Hej,
Har ni några bra tips på träd eller lite större buskar som gillar när det efter regn är blötare än det borde vara i jorden. Jag har ett hörn av tomten som inte går att dränera så bra och tänkte använda mig av Moder Jords egna dränerare.
Björk vet jag dricker mycket vatten per dygn, men finns det andra?
Mvh
Janne
 
pil?
 
Pil är nog bra på att suga vatten men deras rötter kan bli jobbiga för avloppsrör, både dina och eventuella grannars. Vi planterade en tårbjörk i fjol just för att få bukt med ständigt fuktig jord.
 
Björkrötter är precis lika besvärliga vad gäller att fylla upp avloppsrör.

Kan berätta att vi hade stopp i köksavlopp på landet och när vi till slut gav upp försöken att lösa det på egen hand kom rörmokaren och konstaterade att björkrötterna hade helt fyllt upp hela röret från huset till avloppsbrunnen, en sträcka på 20-tal meter kompakt björkrotsmassa.....

MEN moderna avloppsrör är ju av plast utan skarvar så där kommer inga rötter in.
 
Sommartorparn skrev:
Björkrötter är precis lika besvärliga vad gäller att fylla upp avloppsrör.

Kan berätta att vi hade stopp i köksavlopp på landet och när vi till slut gav upp försöken att lösa det på egen hand kom rörmokaren och konstaterade att björkrötterna hade helt fyllt upp hela röret från huset till avloppsbrunnen, en sträcka på 20-tal meter kompakt björkrotsmassa.....

MEN moderna avloppsrör är ju av plast utan skarvar så där kommer inga rötter in.
Där ser man! Jag trodde björk var snällare mot avlopp. Inga gamla rör i närheten av våran tack och lov.

Ett tips för växtvalet är att ge sig ut i det vilda eller till parker för att se vilka växter som trivs i närheten av vatten eller fuktig mark.
 
Al är väll det naturliga om man vill ha ett inhemskt träd för en våt plats. Vill man ha något lite exotiskare är kaukasisk vingnöt perfekt.

http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=170&group=Tr%E4d%20och%20buskar

Rent generellt kan man säga att träd med mycket bladmassa dricker mycket vatten. Vattnet förbrukas nämligen i första hand av att det avdunstar från löven för att kyla dessa. Lönn, bok och hästkastanj dricker alltså mängder med vatten, men dessa trivs ändå inte på riktigt våta platser, deras rötter ruttnar då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.