Holpers skrev:
MickeK - Riktigt snyggt blev det.
Funderade på parkett jag med men vill inte ha metallkant.
Undrar om det är ogörligt att kapa 45grader och lägga ihop trappnosen med stegets skiva gerat. Risk att det flisar upp sig med tiden antagligen.

När ni rev ut den gamla mattan och ersatte den med en ny, va det ok om det gamla limmet satt kvar under? Eller måste man slipa ner allt helt?
Nej limmet kan vara kvar, bara ta bort de värsta knölaran så att den nya mattan ligger slät.

45 garder gerat trappsteg mot nos är nog riktigt svårt, jag hade de tankarna men la ner det snabbt:p. Fördelen med metallkanten är att du har lite halkskydd, fast jag också helst hade sluppit dem
 
robertsss skrev:
Snyggastemåstevara att klä in hela steget.

Går att göra med "vanlig" heltäck och nålfilt.

För att riva mattor rekommenderar jag [länk]
Njaedettrorjaginte i mitt fall eftersom vi har en öppen trapp.
En sån skrapa var i varje fall ingen dum idé.
 
Brukar gå fint att klä in öppna trappor också.
 
När jag rev mattan av min trappa så blötte jag upp den och lät det ligga en kvart, sedan var det bara att dra och allt följde med. 13 trappsteg tog lika lång tid som det 14:e där jag dragit mattan utan att blöta :( Såg att Kilands mattor rekommenderar att man ska tejpa mattan i stället för att limma, då blir det enklare att byta ut den när man vill förnya, vad tror ni om det? Tror ni isåfall att man bör måla trappstegen med grundfärg, för att få tejpen att fästa bättre än på rent trä? Ser nu att tråden är jättegammal, men jag kanske får svar ändå :)
 
Jag struntade i mattan. Hyrde en Metabo Lackfräs och slipade både ner kanten i fram och bak på varje steg och fräste bort all lim. Fantastiskt verktyg som jag senare använt till lite allt möjligt. Sedan slipade jag stegen, lutade dem och såpade. Vagnstyckena lackade jag vita och de fula 70-talsräckena byggde jag in. Blev overkligt snyggt jämfört med innan... och billigt.
Renoverad trappa med slipade och lutade trästeg och vita lackade vagnstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sanella och 1 till
  • Laddar…
Det blev verkligen väldigt snyggt Holpers. Önskar att jag också kunde få till sån belysning, men ja, jag tror inte att jag kan dra kabel för det... Just nu har jag belysningen under trappräcket, men ja... jag har en plan ;)
Men du, blir inte trappstegen väldigt halkiga?
 
Nej, inte alls halkiga, 99% av alla trappor är väl i trä utan matta.

Belysningen är 1cm LED lampor borrade från baksidan. Köpta på ebay för nån krona styck. Över dem har jag satt valiga gamla lådhandtag :)
 
  • Gilla
Gneblon
  • Laddar…
Ja, det där med lådhandtagen var väldigt inovativt och snyggt :) Grejen är att jag kommer inte åt hela min trappa från baksidan för att dra kabel, det är inte en öppen trappa.
 
Har du någon mer bild där man ser räckena bättre?
 
Längst ner kom inte jag heller åt bakifrån, där fräste jag ett spår, la in en kanal, spacklade över med snickerispackel och lackade. Eftersom det är 12V så är denna lösning helt OK.

Här är lite fler bilder på räcket m.m. Trätrapp med räcke och spår för elinstallation i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trappa med nytt spår för kablage, fräsning i trä och räcke syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med vitt räcke och inbyggd 12V kanal spacklad och lackad, burk med snickerispackel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa med spacklade kanaler i väggen för ledningar, räcke och öppna steg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Gillar belysningsidén! Vilken snygg trappa!
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Jag satte belysningen under trappräcket i stället då den gick att dölja där.
 
  • Gilla
Filip Forsbom
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.