Jag har ett element som droppar...argh! se bifogade bilder. Jag har försökt dra åt kopplingarna men ingen förbättring. Jag ser att läckan är närmast elementet, hur tätar man här? Tack för idéer!
 
  • IMG_2922.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2923.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av elementet och returen och sen lossa lina och sätt ihop det igen.
 
"Lossa linan", vad innebär det?
 
Jag tror ett komma saknas;

"Stäng av elementet och returen och sen lossa, lina och sätt ihop igen".

Dvs dra loss radiatorkoppplingen, den korta rörbiten som går in i elementet, lägg på nytt lin och pasta och montera tillbaks igen. Att dra muttern hjälper inte för att det spänner bara den konade kopplingen mellan muttern och röret som leder vidare (röret till vänster). Av bilderna att döma så ser det ut som att det är kopplingen in i elementet som läcker. Den måste man dra med en rörtång/polygrip eller ett specialverktyg som förs in i röret (inne i röret sitter två tappar antagligen). På ett gammalt element av din typ sitter det antagligen ingen returventil att stänga så är det så att det inte går att dra åt detta på plats så måste du nog tappa elementet och montera ner det.
 
  • Gilla
kiboc
  • Laddar…
Du menar att det är anslutning mellan den lilla rörbiten och elementet som behöver tätas och att den kan tas isär med en rörtång för att sedan tätas med t.ex. lin och/eller pasta? Är det rätt uppfattat?
 
Redigerat:
Den är gängad ja, och på den sitter en lekande mutter som spänner mot retur-röret, denna koppling är konad och har du dragit åt den bäst du kan och det fortfarande läcker så är det nog anslutningen in i elementet som är kass. Ser du m läckan kommer från skarven element/"rörbit"? så som det ser ut att göra på bilden?

Typ så här: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=514

Denna spänner man med ett verktyg som sticks in i kopplingen, på moderna kopplingar är det normalt en fet insex, men gamla ser annorlunda ut, så länge det är tillräckligt med plats mellan elementet och muttern så kan man få in en polygrip eller rörtång där
 
Redigerat:
"lekande mutter", du syftar på "muttern" längst till höger på bild, den som är övermålad och sitter närmast elementet? Denna har jag inte rört... skall jag dra även denna?
 
Ne, den skall du inte röra och den sitter nog järnet ändå. Nej jag menar den mässingsfärgade muttern i bilden, den du antagligen har dragit i.

Kolla bilden på länken och så spegelvänd den för att jämföra med din egen. Koppilngsdetaljen sitter gängad i elementet (sitter i den stora övermålade muttern du pratar om). Sen är kopplingen på returröret gängat och spänns i muttern på kopplingen.
 
Ah, nu förstår jag (efter att ha tittat på länken)... ett alternativ är, om man kan, dra röret med en rörtång (om man får plats med en rörtång) och sedan efterdra den mässingsfärgade muttern alternativt tömma systemet och montera isär det hela...
 
Du måste tappa ner systemet och täta om med nytt lin mellan nippeln och radiatorn. Det går inte att fixa med vatten i för då blir det blött :)
 
Krilleman
Du måste tömma systemet och ta bort elementet för att lina om nippeln som går in i elementet!
 
Tack alla för bra feedback, i helgen planerar jag att tömma och fixa detta, återkommer med resultatet ;)
 
Efter att tömt systemet, monterat bort elementer, monterat isär "rörbiten" och elementet. Så var det dags att täta och skuva tillbaka allt ihop och slutligen fylla och lufta systemet... och vips så var det tätt!

Tack för alla tips och råd! Bifogar några bilder på rörstumpen anno 20-talet.
 
  • IMG_2937.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2933.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Det var ju inga problem, eller hur?

:D
 
MMR skrev:
Det var ju inga problem, eller hur?

:D
Nej, men en hel del jobb för en enkel tätning... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.