Håller på att anlägga en bänk för buskar och perenner, ca 1,2 x 9 m, upphöjd 35 cm över mark med en betongmur. Murens insida skall isoleras. Den blir framför vårt timmer hus som är i järnvitrol och med röda foder och vindskivor. Läget är i full sol, ganska skyddat men havsnära, zon 5.
Är tacksam om någon kunnig vill ge förslag på vad vi skall plantera i bänken, vad planteras i höst och vad till våren. Frågar man på någon handelsträdgård så får man oftast förslag på vad de har i lager och vill bli av med innan vintern.

Tack på förhand.
 
Är det blåsigt? Då ska man nog tänka tåliga växter och framför allt undvika höga rangliga saker. Zon 5 är inte min specialitet, men jag skulle utgå från att ha något vackert för varje årstid med början med vårens lökväxter och slutet någon buske med vackra höstfärger.

Timmerhus låter rustikt. Hur är tomten i övrigt? Naturtomt eller mera trädgårdstomt?
 
Det är trädgårdstomt och huset är inte så rustikt som det låter, är nybyggt för 5 år sedan. Hus + förråd skyddar för de värsta vindarna från havet, men trots det ganska blåsigt. Lökar har vi tänkt men i övrigt har vi inte lyckats att bestämma oss för något.
 
Ett tips är att du ser dig omkring i grannskapet. Vad har andra planterat som är snyggt? Passa på nu när höstfärgerna kommer igång.

Om ni gillar rosor så har det på senare tid kommit många kanadensiska buskrosor som tål kallare klimat och som är väldigt fina. Och så finns det flera av de gamla sorterna som funkar i norr: Finlands vita och Poppius, t.ex.
Kanadensiska rosor (klicka på varje för beskrivning och zonangivelse)
http://www.floralinnea.se/rosor.html?rostyp=86.

Pimpinellrosor
http://www.floralinnea.se/rosor.html?rostyp=125
(många av dessa breder ut sig genom rotskott och passar därför eventuellt inte i en rabatt utan hellre i ett hörn av trädgården där de kan få breda ut sig)

Min erfarenhet av blåst är att växter är mera känsliga än jag trodde. De växer långsammare och når aldrig sin normala höjd. Bra att vara medveten om det så man inte blir besviken. Bra om det är lite skyddat i alla fall. Söderläge kan på dina breddgrader betyda att växter får vårkänslor trots att marken fortfarande är frusen, men tror jag man kan lösa genom att täcka med säckväv...

Hur som helst, om du inte får in en massa tips här i denna tråden så föreslår jag att du blir användare på trädgårdssajten odla.se Där finns en större andel trädgårdskunniga, och många med trädgård i norr.
 
Redigerat:
Tack för tipsen, odla.se skall jag prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.