Hejsan!

Jag kom i all hast på förra helgen att jag skulle spika ihop en pallkrage att odla lite grönsaker till barnen i. Sagt och gjort - använde mig av tryckimpregnerat virke (som borde hålla bättre). Nu har sått morötter mm där i.

Fick nyss till min bedrövelse veta av en arbetskamrat att det inte är så smart att ha tryckimpregnerat virke eftersom gifter sprider sig i jorden och tas upp av grönsakerna... :(

Nu till min fråga - ÄR DET VERKLIGEN SÅ FARLIGT? Någon som läst ngn artikel eller undersökning om detta?

Mvh Sara
 
Nej man behöver inte vara orolig. Man odlar oändligt liten del av sitt totala matintag, oavsett vad detta skulle innehålla så har det ingen betydelse. I princip skulle man mycket väl kunna äta upp de tryckinpregnerade brädorna, utanatt det är något problem. Dessutom tar inte växterna upp speciellt mycket av dessa metaller, vill man ändå göra det snyggare så kan man sätta plast på insidan av pallkragen.
 
Tack Kurt!
Känns bra med lite lugnande ord... :) Ska nog inte göra något drastiskt med pallkragen än så länge.
 
Än lever jag och föräldrarnas land som vi tog det mesta av potatisen ifrån var kantade med slippers, de innehöll både kreosot och arsenik. Var samma inramning av jordgubbs och grönsakslande samt växthuset med.
 
Själv har jag byggt utmärkta odlingslådor av rent trä. På insidan har jag häftat billig (5 kr per låda) presenning från Byggmax. Lådorna är 1 x 0.5 meter stora och kostar under hundralappen i material att bygga per st. Finns inga tecken på murket trä och tomaterna var goda.
 
Jag tror inte heller det är ngn fara! Så himla mycket kan nog inte läcka ut i jorden att man blir sjuk av det.

Jag byggde odlingslåda av råspont som jag klädde med lite överbliven markduk samt plast och så målade jag hela rasket med oljefärg. Snyggt blev det och inget har ruttnat ännu trots att det var sämsta kvaliten på sponten. Men man tager vad man haver..

Nu i efterhand skulle jag nog inte byggt den så stor, det hade varit bra om man kunde flytta den utan att behöva en lyftkran. Den funkar mot mördarsniglar i allafall, det var det som var målet  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.