Finns det någon standard på dessa ränndalsplåtar eller måste man ta hit en plåtslagare som fixar detta? Jag håller nämligen på och lägger läkt men vet inte hur jag ska lägga där ränndalsplåten ska gå.

Jocke
 
Du skall nog vänta med läkten tills plåten är där, för läkten skall gå ut typ 10cm över plåten. Så vitt jag vet finns inga standardplåter för ränndalar, och jag tror att det är lite halvkritiskt att få det tätt.
 
Någon som ha bilder på hur det ska se ut?
 
Det finns två typer av färdiga ränndalsplåtar. En som bara är bockad på mitten och den andra som har en ränna bockad i mitten.
 
Ränndalsplåt ska väl inte vara några problem att fixa. Men hur gör jag med infästningen? Förut var det 2st läkt på varandra spikad i taket så om det kom fukt/vatten som rann på pappen så fastnade detta på läkten för där hade det samlats en massa blad mm som inte kunde ta vägen någon annanstans.
 
Ingen som kan förklara hur jag ska göra med läkten så jag kan mäta ut hur stor ränndalsplåten blir?
 
Som sagt det finns färdiga ränndalsplåtar att köpa. Finns på byggmarknaden.
Eftersom teglet ska gå ut över själva plåten ska läkten följdaktligen också göra det. Läkten ska gå så långt ut att pannorna ligger stadigt. Du kan ju dra ut läkten extra långt och sedan kapa när teglet är inpassat så blir det perfekt.

Jag tycker ränndalsplåtarna med en uppbockad kant är bäst, men kanske inte alltid det behövs, beror lite på vinklar och hur brant det är åt olika håll.
 
Läkten behöver inte gå ut över plåten, det går även att fästa plåten ovanpå läkten, ( Beroende på modell av plåt )
Sedan blir det lite pyssel med halvpannor och kapning så man får ut pannan över den bockade kanten.
 
Så här blev min ränndal efter lite knåpande. Köptes hos lokal plåtis för Beijer och övriga hade bara nån enklare modell där kanten endast var vikt uppåt. Vi slog ner kanten på gamla ränndalen så den blev platt och la nya pappen över och sen läkt och nya ränndalen.
Klart enklare om du har den hemma innan du läktar!

Obs: inte riktigt klar i nerkant!

5fc34357-9e07-6807.jpg

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Mer bilder. ;) Så som Wisentdual har gjort med läkten vill jag helst inte göra eftersom det stoppar fukt mm att komma ner riktigt. Ungefär så var det gjort förut på mitt tak och dessa läkt var helt rötna.
 
Jag tycker nog att Wisentduals ränndalslösning är acceptabel, och rätt vanlig, Är det de diagonala läkten du menar hindrar fukten att rinna ner ?
Notera att ströläkten är kapad en bit ifrån de diagonala, så det inte bildas fickor,

Varianten jag nämnde ser ut som så att vi har de diagonala skruvade/ spikade in i kortände på bärläkt, och lägger plåten ovanpå dem.
På det viset får man mycket mindre tomrum mellan panna och plåt där löv och skräp kan blåsa in.
För att få pannorna att ligga stadigt brukar mina kolleger lägga någon extra panna mellan bärläkten, det låter och ser galet ut när de håller på, men när de kapat dem blir det klockrent.
De pannorna spikas då i den diagonala läkten
Jag har inte varit med och lagt "dubbla rader" själv, bara gått förbi och undrat "vad f-n gör de ? " men tänker vara med och lära mig på nåt hus framöver,
Om inte annat så för att kunna lära vidare..
 
Ska de vara riktigt riktigt så ska de vara såhär:
 
  • ränndal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.