Håller på och letar efter fritidshustillverkare på nätet och man kan ju bli hur trött som helst! Har sökt på flera sätt men kommer oftast fram till VILLAtillverkare.
Vill man bygga fritidshus så vill man inte plöja igenom ett antal tillverkare som bara tillverkar villor *suck*.
Jag undrar nu om det finns någon annan stackare som också håller på med internetsökning på FRITIDSHUS. I så fall kanske vi kan ge varandra tips om olika hemsidor till FRITIDShustillverkare.
Vi ska bygga nytt fritidshus, men kan bara enligt kommunala regler bygga 60 kvm i plattan. Söker ett 1,1/2-plan eller helst med loft med öppet till nock + att man ska kunna gå ut via loftet (spång?) till en stor balkong. Vitsen är att man skall kunna ha stora fönster mot sjön och öppet mot taket, men samtidigt kunna ta sig ut till en balkong till utsikten. Har inte hittat något liknande ännu. Kanske du har det?
Kan tillägga att vi inte är intresserade av timmerhus.
Tacksam för alla idéer och svar.
 
Hej,

Vi har också letat efter fritidshustillverkare ett tag... Det är ganska hopplöst. Vi har inte hittat någon som faller oss i smaken så vi kommer att bygga lösvirke. :)

Vi vill också ha en balkong och stora glasytor mot sjön, men vi kommer inte ha öppet upp till nock just där utan vid en långsida. Vi får bygga mer är er (90 kvm), men tänk på att balkongens yta också räknas in i byggytan. (Det gör den iallafall i vår kommun, Ljungby). Så vårt hus blir 71 kvm och resten blir balkong.

En spång kan relativt enkelt byggas i ett hus där det är öppet upp i tak även om det inte står med i ritningen. Det behövs några limträn och pelare/avväxlare, men det skulle säker fungera att fästa in dem i befintlig konstruktion.

Det finns en del fritidshustillverkare som tillverkar efter era önskemål, de jag kommer på nu är Animonhus, Vittjärvshus, Villa Nordic, Sverigestugan. En hel del säger att de gör efter dina önskemål, men jag tycker många gånger att detta inte stämmer...

:cool:
 
Kolla på Ekeforshus för inspiration. De har fritidshus utöver "vanliga" hus.
http://www.ekefors.se

106_minibild.gif

108_minibild.gif
 
Hemmakatten
Ramlade vid nåt tillfälle in på en norsk fritidshus-sida. Nu kan jag ju förstås inte komma ihåg vilka det var.Men snygga fritidshus hade dom.:)
Så mitt tips är att leta lite utanför Sveriges gränser.
 
Tack alla för tipsen!
Ska kolla in sidorna med det snaraste. Vissa har vi redan kollat in, men de är långsamma med katalogerna och vissa har fel på hemsidan. Ska kolla utställningen på Skogskyrkogården (Stockholm) också, där vissa tillverkare har hus uppsatta.

Ska även kolla in Norges utbud....tack :)

Hälsningar//Eva&Tobbe
 
Vi byggde Vision 80 (VästkustStugan) förra året och vi är mycket nöjda med både vårt nya fritidshus och bemötandet från VästkustStugan. Vi hade en del önskemål om förändringar av planlösningen och det gick lätt att rita om. Huset har ett jättemysigt loft och ett öppet kök. Huset är av åretruntstandard vilket passar oss fint, då vi även är i stugan mycket även under höst, vinter och vår. Vi valde att ha en kamin i huset, vilket skapar en mysig stämning på vintern. Vi har huset ute i skärgården och det är skönt att åka ut hit efter en vecka i inne i stan. (Bor i Sthlm)

Lycka till med fritidshus letandet.

Emelie och Jonas
 
Emelie_S skrev:
Vi byggde Vision 80 (VästkustStugan) förra året och vi är mycket nöjda med både vårt nya fritidshus och bemötandet från VästkustStugan. Vi hade en del önskemål om förändringar av planlösningen och det gick lätt att rita om. Huset har ett jättemysigt loft och ett öppet kök. Huset är av åretruntstandard vilket passar oss fint, då vi även är i stugan mycket även under höst, vinter och vår. Vi valde att ha en kamin i huset, vilket skapar en mysig stämning på vintern. Vi har huset ute i skärgården och det är skönt att åka ut hit efter en vecka i inne i stan. (Bor i Sthlm)

Lycka till med fritidshus letandet.

Emelie och Jonas
Jag står också i begrepp att bygga ett fritidshus, och det hus som ni har valt ser ut att vara ett riktigt trevligt hus. Får man fråga vad det gick loss på?
 
Byggde ett Ekeforshus, en modifiering av Näset. Har byggyta 100 m2.
 
  • PICT0027.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BeaverlyHills skrev:
Håller på och letar efter fritidshustillverkare på nätet och man kan ju bli hur trött som helst! Har sökt på flera sätt men kommer oftast fram till VILLAtillverkare.
Vill man bygga fritidshus så vill man inte plöja igenom ett antal tillverkare som bara tillverkar villor *suck*.
Jag undrar nu om det finns någon annan stackare som också håller på med internetsökning på FRITIDSHUS. I så fall kanske vi kan ge varandra tips om olika hemsidor till FRITIDShustillverkare.
Vi ska bygga nytt fritidshus, men kan bara enligt kommunala regler bygga 60 kvm i plattan. Söker ett 1,1/2-plan eller helst med loft med öppet till nock + att man ska kunna gå ut via loftet (spång?) till en stor balkong. Vitsen är att man skall kunna ha stora fönster mot sjön och öppet mot taket, men samtidigt kunna ta sig ut till en balkong till utsikten. Har inte hittat något liknande ännu. Kanske du har det?
Kan tillägga att vi inte är intresserade av timmerhus.
Tacksam för alla idéer och svar.
Vi har tittat både på timmerhus och icke-timmerhus
Har hittar massor av tillverkare, bla på ovan refererade sida (lantbruksnet eller vad den heter). Det som begränsa utbudet för min del är att jag vill göra allt själv och hålla nere priset.

Jag har dock hittat ett par:
CABoden, Hedehus, Fastwoodtimber, Lindalens trä och några till som jag inte har i huvudet nu. På expo finns några mindre hus men det är också mycket dyarare varianter som är avsedda för åretruntboende...

/K
 
Marklan,

Måste säga att jag tyckte verkligen ert hus var kalasfint! Har själv fått tag på en underbar tomt där jag nu letar efter ett fritidshus som skulle passa in. Ser mig nästan det huset framför mig på den tomt jag har. Du har möjligtvis inte en planlösning och/eller mer bilder inuti huset? Vad hade ni för totalkostnad på bygget förutom tomten?

Tackar på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.