Hade igår möte med elektrikaren om badrumsbelysningen i vårt pågående nybygge. Till det stora badrummet på 7.1m² (3.4x2.1m) rekommenderade han 6st varmvita Bright Eye 3000K http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/infallda/7451179-bright-eye-led-vit.html och till lilla på 3.7m² (2.5x1.5m) 4st av samma sort.

Möblemanget i det stora blir vit högblank,tre väggar blir det matt vitt kakel på, och en blir matt svart. Golvet kommer att bli mörkgrått, Lilla badrummet får svart/brunt möblemang med enbart vita väggar och mörkgrått golv

Frågorna lyder som följer:

1. Kommer det bli tillräckligt med ljus från 6st /4st?
2. Upplevs dessa LED-spotar som kalla?
3. Är 1000-1200:- /lampa exkl moms, inkl jobb/resterande material och 4st convertrar ett bra pris?
4. Vilket annat alternativ till LED-spot hade ni valt?
5. Enligt elektrikern går det bra med IP21 då det är 250cm i takhöjd, men en spot hamnar ju precis under duschen. Känns som att det kan bli väldigt mycket kondens i spoten?


Tydligen räckte det med att pilla in en fjäder i den till huset medföljande strömbrytaren för att kunna dimma belysningen.

Tacksam för alla tips och idéer!
 
1- ja, jag gissar på att det kommer räcka.
2- kalla, nej. Däremot så upplevs dom ej som varma heller.
3- det låter som ett rimligt pris ja. Timpeng = ca 400:-, armatur ca 400-600 beroende rabatt/lev(för dom alltså). Drivdonen ligger på ca 300:- däremot så handlar vi den amraturen på elektroskandia för 630:- ex moms vilket är ett riktigt rån, med tanke på att jag kan importera och sälja den ut till kund med kvitto, ink tull och moms genom mitt företag för ca 400:- och ändå ha lite marginal.... För övrigt har jag sett pris på den hos en annan leverantör på 1700:- + moms(!!!!!!!).
4- det finns ju uppsjö av olika spottar som är av samma kvalitet, sämre och även bättre till samma pris, men jag tror inte du kommer bli missnöjd med Bright eye ändå.
5- ang IPklassningen så stämmer det att över 225 så är det ip-fritt. Däremot, så när det gäller badrum, så är det minst ipx3 som gäller, samt att inom område 1, vilket är i dusch eller ovanför badkar upp till 225 så gällerr ip44 och klenspänning. Det han säger stämmer med modifikation, eftersom det finns tillägg på sid 174 i utg.2 av starkströmsföreskrifterna som säger att om det kan uppstå droppar på vägg i ett utrymme skall minst ipx3 tillämpas.

Sen får man tänka på att föreskrifterna är endast rekomendationer, om än bra sådana ;)
 
Tackar för dina åsikter! Har nu fått ett pris på 13050:- inkl moms för bägge badrum. (10st B-E samt 3st convertrar plus övrig inst.material. )
Dock kom jag lite på kant med elektrikern idag då jag frågade om vad "mitt" pris genom honom för Bright Eye/st var då jag hittat dom på nätet för 553:-.

Bakgrunden till att jag frågade var för att jag tyckte han sa att han kunde installera mina egna prylar under köksskåpen,istället för Chef Plus från SG Armaturen som han rekommenderat. Då tänkte att jag kunde köpt spotarna själv och låtit honom installera. "Jag jobbar inte så!" var svaret jag fick på prisfrågan om Bright Eye:n.

Enligt mina beräkningar skulle materialet till bägge badrum gå på ca 8000:- vilket lämnar ca 5000:- till jobbet som han då skulle utföra. Ska prata med honom i morgon igen och bestämma hur vi ska göra.
 
Anledningen att han sa nej, som dom flesta andra elektriker(på vår firma också), är för att vi har ju ett pålägg på produkten för att täcka ev garantiärenden, samt även ha lite vinst.
Jag har haft samma diskusion enstaka gånger, och då förklarar jag att visst får du åka till bauhaus och handla dimmer för 350:- istället för 500:-, men då går jag där för 750:-/h + moms istället. Då tänker folk till och säger 'ok!', köp grejerna du, så blir det inget mer tjafs.

Ett 'ordspråk' vi brukar köra med är: 'Renovera inte ett badrum för 100k, med 50k i budget'. Samma sak gäller arbetskraften. Har du inte råd att anlita en elektriker så gör det inte. Nu säger jag inte att du tänker så utan vill bara klargöra hur många av oss på fältet tänker =)
 
Så du menar alltså att det är du som elektriker som får stå för garantierna för en produkt. Tror jag inte en sekund på, snarare är det tillverkaren eller bakomvarande led som du i din tur vänder dig till med en trasig produkt. Sen att du först debiterar kunden ett hutlöst/orimligt timpris (750kr!+moms) PLUS att du ska göra "en liten vinst" (läs 50-200% påslag) på materialet får mig att må illa. Tycker verkligen synd om de kunder som inte känner till den ruttna branschen och ovetandes betalar dessa ockerpriser hämtade ur den sk. bruttoprislistan, en fantasiprislista. Oärligt är vad det är, för du berättar ju knappast för kunden att du tar ut ett överpris på materialet...


Till trådskaparen: Be el-trollet fara och flyga, köp sen grejerna själv på nätet och leta reda på en elektriker som inte tjafsar och vill blåsa dig. De är sällsynta men de finns tack och lov. Själv sparade jag nyss över 4000 kr på att köpa in materialet själv och låta elektrikern montera. Och då var det bara ett mindre jobb på 6 timmar à 390 kr + moms...
 
Redigerat:
jeppeknaster skrev:
Så du menar alltså att det är du som elektriker som får stå för garantierna för en produkt. Tror jag inte en sekund på, snarare är det tillverkaren eller bakomvarande led som du i din tur vänder dig till med en trasig produkt. Sen att du först debiterar kunden ett hutlöst/orimligt timpris (750kr!+moms) PLUS att du ska göra "en liten vinst" (läs 50-200% påslag) på materialet får mig att må illa. Tycker verkligen synd om de kunder som inte känner till den ruttna branschen och ovetandes betalar dessa ockerpriser hämtade ur den sk. bruttoprislistan, en fantasiprislista. Oärligt är vad det är, för du berättar ju knappast för kunden att du tar ut ett överpris på materialet...


Till trådskaparen: Be el-trollet fara och flyga, köp sen grejerna själv på nätet och leta reda på en elektriker som inte tjafsar och vill blåsa dig. De är sällsynta men de finns tack och lov. Själv sparade jag nyss över 4000 kr på att köpa in materialet själv och låta elektrikern montera. Och då var det bara ett mindre jobb på 6 timmar à 390 kr + moms...

För det första, så förklarade jag att den spotten som vi kan handla på grossisten är ett riktigt rån.
utöver det ger jag t.o.m. exempel på hur jag kan sälja exakt samma produkt till ett MYCKET lägre pris genom min importfirma. (LÄS IGEN!!!!)

Återkom mycket gärna på hur jag blåser kunden när jag föreslår att spara honom en hel del slantar.


Ang. garanti - så JA, vi står för garanti med produkterna. Med garanti, så tänker du som extrem lekman, "går dimmern sönder så får dom ju bara byta den".
Sanning med modifikation.

Det som vi har pålägg på våra produkter för är för att täcka TIDEN det tar att byta produkten. INTE SJÄLVA PRODUKTEN. den lämnar jag över disken och säger "fixa fram en ny". Det är inte mitt problem, utan grossistens, som i sin tur har ett litet pålägg jämtemot oss, för att täcka den tid tid det tar för dom att ordna med att få fram nya produkter i ersättning.


VAR står det sen att jag tar BÅDE förhöjd timdebitering OCH påslag på produkterna? Det står inte, det har du hittat på!

Så jag skulle vilja ha nummret till den elektriker som ger dig garanti på uppsatta produkter men inte har pålägg på dom - han skulle jag vilja anlita. Om hans firma finns kvar, för det tror jag inte den gör, eftersom så fort något går sönder så är det en REN kostnad för honom. Därav MÅSTE vi ha påslag på produkter för att ha råd att gå runt.

Dessutom undrar jag var i helskotta du får 50-200% ifrån???. Vi har som mest 40% vid små enstaka articklar, och 25% på ALLT övrigt material. Inte högre.

Sen ang. kronor/h - så är det OFTA diskusioner om detta inom branschen, även med kunder, som håller med om att antingen köper vi som fackmän ut materialet och har pålägg(självfallet olika mycket beroende på vem du har anlitat, där många tar i tills solen tittar upp och undrar vad i helsikke som pågår, och även vi "mycket sällsynta" som tar 25% t.ex.), eller så går vi för som du kallas det "ockerpriser" i timmen.

Men då undrar jag, jobbar du på minsta möjliga lön som precis bara får ditt hushåll att gå runt, och nekar till att få mer betalt?
 
Redigerat av moderator:
Börjar med att be trådskaparen om ursäkt för att jag lett ämnet OT men jag kunde bara inte låta bli. Det finns massor av trådar som handlar om hantverkares ockerpriser och jag vill inte göra denna till ännu en. Kommer därför att svara på Jagarbosses inlägg och sen räcker det för min del.


Jagarbosse skrev:
För det första, så förklarade jag att den spotten som vi kan handla på grossisten är ett riktigt rån.
utöver det ger jag t.o.m. exempel på hur jag kan sälja exakt samma produkt till ett MYCKET lägre pris genom min importfirma. (LÄS IGEN!!!!)

Återkom mycket gärna på hur jag blåser kunden när jag föreslår att spara honom en hel del slantar.

Hur jag än läser så kan jag inte se att du hjälpt någon att spara pengar. Du skriver "däremot så handlar vi den armaturen på elektroskandia för 630:- ex moms vilket är ett riktigt rån, med tanke på att jag kan importera och sälja den ut till kund med kvitto, ink tull och moms genom mitt företag för ca 400:- och ändå ha lite marginal...."

Du skriver att du KAN importera den, inte att du GÖR så.


Ang. garanti - så JA, vi står för garanti med produkterna. Med garanti, så tänker du som extrem lekman, "går dimmern sönder så får dom ju bara byta den".
Sanning med modifikation.

Det som vi har pålägg på våra produkter för är för att täcka TIDEN det tar att byta produkten. INTE SJÄLVA PRODUKTEN. den lämnar jag över disken och säger "fixa fram en ny". Det är inte mitt problem, utan grossistens, som i sin tur har ett litet pålägg jämtemot oss, för att täcka den tid tid det tar för dom att ordna med att få fram nya produkter i ersättning.

Sicket trams. Du menar alltså att du jobbar med så lågkvalitativa produkter att du måste ha ett påslag på varje produkt för att ev. kunna byta den... Trodde ni hantverkare bara jobbade med bra grejer, för så brukar det ju låta. När man frågar om man får köpa in materialet själv så brukar det oftast inte gå för sig med motiveringen "att man inte jobbar med skräpprodukter", fast det verkar ni ju göra i alla fall.

Och handen på hjärtat, hur ofta går vägguttaget, flexslangen, dosorna, kabeln, klammern, strömbrytaren mm sönder även om man köper det allra billigaste. Inte ofta. Så då borde ju knappast era "högkvalitativa" grejer heller gå sönder så ofta att det motiverar ett påslag.




VAR står det sen att jag tar BÅDE förhöjd timdebitering OCH påslag på produkterna? Det står inte, det har du hittat på! Så jag skulle vilja ha nummret till den elektriker som ger dig garanti på uppsatta produkter men inte har pålägg på dom - han skulle jag vilja anlita. Om hans firma finns kvar, för det tror jag inte den gör, eftersom så fort något går sönder så är det en REN kostnad för honom. Därav MÅSTE vi ha påslag på produkter för att ha råd att gå runt.

Dessutom undrar jag var i helskotta du får 50-200% ifrån???. Vi har som mest 40% vid små enstaka articklar, och 25% på ALLT övrigt material. Inte högre. Sen ang. kronor/h - så är det OFTA diskusioner om detta inom branschen, även med kunder, som håller med om att antingen köper vi som fackmän ut materialet och har pålägg(självfallet olika mycket beroende på vem du har anlitat, där många tar i tills solen tittar upp och undrar vad i helsikke som pågår, och även vi "mycket sällsynta" som tar 25% t.ex.), eller så går vi för som du kallas det "ockerpriser" i timmen.

Att du tar ut en förhöjd timdebitering och har påslag på dina produkter behöver man ju knappast vara raketforskare för att räkna ut.
Du tar 750 kr+moms vilket nästan är det dubbla mot vad som är vanligt. Det är vad jag kallar förhöjd timdebitering... Sen säger du ju att du tar ut ett påslag för "garantin" samt för att göra en "liten vinst". Och att du som mest har 40 % är ju bara skrattretande. Skulle det mot förmodan vara sant är du nog lurad av din grossist alternativt har dåligt samvete för din höga timdebitering :)

Sitter här med en inte så gammal faktura från en installation som jag nu bittert ångrar att jag inte gjorde själv. Samtliga produkter har ett påslag på minst 100 % jämfört med webben, och då har jag ändå fått 25 % rabatt på allt (han kände sig nog tvungen att dra av lite eftersom jag sa att jag känner till hur branschen fungerar prismässigt). Då ska man också ha klart för sig att han dessutom köper in grejer långt under priset jag får på webben. Så påslag på 200-300% på ert inköpspris är inget ovanligt, det är bara att läsa här på forumet så klarnar bilden ganska snabbt. Förutom de 5,5 timmarna á 420 kr+moms så gjorde ockerpriserna på materialet att "timpenningen" helt plötsligt var uppe i över 1000 kr+moms... Trist för alla de som tror att det bara kostar 420 kr+ moms.

Det jag verkligen inte gillar är det oärliga spelet där ni hantverkare gör förutom vinsten ni får utav timpenningen även gör stora vinster på materialet. Påslaget är dock inget 90% av kunderna har nån koll på utan de tror verkligen att det ska kosta så mycket. Kunderna får ofta höra att de minsann ska få 25 % rabatt på materialet. Att de sen får 25% rabatt på fantasipriset i bruttoprislistan och att de trots rabatten betalar 100% mer än nödvändigt, det har de ingen susning om, de ser bara till rabatten och inte slutsumman.

Om kunden är medveten om att ni har ett kraftigt påslag samt ett hutlöst högt timpris och tycker det är ok så ser jag inte problemet. Men så ser det tyvärr inte ut i ert skrå idag.[
För min del vore det helt ok om jag genom elektrikern fick betala webbpriset +10-15% (materialhantering mm) + timpriset, då hade jag inte sagt nåt alls. Men nu.../B]


Men då undrar jag, jobbar du på minsta möjliga lön som precis bara får ditt hushåll att gå runt, och nekar till att få mer betalt?

Nej det gör jag inte. Jag tjänar gärna så mycket som det bara går. Skillnaden är att mina kunder alltid vet vad jag kostar per timme. Det finns inga dolda påslag. Det tycker jag är ärligt, tycker inte du?

 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.