Jag söker tips från er andra vad gäller allmänbelysningen i vårt kök.
Sneglar lite på denna:
http://www.ecat.lighting.philips.co...erLanguage=sv&userCountry=se&_requestid=28461

Vi har spottar över bänkar och så, men allmänbelysningen skall ge ett bra ljus, samt hellst vara dimmbart. (Städ + mysfaktor).
Enbart takmonterat. Ej pendel då det inte är någon köksbordsbelysning jag letar :)

Har ni ideér?

//Sam
 
Just det... Jag vill inte sänka taket heller/fälla in något :)
 
Den du länkar till är för infällning...
 
Det finns ju spottskenor också som man klickar i spottar på som sedan går att vinkla lite som man vill. Spottar, men slipper fälla in.

(Nu snackar jag en fasskena med löstagbara spottar och inte något spottskena från IKEA)

//Patrik
 
Istället för att sänka hela taket kan man göra en avgränsad "sänkning" med hjälp av en skiva (som du själv kan anpassa storlek och utformning på).
Vet inte om det också går bort för dig, men då kan du göra infällda spottar och/eller "plafond" upp mot taket.
 
Ja, de e sant. Men vi har väldigt höga skåp i köket, mellan 7 o 9 cm mellan tak o skåp. Så det faller bort. Lysrör i någon form ger väl bäst ljus i alla fall? Ska vara bra spridning :)
 
Mikael_L
Sam, vi kör på samma spår som dina tankar, ungefär.
Vi sätter in 2 lysrörsarmaturer, vanliga men så diskreta som möjligt, 1 över diskbänk en över arbets-halvön.
46-271_m.jpg

Dimbart struntar vi i, då vi istället har annan belysning (ett flertal belysningskällor till) som får stå för mys och så. Dvs antingen jobbar vi i köket och har den belysningen på, eller så får annat lysa.

Jag ger inte något riktigt svar på din fråga, men ville bara ge en liten hint om vad vi kommit fram till efter en massa funderande hit och dit.
Ett tag gick tankarna mot infällda grejer, men dels att det var så oherrans dyrt och att man sen på sätt och vis blir låst till just den lösningen gjorde allt valet till sist föll på en diskret utanpåliggande armatur.

Armaturen du länkade till tyckte jag var snygg.
Den runda formen gör ju att det inte bli speciellt mycket lysrörskänsla.

Glöm inte att vi har en pågående LED-revolution, dvs om några år så har det kanske kommit helt fantastiska armaturer med LED, som kanske både har bättre verkningsgrad än lysrör och även funktioner som att man kan både dimmra och ändra färgtemperatur på med ett reglage.
Ja det där vet jag ju inget om, det är bara ett försök att gnugga kristallkulan. :)
 
P
Mikael_L det där är en snygg armatur, har du ett namn på den? Jag funderar på att sätta två i mitt kök
 
Mikael_L
Den är från Biltema.
Den ser rätt neutral ut vilket vi uppskattar, den är billig vilket givetvis också uppskattas.

Men lite sunkig kvalla tyvärr. Ingen reflektor bakom rören (en dålighet som delas av även betydligt "finare" tillverkare), skumma lågpris-rörhållare (men man byter väl inte så ofta?), och plasten i gavlarna lite väl tunn, det lyser genom plasten lite när armaturen är tänd, så i ett mörkt rum ser man förstärkningar i plasten som mörkare partier (detta kanske ingen annan än jag någonsin kommer att se?)

Men armaturen skulle lätt fått varit 1-200:- dyrare och inte haft dessa tillkortakommanden.
Men vi kör på den ändå så jätterisig är den trots allt inte.
 
jag hade kört med den här lösningen med en kulo emellan respektive:

QPAR16_50W_CEILING_LIGHTS.summ.jpg
har sett sådana på lite arkitektkontor och det är en rätt ball lösning på utanpåliggande belysning.
 
Jagarbosse skrev:
jag hade kört med den här lösningen med en kulo emellan respektive:

[bild]
har sett sådana på lite arkitektkontor och det är en rätt ball lösning på utanpåliggande belysning.
Blir det inte lite dålig spridning med sånna? Vi vill ha bra ljus runtom. Men de finns kanske med olika fokus, men ändå spottar.
 
kuntri skrev:
Jag har monterat Philips Lirio BLOQ i mitt tak! Det blev kanonsnyggt! [länk]
Hade du BLOQ1, 2, 3 eller 4 och vilket avstånd har du mellan armaturerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.