Har betongväggar och betongtak vilket påverkade mig att inte sätta taklist. Rundade av med målarfog.Blir i mitt tycke kanon
 
Sommartorparn skrev:
Kan säga att i min 50-tals lägenhet finns inga taklister, bara en linje på ca 0,5 cm av takfärgen som går ned på tapeten. Ser snyggt och stilrent ut. I ett av rummen har någon tidigare hyresgäst satt upp en "allmogelist" i taket vilket stör mig oerhört. Bryter mot den i övrigt sparsamma profileringen på snickerierna från den tiden. Vad jag vill ha sagt frågan om taklister är en fråga om husets stil i övrigt. Taklister i funkis- eller nyfunkishus är lika fel som spegeldörrar och fönsterspröjs.
Nja det stämmer inte riktigt, det har funnits taklister i funkishus också, men då naturligtvis en betydligt enklare form av taklist än profilerade allmogesdito.
 
Avemo skrev:
Det finns väl ändå fler alternativ än allmogelister eller inga lister. Som sagt är det en smaksak. Min åsikt är att de flesta rum kan förhöjas med lister. Dock är det långt ifrån överallt som allmogelister passar.

Erik
ja det finns verkligen olika sorters taklister, precis som när det gäller golvlister. I hus mellan funkis och nutid tycker jag inte heller det passar med allmogestil, om det inte är nybyggt helt enligt gammal modell då. Men det finns många andra sorters snygga lister, som kan vara bra om det finns fula saker att dölja eller om man helt enkelt vill ha en annan inramning.
 
Helt klart snyggare utan lister. Lister i min mening är i mångt och mycket där för att dölja den fula kanten mellan tak och vägg. Snyggt arbete och man kan skippa listerna!
 
Jag röstar för taklist, tycker inte det ser klart ut annars. Ramar in det fint och ser jobbat ut. Men jag ser inte ner på dem som tycker det är snyggare utan :)
/Erik
 
Nybyggt trähus med gips i tak och vägg kommer röra sig väldigt mycket dom närmsta åren och takvinkeln kommer spricka garanterat! Har du inget emot att springa runt å lägga latexfog i sprickorna med jämna mellanrum så kör utan.
Tycker själv att det är snyggare utan, men det finns en bra anledning att ett likadant hus från 60-70 talet är fullmatat med lister.
 
Tycker att det är billigare, snyggare och mindre jobb att skippa taklisterna. Taklist är egentligen bara ett sätt att säga att man misslyckats med spacklingen...

Men har man riktigt högt i tak så tycker jag stuckaturer är fantastiskt!
 
Har man trä i tak eller väggar skulle jag sätta upp en diskret taklist för att dölja de sprickor som uppstår när träet sväller/krymper.

Är materialet i väggar/tak dött (d.v.s. betong, sten, etc.) skulle jag utan tvekan skippa lister. Lister är (precis som många redan varit inne på) ett sätt att dölja skarvar.

Men detta är ju upp till tycke och smak och tycker ni att det är snyggt med lister skall ni ha det. Ni kanske kan börja utan. Om ni med tiden tycker att det känns för naket är det ju en lätt sak att åtgärda...
 
Smaken är som baken - delad! Även i frågan om lister. Vi har rum med lister och rum utan lister. Rummen på övervåningen som var en gammal kallvind från början och har något lägre takhöjd (ca 2.38 tror jag ) och trä tak, gips och träväggar med tapet har fått lister. Det ser hemtrevligt ut som någon skrev, medan husets undervåning som har putsade väggar och en rejält tilltagen takhöjd (gammlat hus) inte har några lister. men förr i tiden putsade man ju istället lite "böjt" upp mot taket. Det ser fint ut och på det hade ju inga trä lister passat. I moderna hus som vill inge känslan av putsade väggar i sina material, vill man kanske ha en väldigt strikt och rak känsla, då kanske en list, som hade varit ett absolut måste i ett allmogehus från 1800-talet, inte hade passat.
Vad man tycker är snyggt nu, kan ju ändras och om tjugo år kanske vi inte förstår alls hur vi kunde bygga hus med en känsla av ställverk, som vi bygger idag och hur vi kunde välja så kalla färger i våra hem. Pendeln slår lite fram och tillbaka!
 
Redigerat:
Röstar mot taklister. Gillar egentligen inte alls taklister såtillvida det inte är stuckatur i ett äldre hus/lägenhet.
 
Har man annat än ett vitt tak så måste man nästan ha taklister. Fruktansvärt fult med trä i taket och ingen taklist.
 
ThomasLindgren skrev:
Har man annat än ett vitt tak så måste man nästan ha taklister. Fruktansvärt fult med trä i taket och ingen taklist.
Vit träpanel? :S

Antar med vitt så menar du slätt tak?
 
Helt klart snyggast utan taklister tycker jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.