen och lägger sedan markduken över eller tvärtom?
Tänkte sedan ha typ 100 kross och sedan ett avjämningslager! Borde ju inte röra sig alltför mycket tycker jag utan att man kan jämna till för hand en gång till innan man gjuter till våren!
Avlopp vatten och el är kanske smart att gräva in allra först eller gör man det i efterhand?

Hur hade ni gjort? Tänkte ju slippa ta hit grävaren fler ggr än en gång har dock den fördelen att kunna hyra en 6-7 tonnare för 100 kr timmen plus diesel och transporten på 9 mil och den kunde stå här i typ 2-3 veckor! Så till och med en sån som jag själv som inte grävt förut borde väll hinna med detta? Han kunde gräva för 400 utan kvitto och inklusive diesel nån helgdag också.

Tänkte att det skulle bli nått sånt här:

Garage stall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tänkt ha markduk överallt där det ska läggas grus, dvs under den nya lilla vägen, grusplanen och såklart under byggnaden!

Behöver jag lägga lite kross under grusplanen sedan också eller räcker det med bara grus/singel? Bör man också dränera grusplanen?

Sedan har jag redan nu planer för att bygga ut bakåt i framtiden och göra en lackbox mm men det kan man väl dränera och fixa med då?
 
ska du ha en isolerad platta eller ska den vara oisolerad?

OM jag utgår från en isolerad platta så blir den tillsammans med isoleringen ca 3 dm hög. Av dessa bör ca 2 vara över omgivnade markyta.
Under det ska du ha mist 10 cm dränerande grus
Under gruset vill jag ha en duk och om du var tvungen att gräva djupare så får man fylla upp med en lämplig krossprodukt och packa den ordentligt
 
Det blir nog 10cm med isolering i plattan.
Okej 2dm över grusplanen då antar jag, eller innan jag fyller upp med gruset runtomkring?
Måste nog gräva lite djupare då det är ojämn mark.
Lägger jag då kross först och packar den och sedan duken och sedan minst 10 cm dränerande grus?
Eller lägger jag mattan först och sedan kross?
 
2 dm över färdig yta. Du vill ju låta panelen gå ned lite utanför plattan och 10-15 cm luftspalt mellan mark och undersida panel tycker jag är lagom.
Jag tror du kan göra på vilket som. Duken är ju till för att se till att matrialen håller sig separerade. Själv har jag det så bra att jag har grusbacke så jag planar bara av på den nivå jag vill ha, paddar, lägger duk plus drängrus men jag har förstått att man kan lägga duken längre ned också även om jag aldrig har gjort det själv
 
Ett bra tips har jag märkt är att helt enkelt ringa leverantörerna, förklara vad man vill göra och höra vad de tycker. Det finns massor med trevliga och hjälpsamma människor där ute som kan både grus och betong och gärna delar med sig av sin kunskap och kommer med tips/knep man aldrig hade tänkt ut själv.
Har precis gjutit klart 78m2 grund till mitt blivande stall (med godkänt resultat, man är ju inget proffs direkt, ännu...)
Underst har jag markduk och nergrävda dräneringsrör runt den blivande grunden (inbäddade i grus givetvis). På det ca: 2dm bergkross (26 ton), sen ca: 1dm makadam 8/16 (13 ton). Paddat och sen armering och 1dm betong på det.
Bygger dock med oisolerad grund.

Ps. Tänk på att i stalldelen bör du inte gjuta med K20. Det krävs lite häftigare saker pga urinen.
Tittar på specen från Swerock och jag har tydligen kört med C30/37 vct 0,50 8/16 S4. Bindemedel CEM II/A-LL 42.5R. Tillsatsmedel V-RED. Vad det nu betyder, men det var det som de sa jag skulle ha när jag förklarade att jag byggde ett stall. Heidelberg cement hade annat förslag åt det hållet (vct 0,45), men minns inte exakt vad han rabblade upp på telefon.

Ps Igen. Har du gräsmatta framför idag skulle jag starkt fundera på markduk under gruset framför ingången till stallet. Hästar har en tendens att omvandla det mesta till leråker på kort tid. Och ett tips till. Glöm inte kolla på Jordbruksverkets föreskrifter för mått i stall. Synd att bygga och sen inte få lov att ha häst där...
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html
 
Redigerat:
Jag hade gjort som sådant:

1. Borttagning matjord
2. Terrassering platta och ny köryta
3. VA- och elschakt
4. Mottagning grus i köryta
5. Schakt för kantbalk och dränering
6. Utläggningg grus i kantbalk, dränering
7. Utläggning grus i platta
 
hej ....Först, vilken typ av mark bygger du på. Det finns ingen exakt byggmall som alla följer...det beror på hur det ser ut. är det blött,torrt, lermark, morän osv.... Ska du ha varm grund ( Isolerad grund) i garaget..??.
Om du har begränsad budget !!! ta bort jorden, lägg markduk, på med singel, spika egen form med tex 45x195, gör voter vid ytterväggarna, armeringsmatta plus armeringsjärn i voterna (12mm) eventuellt byglar. Du kan också mura leca som form istället for 45x195.........har du aldrig gjort detta ,ta hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.