Ja nu när man flummar runt och kollar kostnader osv så har det slagit mej att det är ganska dyrt att rita hus via arkitekt.
Har fått priser på 18-20.000kr och då får man egentligen inget mer än vad man kan göra själv på några kvällar i datorn.
Hållfasthetsberäkningar osv ingår inte, utan det får man anlita ytterligare person till.

Att skissa en planlösning i skala 1:100, samt fasadritningar i samma skala är ju nemasproblemas i tex powerpoint, desamma gäller grundplatteritning om man vill ha en sådan, hållfasthetsberäkningar behövs tydligen inte om man väljer en duktig snickare som vet vad han gör vid stomresning.
Köper man utöver detta färdiga takstolar är ju även dom redan hållfasthetsräknade.

Så vad får man EGENTLIGEN för dessa 20,000kr vi snackar om?

Upplys mej.

Ps, jag är medveten om att 20k anses som en skitsumma i detta sammanhang, men är man kostnadsmedveten så är man...
 
Tja, man får ungefär 30 timmars arbete. Vilket torde inkludera diverse ritande, funderande och deltagande på möten.
Eventuellt får man hjälp med kontakter till entreprenörer och myndigheter samt tips på utförande och material. mm mm

Vidare är ritningsutskrifter i tex A1-format tokdyra att skriva ut.
Ritningar från Powerpoint bör du inte lämna ifrån dig till stadsbyggnadskontor och byggare...

Du nämnde kostnaden för konstruktionsarbetet.
För en normal villa utan "konstigheter" behöver inte konstruktör inkallas om arkitekten är någorlunda duglig.
Självfallet räknar man inte 2 gånger på tex takstolar och grund. Tillhandahåller leverantören dssa tjänster, utelämnar konstruktören dem.

Jag tycker inte att 20000 är mkt i sammanhanget.
Det finns mycket i samma prisklass som inte kommer att höja värdet på huset eller skapa ett bättre boende. Ändå kommer du att överväga det.

/Dadid
 
Ena erbjudandet är detta: Priset för att ta fram CAD-ritad situationsplan, planritning, sektion och fasader (det som krävs för bygglov och som underlag för att bygga) ligger på ca 20 000 kronor för ditt hus. Sen får man ta kontakt med en konstruktör för att ta fram beräkningar och konstruktionsritningar, t.ex. grund och stomme.
Men det behöver inte bli speciellt blodigt.

Det andra var sagt som 20 timmars ritande för att göra fasadritningar och planlösningsritning.
sen 8 timmars mer ritande för bygglovsritningar (som jag fortfarande hävdar är de samma)

Visst får man väl även lite hjälp på traven med förslag på snickare för stomresning som klarar det utan konstruktionsritning, samt KA men det är väl bara ringa runt och se bland våra lokala snickare vilka som kan tänka sej ta sej ann detta.


Varför man inte bör lämna ifrån sej ritningar i ppt skulle jag vilja veta?
Visst, kan ju exportera bilderna till acrobat reader och sen skriva ut dom ifall det skulle göra någon skillnad...

Finns ju folk som lämnar in handritade ritningar med bygglovsansökan...

A1 utskrifter grejar man på jobbet :)

 
moken skrev:
Så vad får man EGENTLIGEN för dessa 20,000kr vi snackar om?
skönheten ligger väl i betraktarens öga...om du inte ser något större värde i det du betalar för kan jag förstå ditt resonemang. Och i så fall är väl det ritningsarbete du även betalar för då du köper hos en hustillverkare inte heller något som du anser vara prisvärt? Slutsats: rita själv! (med eller utan powerpoint).

personligen håller jag med dadid. man får en sakkunnig hjälp som tar fram en professionell lösning baserad på ett antal parametrar; rumsprogram, väderstreck, tomtens höjdkurvor, trilskande bygglovarkitekter mm. och som förhoppningsvis förpackar det hela i en estetiskt tilltalande helhetslösning.

för 20.000 bör du få ett färdigt bygglov, inkl ett par-tre turer med olika skissalternativ, för att hitta den lösning som alla är nöjda med.
:)
 
Tycker 20 000 kr låter billigt!
Det tar tid att skissa en byggnad i AutoCad, trust me!
För en normal arkitekt och 150 kvm stort hus torde man räkna med det dubbla.

Moken - quit complaining! ;)
 
moken skrev:
Har fått priser på 18-20.000kr och då får man egentligen inget mer än vad man kan göra själv på några kvällar i datorn.
Du kanske skall byta bana - 20 tusen för några kvällar framför datorn är väl inte så hukigt? ;)
 
Pure skrev:
Du kanske skall byta bana - 20 tusen för några kvällar framför datorn är väl inte så hukigt? ;)
Ja egentligen... sitter så många timmar här ändå så :p

Men allvarligt:

Tycker fortfarande 20K är mkt pengar för några ritningar som man kan göra själv...
Sen om det ingår massa annat som rabblats här kanske det genast är mer intressant, men enl dom uppgifter jag fått hittils så är det endast ritningsförfarandet... och då TYCKER jag det är mkt pengar...

Hm, funderar på hur jag ska tolka din mening "skönheten ligger väl i betraktarens öga...om du inte ser något större värde i det du betalar för kan jag förstå ditt resonemang. Och i så fall är väl det ritningsarbete du även betalar för då du köper hos en hustillverkare inte heller något som du anser vara prisvärt? "

Jag ser inget större värde i att betala för något jag kan göra själv NEJ! Angående ritninsarbete jag betalar för om jag köper hos hustillverkare så hänger jag inte med riktigt då jag inte tänkt köpa hos ngn hustillverkare utan rita med eller utan arkitekthjälp själv för att sedan anlita snickare som stomreser samt gör vattentätt tak utav lösvirke, för att sedan lämna över till mej för vidare byggnation....
 
Jag menade just det du, och tidigare jag själv, skrev; att det väl inte är någon mening att ta hjälp från en arkitekt om du anser att du gör det lika bra själv.

Att blanda in typhustillverkare och deras ritningskostnader var kanske fel. Anledningen till att jag gjorde så var väl för att kostnaden för deras ritarbete/utvecklingsarbete sällan blir granskad med samma skarpa lupp som arkitektarbete (i de fallen är ju inte heller den kostnaden framlyft utan inbakad i helhetssumman).

Det är svårt att tycka något specifikt kring det du skriver - Jag vet ju ingenting om vare sig dina färdigheter i husritande eller om din definition för ett snyggt och funktionellt hus. Men eftersom du nu tar upp det som en generell frågeställning kan man väl i alla fall efter lite läsning på forumet säga som så att det inte är helt ovanligt med folk som ser nytta med arkitektarbete, dvs som inte anser sig fixa det själv. Och det kanske inte bara har att göra med hur duktiga de själva är på att rita, utan även med vilket sorts hus/stil de vill ha liksom hur tomten ser ut. (Olika hus är ju olika svåra/tar olika lång tid att rita)

Vad skall du förresten göra med de 20 tusen du sparar?
;D





 

Vad skall du förresten göra med de 20 tusen du sparar?


Köpa en dator med ett flashigt ritprogram, bra skrivare och lite papper ?
 
jaaa du, jag kanske tar mej vatten över huvudet genom att försöka rita själv, men det är alltid kul att testa ::)

Samtidigt vet jag att det finns minst två personer på jobbet som är fd hus-arkitekter som jag kan fråga om dom är intresserade av att rita lite, eller granska mina ritningar och anmärka på vesäntligheter som en annan inte tänker på...

Men jag tycker det är mkt pengar för lite saker om man går på det som jag fått specat av de arkitekter jag pratat med...

Vad jag ska göra för pengarna jag spar?
antingen slösa på badrummet eller spara in på lånesumman.
Min plan är att försöka göra detta billigt, själv göra markarbetet, sätta gjutformen, VA i plattan, värmeslang, armeringen, för att sen få dit en betongbil.

Låta några snickare stomresa och lägga vattentätt tak, och sen ta invändiga snickerier själv.
Elen kommer jag nog leja bort då jag hört att det suger att dra VP rör, och då man ändå måste ha en behörig elektriker som skriver på.
kanske även lejer plåtarbetena till riktiga plåtisar så man inte bygger något som drar in fukt och ger röta på direkten.

Sliter man hund själv och pressar inköpspriserna så får man ett stort fint boende för en väldigt smäcker slant, dessutom kan man sova gott när man vet hur saker och ting är uppbyggda pga att man gjort det själv ;D
 
En arkitetkt kan vara mer eller mindre bra att anlita beroende på vad du ska göra och framförallt om du vet/inte vet hur du vill ha det.

Vet du hur du vill ha det så gör du en ritning själv och låter arkitekten renrita den, då blir det inte något stort arvode...

Arkitekten kan för den som inte riktigt vet vad han/hon ska ha vara ett mkt bra bollplank och komma med nya ideer och infallsvinklar.

Vidare så har de koll på vilka krav på handikappsanpassning som finns.

Med tanke på hur mkt du och arkitekten kan påverka huset under ritarbetena så är det billigt att anlita denne! Jämför vad det skulle kosta att göra liknande ändringar senare i byggprocessen (eller efter bes).

/N
 
Jag kan ju bara säga att jag inte ångrar att vi anlitade vår arkitekt.

Dels visste vi inte riktigt hur vi ville ha huset, bara antal rum och ungefärlig storlek. Jag hade visserligen "fuskat" lite själv och tagit fram en skiss, men den var nog ärligt talat inte jättebra.

Arkitekten tog fram skisser på huset, som förutom att de följer terrängen även är anpassade efter de handikappkrav som numera finns.

Dessutom har arkitekter en helt annan erfarenhet av vilka lösningar som fungerar och vilka som är mindre bra, samt ofta bra kontakt med byggnadsnämden, vilket underlättar en del.

Summa sumarum: Om du känner att du kan göra ett bra arbete själv, så gör det. Men till en kostnad på 1-2% av totalpriset, så har vi fått valuta för pengarna, även om vi betalade mer än de 18-20 000 som diskuteras.
 
Instämmer. Vi anlitade arkitekt och ångrar det inte en sekund. En bra arkitekt har ett hel annat öga för hur man utnyttjar ljus och rum.
 
Jag ritar allt själv. Det är så roligt att det vill jag inte missa :D .

Å andra sidan har jag inte bråttom, då det är en fritidsbostad, som ska bli min permanentbostad. Jag hade förut ett billigt CAD-program, men slutade och gick över till ett allround ritprogram (Smartdraw http://www.smartdraw.com/exp/fpn/examples/index.htm ), som även har möjligheter till hus- och planlösningar, och som jag hade via jobbet.

Hållfasthetsmässigt använder jag limträbalktillverkarnas gratis kalkylprogram, då jag vill ha stora spännvidder och frihet att välja takhöjder in i det sista. (Jag har fortfarande stora ändringsmöjligheter trots att grunden är på plats)

Vad man gör är en smaksak. Det tar en massa tid, och jag tror inte jag tjänar så mycket pengar på att rita själv. För mig beror det mest på, att det är så skoj att designa sitt eget hus, precis som jag själv vill ha det. Ibland rita in "omöjliga saker", som ofta går att förverkliga, om man tänker till lite grann! Sånt kostar skjortan, om en arkitekt ska göra det. :D
 
Calle Anka skrev:
Tycker 20 000 kr låter billigt!
::) Då ska man ha i åtanke att HSB (=Göran Persson) och hans hejdukar roffar åt sig moms för 4 000:- utan att ha några kunskaper om hus!! ;) ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.