Tänkte visa hur en omkittning kan gå till. Det finns flera sätt att kitta om ett fönster och det här är ett av dom.
Det är ingen fullständig beskrivning, men det ger ett hum om hur och vad man ska göra.

D3YdXjU
1 st 2-glasfönster och en elskrapa med ett U-format knivblad.

dW2hjgd
Kittet ser lite dåligt ut men håller nog några år till innan det börjar ramla bort.

YNykd64
Efter att jag gått en sväng med elskrapan.
I det här fallet var kittet mjukt och poröst och då går det bra med maskin.
Är kittet hårdare brukar en rakbladskniv mellan kitt och fals räcka.

nsJ7hic
En sväng med rakbladskniven mot glaset får kittet att släppa.
Det gör det lättare att lägga en snygg kittfals.

WKZb0HI
Nytt kitt (monoflex) på plats. Ingen målning behövs på kittet.
Bågen kan fortfarande behöva målas.
Den här omkittningen fungerade bäst på dom här fönsterbågarna, på andra bågar med annat kitt kan en annan omkittning fungera bättre.
Mvh
 
Det ser ju onekligen enkelt ut, våra fönster behöver få ett mindre underhåll, framförallt på lasyren men även kittet är dåligt på sina ställen och jag har aldrig renoverat fönster innan. Läser man klassiska beskrivningar så skall man ju kitta och sen måla över och då skall man ju måla någon mm ut på glaset för att få tätt, men det behövs alltså inte med detta?

För de fönster vi har idag är laserade och då har man även laserat på kittet och det ser för j-igt ut, hade man kunnat kitta med detta (finns det i brunt?) och sen bara lasera bågarna känns det som man sparar en del tid.
 
Jättebra med instruktiva bilder!
Men som amatör skulle jag absolut inte ha kittat om detta fönster utan bara pillat bort det som går att pilla bort utan specialverktyg . Min erfarenhet är att om man försöker forcera bort kitt som sitter hårt, så har man lätt en spricka i rutan. Särskilt om det är gammalt fönsterglas. Bättre att bara ta bort det lösa och komplettera. Finns det någon anledning till att du valde att helt kitta om detta fönstret vars kitt enligt mig ser OK ut?

Saknas inte ett moment i din beskrivning: Rengöring och målning av kittfalsen? Det samlas ju ofta både smuts och mögel där. Grundmålningen är viktig för att kittet ska fästa, har jag lärt mig.

Slutligen detta med vilket kitt man bör använda. Det finns en del diskussioner här på forumet mellan dom som föredrar syntetkitt på tub och de som föredrar linoljekitt på burk. Min ståndpunkt är att för en nybörjare/amatör är det enklaste att använda ett bra kitt på burk eftersom man då kan skrapa ihop och göra om kittfalsen hur många gånger som helst om det inte blir snyggt första gången.

Även om det kitt som du använder inte behöver målas så vill man väl hur som helst ha hittet i samma färg som fönstermålningen i övrigt, så att det inte blir en ljus ram runt varje ruta. Eller hur?

PS. Går du inte ner till trärent när du tar bort kitt?
 
Redigerat:
Det finns även i brunt, det är inte samma bruna färgton som laserade fönster men det färdiga resultatet är helt klart godkänt.
Det krävs en hel del finess och skicklighet att lägga en fin kittfals med monoflex, men det är underhållsfritt och du behöver inte måla över.
Är du duktig på att foga med silicon så bör du även klara av det här.
Bör tilläggas att jag använt tryckluftspruta det går lika bra med elektrisk spruta. Finns kanske att hyra?
 
Anser mig ganska ok med silikonet.

Kan man lägga detta över ett vanligt kitt? jag är nämligen som Sommartorparn skriver inte så sugen på att ge mig på att skrapa bort all befintlig kitt. Nyansskillnad i lasyr och kitt kan jag leva med. Mina fönster har redan så många år på nacken att det är dags att byta dom snart, men för tillfället finns inte budget och jag vill heller inte att de skall förfalla helt.
 
Toppen med instruktion!

Jag har sett en glasmästare göra kittanden från tub och det är en fröjd att se någon som kan detta. Han ägnade lika mycket tid åt att få kapa struten på sprutan till rätt bredd och vinkel som det sedan tog att foga hela fönstret.
 
FFrNEF0

Ja utgår från att kunden även ska piffa upp bågarna med lite ny färg och sånt, då känns det klokt att göra en omkittning när man ändå håller på.
Som du ser på bilden är kittfalsen som en "ås". Det gör att jag inte kan lägga nytt kitt över det gamla utan att det ser förjävligt ut.
Enligt mig ska kittet vara rakt.
Med Monoflex kan du lägga kittet på det gamla utan rengöring eller målning, det fäster på allt.
Det kan behövas målas där kittet ligger mot träfalsen om inte kittet täcker det omålade trät.
Normalt sett så tar jag bara bort kitt som sitter löst och lägger nytt kitt på det gamla.
Men nu var kittet så dåligt lagt förut och det gick fint att ta bort med elskrapan.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.