Har försökt hitta info men antingen är sökfunktionen kass eller så är det SBT :S

Ska renovera mitt badrum och har (än så länge) fått in en offert. Ska bli några till för att jämföra priset mellan olika firmor så gott det går.
Dock är jag nyfiken på hur mycket billigare man kan göra det om man gör allt eller delar själv.
Med tanke på detta forumets bredd så borde det finnas ganska bra underlag för en jämförelse.

Förutsättningarna är följande.
Badrum på andra våningen i radhus byggt 1983.
Original våtrumstapet och våtrumsmatta.
Träbjälklag
Finns konstaterad fukt vid golvbrunnen (klämlisten som tappat spänsten).
Måtten är 2.65 x 2.20m med 2.40 i takhöjd.

Tanken är att riva ut både väggar och golv.
Vasken ska flyttas så avlopp samt vatten måste dras om. Finns inget bra sätt utan man får gå i golvet genom bjälklaget som måste förstärkas.
Elektrisk golvvärme ska in.
Helkakalet med 20x40 eller 25x40 matt vitt på vägarna samt 30x30 svart med skifferstruktur på golv. Hela duschhörnan har vi tänkt sätta 5x5 mosaik i samma modell som golvet.
Väggen där dusch samt toalett står är vägg mot granne d.v.s. bör vara dubbel gips i dagsläget. Både ytterväg samt denna vägg ska enligt reglerna kläs med våtrumsgips/humidboard eller motsvarande skivmaterial.

Första offerten gav ett pris på 85.000:- inkl moms med avdragen ROT men utan både VVS och el. Allt från rivning, bortforsling, förstärkning, nytt golv o väggmaterial, tätskickt enligt BKR, kakling, fogning, montering av sakvaror e.t.c. ingår.
Vi fixar alla sakvaror och kakel & klinkers sjäv (kakel, klinkers, golvvärme, inredning, dusch, blandare e.t.c)
Beräknad kostnad för el ca 15.000:- samt VVS ca 20.000:-

Kan man grovt säga ett pris på vad det skulle kosta i material om man gör det själv? Givetvis är det mycket som spelar in men för tillfället vill jag enbart skaffa mig en uppfattning om var det på ett ungefär kan hamna om man gör det själv.

Några frågor som ni säkert kan svara på:
Hur reglar man bäst upp golv och väggar? Metall eller trä? Eller kanske både och?
Skivmaterial på allt som inte är fuktzon 1?
Hur bygger man bäst upp golvet? Det räknas väl som fuktzon 1 med dom nya normerna?

Bifogar bilder som visar på ett ungefär hur det är tänkt att se ut.
 
  • Badrum 2D.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum 3D - 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum 3D - 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nyligen renoverat mitt badrum (ca 4.8m2) och gjorde alla arbeten själv utom flytspackling, tätskikt samt plattsättning. För mig kostade det jobbet knappt 30000:-, men då ingick tätskikt, flytspackel, kakel, klinker samt fix, fog och kakellister (ca 15000:).

Allt övrigt material (gips, humidboard, reglar, osb, vvs-artiklar, blandare, möbler osv.) kostade oss cirka 40000:- till. Valde då ej de mest luxuösa produkterna, men ej heller handlade vi det billigaste.

Jag gör bedömningen att vi sparade många tusenlappar på att göra alla snickeri- samt vvs-arbeten själv. Kanske 20-30000:-...
 
Kanon.

Har räknat med att kakel, klinkers, inredning, dusch, blandare e.t.c. kommer kosta runt 50.000:-
Har en tanke på att göra som du gjort och ta in någon som fixar flytspackling, tätskikt och plattsättning/fogning. Perfekt med en prisuppgift för då kan man ha det som lite riktmärke om man plockar in offerter.
 
Har två veckor kvar på mitt badrum som jag gör själv. 4.6m2

Rivit ut
Reglat upp 1000kr
Bytt stam. rör delar 3900kr
Flytspackel 1400kr, ardex k70
Golvgips, vägggips, 1100kr
toalett 2000kr

Dusch, vask, har jag ej bestämt ännu
Väntar in elektriker som fixat värmeslinga, rör till pax, uttag till T/T , säg 5000 (svart) B)
Väntar även på matta som jag sätter själv

Tror jag landar på runt 25000 kr
Hade jag tagit vvs kille, golvkille vit så hade jag nog landat på..gissning + 130 000 totalt med allt
 
Fliken: du har betonggolv?
 
Fliken: Golvgips? Hur tänkte du då?
 
Bjälklag, plankgolv, gips för man inte får ha värmeslingan på brännbart material. sen flyt på detta
 
Förlåt ardex k75 (= iom att det inte är betongunderlag (= sorry
 
Är så insöad på keramiska beläggningar men såg ju att du skulle ha matta. Hur som helst så lägger man ju rot-armering på spånet och sen värmeslingorna på det.
 
Ja det är en fungerande lösning. Men man behöver inte armera om man ska lägga matta.

En sak som hände mig förra veckan var denna att ett företag hade lagt armering på spån, därefter lagt slingan.
Ställde mig frågan om detta var okej så en elektriker bekant kollade på jobbet och sa att armeringen måste jordas och även om slingan ligger på armeringen så är det stor risk att slingan vidrör det brännbara materialet. Slingan var även lagd för nära vägg. 100 mm erfodras från brännbart material.

Hur som helst så tog jag frågan till storel, som gav mig svaret att försäkring finns om något skulle hända. Och nonchade min bekant genom att säga att han både vill ha livrem och hängslen. byt elektriker så löser nog problemet sig.

Elektrikern vidarebefodrade detta till sin chef och rullningen var i gång. Storel regionschef kallade till möte. Och personen som nonchade i mail till mig fick det hett om öronen. Om han fick sparken eller ej, det vet jag inte ännu.

Men elfirman annulerade alla sina ordrar till storel. Som numera går miste om ca 100 000 per dag i ordrar.

Den historien berättade jag för att det var tänkt att jag skulle lägga armering samt värmeslinga på spångolvet.
Lägg till att jag numera inte lägger värmeslinga själv eftersom det ska vara en elektriker som gör detta.

Kan vara något att tänka över för alla som lägger värme kabel själv.

Men hur som helst så blev lösningen bra i mitt badrum.
 
har det inte att göra med effekten på slingan också?
Enligt BKR får man inte ha pappgips varken på golv eller vägg (våtzon 1)
 
Fråga runt hur många elektriker som jordar armerade värmegolv... ;)

Jag har sett prylarna som man tydligen skulle använda till detta och det dra myyyyyyyyyycket med sig... ;)
 
Jo det har med effekten att göra. Vet dock inte hur mycket

BKR vill ej man ska ha pappgips för då tjänar de mindre på våtskivorna B) eller nått

Ja Paul, det är nog inte många. Men denna gillar paragraferna, och det är ju bra
 
Fliken skrev:
Jo det har med effekten att göra. Vet dock inte hur mycket

BKR vill ej man ska ha pappgips för då tjänar de mindre på våtskivorna B) eller nått

Ja Paul, det är nog inte många. Men denna gillar paragraferna, och det är ju bra
Inte Bkr som ställt de kraven utan vi. Det pågår ganska långtgående förhandlingar som visar att även Gvk kommer implementera liknande krav men det får vi se framåt mars-april 2012 när en viss utredning har hunnit utredas klart...
 
har för mig, men kan lika gärna vara ute och cykla, att man får lägga 100w / m2 på brännbart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.