Kan redan lite på förhand säga att det verkar svårt att få det att räcka med 2000:- i månaden för lånet samt driftkostnaderna... Bara elen och va/av kostar så det spräcker budgeten redan innan start.....

Hoppas att det löser sig....
 
Sedan undrade du vad det kostar med det nya legosystemet, ca 60 kvm kostar runt 180 000:- då har du ett klart vinterbonat "hus" modell mindre, sedan kostar plattan en hel del, va/av, el, tyvärr så kostar anslutningarna lika mycket som om det hade varit ett större hus, det enda som det blir billigare för är att det räcker med 16 ampere säkringar....
 
Kika lite på pricerunner så kan du hitta lite på småstugor från jabo, vet inte hur de är i kvalite, men det kanske kan ge lite förslag på vad du får för pengarna, men du kommer inte undan med vissa utgifter ändå, du får väl bygga en koja först och sedan hoppas på att det blir ett slott så småningom....
 
Pagno skrev:
Det finns ett "nytt" system att bygga med idag, bestående av stora legoklossar!
Är det verkligen det som är TS:s problem - att stommen i hans hus blir för dyr? I själva verket är kostnaden för själva stommen en bråkdel av vad hela huset kostar. Och om man har en tajt budget är det väldigt klokt att hålla sig till beprövade konstruktioner. Avantgardisterna söker man lämpligen bland folk som har riskkapital att satsa.
 
Mikael_L
Det som framförallt kommer ställa till det för TS är att om han tänker bygga för 400.000 så kommer nästan hälften av pengarna att gå till annat än hus och tomt.
Så TS måste alltså hitta en tomt för 50 tusen och bygga ett hus för 250 tusen.

För Bygglov, utsättning, KA, byggfelsförsäkring, ventilationstekniker osv kan nog dra iväg till 150 tusen.
Med tingens ordning i Sverige idag är det inte möjligt att bygga billigt.

Förresten, är du elektriker eller har du någon bland släkt och vänner?
Annars har du väl en 40-80 tusen bara där ...
 
Nu är det så att jag förstod att han var intresserad av ett mindre hus 1 rok, eller har jag fel?, då finns det andra lämpliga alternativ till att bygga smått än de traditionella husbyggena, det är mera lönsamt att bygga ett passivhus om du har en liten budget, de husen kostar mindre än 500/månad i elkostnad, så stommen har inget med saken att göra, men det har mycket med köldbryggor att göra. Det går inte att bygga ett passivhus i modell stort idag med traditionella byggmetoder om man inte har gott om pengar. Det var därför jag nämnde att det finns andra sätt! Inget annat skäl! ^^

Elen i ett passivhus kostar inga 40-80 000:- Max 20 000 till 50-60kvm hus.... Men det tillkommer en kostnad för fläktsystemet till huset, men det blir billigare i längden....
 
Pagno skrev:
Kan redan lite på förhand säga att det verkar svårt att få det att räcka med 2000:- i månaden för lånet samt driftkostnaderna... Bara elen och va/av kostar så det spräcker budgeten redan innan start.....

Hoppas att det löser sig....
El, vatten, mm. är avdraget först i min budget.
Det är tomt + byggmaterial som får kosta t.ex. 400 k kr.
-om det är 400 k kr. jag får låna för 2 k kr. / månad
 
Mikael_L skrev:
Det som framförallt kommer ställa till det för TS är att om han tänker bygga för 400.000 så kommer nästan hälften av pengarna att gå till annat än hus och tomt.
Så TS måste alltså hitta en tomt för 50 tusen och bygga ett hus för 250 tusen.

För Bygglov, utsättning, KA, byggfelsförsäkring, ventilationstekniker osv kan nog dra iväg till 150 tusen.
Med tingens ordning i Sverige idag är det inte möjligt att bygga billigt.

Förresten, är du elektriker eller har du någon bland släkt och vänner?
Annars har du väl en 40-80 tusen bara där ...
Jag kan ju hitta en tomt för 200 k kr. ,
köpa byggmaterial för 100 k kr. ,
och låta 100 k kr. gå till bygglov & sån't.
(ungefärligt & exempelvis)

Varken är eller känner någon som är elektriker, det var därför jag startade denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/170942-el-installation-goera-sjaelv-lite-till.html
...för att veta vad man får göra själv, göra det & sedan låte en elektriker göra resten.
Då spar jag så mycket som det går på el-installationen.
 
Det är nog risk att du inte spar så mycket på elen mao, om man tänker på vad man 'får' göra själv.

Platta på mark (gjuten betongplatta) hamnar lätt på +100':-
Vad man får ge för plint eller torpargrunder vet jag inte.
 
Hur stort tänker du bygga då?
Jag gissar du har nån minimigräns?
 
Tänkte bygga c:a 80 kvm. 1 rum + kök.
...+ garage, vaedbod & sån't -såsmåningom.
 
M-E skrev:
Jag kan ju hitta en tomt för 200 k kr. ,
köpa byggmaterial för 100 k kr. ,
och låta 100 k kr. gå till bygglov & sån't.
(ungefärligt & exempelvis)
100 kkr räcker INTE för att bygga ett hus på 80m², det är helt klart. Det räcker inte ens halvvägs. Dessutom var det tydligen ett stenhus du planerade. Då räcker det ännu mindre.

M-E skrev:
Hur mycket sparar jag då?

Planerar just nu att göra krypgrund.
[länk]
Det är inte alls säkert att det bli billigare med krypgrund än en gjuten platta. Det där får du verkligen räkna på.
 
Jag är uppe i ~230':- på ett garage på 78m2, platta på mark och trästomme/fasad.
Gjort i stort sett allt själv utom sånt som krävt maskinell hjälp, och då har den köpts in till starkt reducerat 'kompispris'.

Det blir nog väldigt tufft att få ihop hus i samma storlek, som ska vara beboeligt med kök och badrum/toa samt tomt för 400':-, eller ja, det är nog inte möjligt.
 
Varför så viktigt att bygga just nu...?

Varför inte jobba på att öka inkomsten och spara... Då kan du bygga ett mer rejält hus senare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.