För ett antal veckor sen anlitade jag en rörmokare till att byta ut hela vattensystemet hemma på gården, han arbetade på löpande räkning, igår kom fakturan!
Jag är ganska prismedveten och hade hyffsad koll på vad det skulle kosta, problemet är att jag kollat priserna hos Rinkaby rör!

Kan det va lagligt att ta hur mycket som helst betalt för materialet?
När jag jämför fakturan mot Rinkaby så skiljer det mellan 300-400%!
Han kunde ju likagärna lagt på 1000%, det känns som ett skämt!
Totala materialkostnaden är ca 45000:-, så det är ju en hel del pengar det handlar om tycker jag!
Vad kan man göra, betala och se glad ut, jag ringer nästa gång jag behöver hjälp, (men inte till dej)!
 
Ocker är olagligt och kan ge upp till 2 år eller 4 år om det är grovt. Men prata först med dom och be om lite vettig rabatt.
 
Mikael_L
Så han har blåst dig på 30.000 kronor. :@

Mycket otur för dig att du inte fångat upp rörmokarnas prissättningsmodell i någon/några tidigare trådar här på forumet. :(
Själv är jag numera medveten om problemet, och skulle jag anlita någon röris skulle jag ha avtalat svart på vitt allt vad det gäller materialkostnad innan det blev grönt ljus.
Och jag är nästan 100% övertygad att jag aldrig skulle lyckas få en rörmokare att arbeta för mig heller, för än så länge finns det för gott om andra kunder man kan lura.

Du kan ev betala ungefär enligt Rinkaby-rörs prislista och bestrida resten med någon motivering om ocker eller oskäliga priser.
Rörmokaren kommer då att visa fram någon slags "officiell prislista" från Dahl eller något annat ställe där hans priser verkar riktiga.
Detta kommer även ske vid tingsrätten, så tvistefrågan kommer gälla dessa två prislistor och tillämpningen av dessa.
 
Mikael_L
Jag har beställt mitt VVS-material från sigro.se, rinkabyror och bynor, och gör sen allt själv.

Jag beställde en röris för inkopplingen i marken mot kommunens nät (då jag fick för mig att det var ett krav från kommunen).
Rörkillen tog på sig uppdraget och kom nästan i tid till då vi tre (jag och en tjänsteman från kommunen) skulle göra inkopplingen. Men det var tack vare att jag ringde och påminde han om uppdraget en halvtimme innan.

Men man kan ju kort och gott säga att han mulnade ordentligt när han märkte att jag köpt allt material själv redan. Jag fick helt klart veta att 8'e dödsynden är att inte köpa materialet från rörfirman.

För att sen straffa mig lite till debiterade han 2 timmars arbete + bil för en halvtimmes jobb.
Jag orkade aldrig tjafsa om det, jag talar istället illa om hedenskogs rörfirma så mycket jag bara kan. :)
Nä, det var inte heller riktigt sant, jag ids inte det heller... :cool:
 
Tyvärr är det nog inte bara din röris som tar betalt på det här sättet en kollega hade med sig rörräkningen till jobbet och vi jämförde materealkostnaden med Billigtvvs.se priser och det var överlag 4-5 gångers skillnad .
Och trots att vi vet att Billigtvvs.se och rörfirman tar från samma grossist vägrade dom att gå ner i pris.
 
En jag känner jobbade med han som startade rinkabyrör och när dom började bli stor så var inte rörisarna glada. Dom fick ju sänka sina priser så tänk hur dyrt det var då. Men att dom fortfarande har såna sviniga priser är förjävligt.
 
Mikael_L
Det känns som dags att länka in denna igen. ;)
http://www.vvsforum.se/index.php?id=2889

– Rinkaby Rör har varit en nagel i ögat på oss under lång tid, men det kan man väl inte göra så mycket åt. Det är en annan sak med Citcop, där en grossist gömmer sig bakom ett dotterbolag och prånglar ut grejerna.

Svårlöst problem
Lars Lundqvist ser tre möjligheter för att komma till rätta med konkurrenssituationen han upplever med grossisterna.
– Vi installatörer kan ta ut en högre timpenning, låt oss säga 50 procent, men det kräver att branschen är solidarisk och att det kan ske utan att vi blir beskyllda för kartellbildning.
Han pekar på att en installatör med personal på lådan kan frestas att sänka timpriset för att komma åt jobb.
Ett annat alternativ, enligt Lars Lundqvist, är att vägra installation om inte installatören får leverera materialet.
– Men det känns inte heller bra. Den tredje möjligheten är att vi installatörer prioriterar renodlade grossister som inte direkt eller indirekt bedriver den här typen av verksamhet.
 
Redigerat:
LOL. Dom tar 500 kronor i timmen och jag jobbar som cnc operatör och vi tar 600 med moms. Då har vi en maskin för 1 mille och verktygen ingår också i det priset. Vafan har dom för utgifter som kan äta upp så mycket pengar?
 
Lars Lundqvist vill kanske ha ett undantag i lagen som specifikt pekar ut vvs-branshen som ett undantag när man granskar kartellbildning? Det hade väl varit trevligt för honom
 
Mikael_L
huggan skrev:
LOL. Dom tar 500 kronor i timmen och jag jobbar som cnc operatör och vi tar 600 med moms. Då har vi en maskin för 1 mille och verktygen ingår också i det priset. Vafan har dom för utgifter som kan äta upp så mycket pengar?
En VVS-are har svårt att nå bra täckningsgrad på sina arbetstimmar, ofta många små uppdrag med offert, fakturerings och körtid mellan uppdragen. Och även en del pyssel med förberedelser.
Så det är helt i sin ordning att en VVS-are har högre timpenning än t.ex. en snickare.
Jag tycker inte timpenningar uppåt 600-700 /timme + moms är helt uppåt väggarna.
En annan väg är att ha minimidebitering på, säg två timmar.
(Men detta ska givetvis kommuniceras ut till kunden innan accept av uppdrag)

Men VVS-arna har ju värsta både livrem och hängslen-politiken.
Många ska både ha hög timpenning samtidigt med minimidebitering, saftig materialvinst, reseersättning och bilersättning bara för att bilen står på gatan utanför.

Jag kan inte se varför dom ska behöva försäkra sig till den milda grad för en rejäl vinst, vilken annan bransch kan det?
 
Dom gör det väl för att dom kan?

Har svårt att tänka mig att någon annan bransch hade låtit bli att tjäna pengar om det var möjligt.
 
Mikael_L
Touché ...!!!
:)

Ja så är det väl.
Ibland undrar jag när hantverksyrkena kommer bli högstatus?
Nu när Ericsson m.fl låter Indier sköta snart all forskning och utveckling så är iaf ingenjörerna snart obehövliga i Sverige.
 
Det här är humor (från vvs-forum enligt länken ovan)

Enligt uppgift har priserna på ett flertal produkter legat på samma nivå som mindre installatörers nettopriser hos Dahl. Priserna har generellt varit betydligt lägre än Dahls så kallade grundnettopriser, det vill säga priser före rabatter (se prisjämförelse sist i artikeln). Installatörer menar att Dahl genom Citcop därmed har konkurrerat om deras kunder.
Vilken prislista får rörmokarkunden se undrar man ju!?
 
F
För det första så vill jag bara säga att nåt direkt forskningsfokus på Indien finns det inte från Ericssons sida....

När jag byggde så hade jag två rörisar. Den första stämde bra med den allmäna bilden här i tråden. Min ekonomiska lycka var att den jäveln aldrig dök upp när han skulle så jag fick i princip göra allt själv inför gjutning av plattan. Eftersom jag själv var på plats hela tiden så var det svårt att ljuga om timmarna men det hindrade inte honom att ändå göra ett försök. Då jag ännu inte hade tröttnat på att räkna min egen tid (och andras) så hade jag en ganska solid byggdagbok så antalet timmar reducerades med ca 30%. Han försökte dock ta igen en del på material. Den specningen gick till så att jag fick en faktura på "diverse vvs material". Då jag krävde specificering så gick han heltenkelt ut på bygget och prickade av det han hittade. Det var jävligt tråkigt när jag kunde specificera i runda slängar 50% av materialet med Hornbach och Rinkaby följesedlar. Det blev lite debatt då en hel del var nergrävt. Han fick sparken.

Den adra rörisen var lysande. Han skruvade utan problem upp prylar jag köpt själv och talade samtidigt om att jag inte kunde förvänta mig några kostnadsfria återbesök från hans sida om utrustningen krånglade inom garantitiden vilket jag kunde göra på material köpt via honom. Gav mig tips om golvvärmen och montering av fördelare som jag gjorde själv. Hade rimlig timdebitering och jag tror inte ens att jag betalade nåt biltillägg faktiskt....
 
Man blir ju förbannad, läser hela tiden om hur folk blir lurade av hantverkare och deras ockerpriser. Det är en skam för hela hantverkskåren, vissa idioter ockrar och oftast är kompetensen 0 hos dessa sk hantverkare också. Det värsta är att de här sk hantverkarna drar med sig hederliga och justa hantverkare - förtroendet försvinner för hantverkare. Jag är själv hantverkare och livnär mig på mitt hantverk och får höra liknande historier, det är bara att beklaga tyvärr. Vi i Sverige har inte som krav att ha en fullgod utbildning lägst gesäll eller 3-4 års yrkesutbildning för att få starta ett företag, detta har vissa andra länder. I Sverige får nästan vem som helst starta ett företag och göra vad som helst, inte undra på att hederligheten och skickligheten försvinner när klåpare ger sig in på områden som de inte behärskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.