Hejsan
Jag o sambon köpte ett äldre hus med en stor tomt i ett villa kvarter i boden,
tomten går längs en gata med ganska mycket trafik så vi har bestämt oss för att plantera en häck dels för att slippa insyn och sen för att hålla vår lilla son kvar på tomten.
Vi vill ha en vintergrön häck på ca 2 meter och där kommer problemet in, utbudet på växter som klarar sig här uppe (zon 6-7) är ju minst sagt begränsat, nån som har tips och ideèr? ska bli ca 60 meter lång. mvh Simon
 
Lär bli mycket svårt att finna en vintergrön häck i den zonen.

Jag tror inte det finns någon - åtminstone inte någon som hinner växa upp under er livstid (det finns en härdig buxbom men den växer otroligt långsamt) och då är sonen redan gammal :). Du får också tänka på att det faktiskt kan bli rejält med snö och häcken måste därför klara snötyngd.

Plank! Kräver dock tillstånd.

Trådstaket och tex en högre spireasort funkar i Boden.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Håller med föregående skribent. Det är ganska svårt att hitta en vintergrön häck om du inte skulle vilja satsa på barrväxter förstås. Du kan ju fixa en granhäck. Tar tid att få upp den och kräver skötsel men den är vintergrön och tät samt fixar klimatet (välj häckplantor med ert provinensområde).

Annars finns det ju en del annat som inte är städsegrönt men som kan vara fint. Sibirisk ärtbuske som alltid får mjöldagg men uppe i Norrland brukar den få vara ifred. Räkna inte med en tvåmeteshäck men väl 1-1.5 m.
 
jo ett högre staket hade ju iofs funkat, men känns som lite fängelse känsla då jag vill ha det ganska så högt, en gran häck hade ju faktiskt varit nåt,finns det inte nånting som heter berstall ellernåt sånt med som ska vara väldigt tålig? mvh simon
 
Jodå det finns något som heter bergtall (Pinus mugo) och brukar vara ganska tätväxande men då ska du vara mycket noggrann så du väljer de som är härdiga. Det finns en del namnsorter men jag tror att "Mugo" blir ganska hög och är bra härdig.

Sedan har du ju olika typer av lövfällande buskar som skulle kunna vara snyggt som typ en del syrener.
 
finns det några bilder på hur en bergstall kan se ut som häck? försökt hitta pånätet men finns inga alls,kanske ovanligt att ha dom som just häck? har ju ett par månader på mig att bestämma mig,blir till vårkantennär tjälen släppt i backen somdetska planteras, men skönt o vara ute i god tid :) tackar för alla bra svar :)
 
Tyvärr inte. Men tänk på att den blir ganska yvig och kräver plats men det kanske inte gör något.
 
Men det som efterfrågas är ju en häck. Vid två meters höjd är bergtall (pinus mugo) rätt bred också. Dessutom brukar den bara vara så där tät och lurvig som liten, sedan blir den spretigare och ganska gles - om man inte håller på och trixar med att korta in årsskott men då går det å andra sidan långsammare att få upp den i storlek också. En växt för buskage, inte en häckväxt.
 
ok ja ni ser ju mitt problem, finns knappt inget som klarar sig här uppe, så enklaste är väll o strunta i att den ska vara vintergrön o sattsa på häggmispel som 99% av alla andra här påvilla kvarteret.. men då försvinner ju anledningen till varför vi vill ha häck, insynen. sitter blad på häggmispel ungefär 4månader resten av åretfyller den ingen funktion såjag börjar få ångest nu haha ingen som har nåt annat tips?
 
:rolleyes: Ja, det var därför jag lämnade min landsförvisningsperiod och flyttade ner till Skåneland.

Staketera tomten (för juniors skull) och sätt ett par enstaka tallar på ställen där ni inte vill ha vinterinsyn (så kan ni hålla efter dem på sätt som Farzan beskriver) och komplettera med ett par kortare men högre plank inne i trädgården och som inte behöver bygglov. Det är ju så MYCKET man vill göra när man precis flyttat in i ett gammalt hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.