Vi har upptäckt en fuktskada i sommarstugan. Fuktskadan var bakom en spricka i tapeten nedanför ett fönster i köket. Väggpanelen är röten och det ser ut som att det växer hussvamp. Förhoppningsvis är det av den lindrigare arten. Fukt tränger troligen in från fasaden. Någon som utifrån bilden med det vita kan göra en bedömning om vad det är för något?
 
  • fuktskada.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • svamp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant, nej..förmodligen inte heller den snällare källarsvampen.

Googla på respektive och välj bilder så ser du.
 
Tack för ditt svar. Bör man ta dit någon expert (Anticimex) för bedömning eller kan man riva bort och börja reparera själv?
 
du får hitta orsaken till läckage och åtgärda det först annars händer det igen om några år
 
Tycker inte heller det ser ut som de bilder på äkta hussvamp som jag sett (ingen expert dock). Hussvamp som får "verka ett tag" på trä bryter ner det i en slags rutmönster. Ser ut ungefär som när man eldar och träet kolar och delar upp sig i rutor. Utvecklad hussvamp bildar också fruktkroppar som sprider sporer. Sporerna lär se ut ungefär som kanel - också ett tecken att gå på. Men summa sumarum är min amatörbedömning att det "bara" är någon slags mögel. Jag skulle riva mer så att du får bättre koll på hur utbredd skadan är och så förstås som andra skrivit - riva på andra sidan så att du hittar orsaken.
 
Vi har haft svamp som liknat det du har (på två olika ställen). Då många sagt att hussvamp kan se lite olika ut valde vi att skicka på analys. Visade sig att det inte var hussvamp och nu efterhand ångrar jag att jag gjorde det (skickade på analys) då det kostar några tusenlappar. Nu hade jag gjort följande: hittat orsaken, tagit bort orsaken sedan rivit ut svampen samt ca 30 cm runtom. Försökt göra det varsamt så att svamp ev inte sprids (tror inte att det är så känsligt men men). Men om man vill vara helt 100 säker kan man skicka ett prov på analys, googla eft. olika företag (finns många som gör det).
ps. även hussvamp går att sanera enl. folk som kan hussvamp
allt gott
I
 
Tack för alla svar. Är det någon som har koll på en lämplig åtgärdsplan? Kan man försöka lokalisera och åtgärda orsaken först, se resultatet och därefter byta ut skadat material? Måste allt skadat material bytas ut eller kan det räcka att se till att det håller sig torrt? Finns det något troligt ställe där fukten tränger in, vid fönstret eller liknande?
 
Det är ett typiskt ställe i underkant på fönstret. Karmen kan ha ruckats ur sitt läge eller så är panelen otät. Kan också vara gamla humle eller getingbon under fönsterfodret som gör att det rinner in vatten. Om du har fönsterbleck i plåt så kan dom orsaka skador om de inte sitter som dom ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.