Tjena! Har hittat riktigt snygga spottar som dock är 230v. Men de är ju ljuskällan och den korta kabeln från sockerbiten som är anpassat för det ( gu10). Kan man inte bara byta ut kabelsnutten och ljuskällan till 12v spot och på så sätt använda "spotramen". Eller är är de skillnad på storleken mellan 12v spot och 230v ljuskälla? Hoppas jag är tillräckligt tydlig.
 
Varför inte köra på 230v som den är avsedd för?
 
snaggletooth skrev:
Varför inte köra på 230v som den är avsedd för?
Inte svaret jag sökte men om du är intresserad... 230 = sämre ljus per watt, mycket högre värmeutveckling som i sin tur leder till mer byten av ljuskälla m.m.
 
Finns ju gott om GU10 230V LED annars.. men men, klart att det går att bygga om armaturerna till 12V halogen (som ju knappast är det bästa heller sett till verkningsgrad och värmeutveckling) om du är lite händig, men hur det ska gå till i detalj får du nog räkna ut själv. MR16(GU5,3) och GU10 reflektor har samma diameter, däremot skiljer det på höjden.

Kjell o Co har en hel del lamphållare att välja på http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=340100&path=45000000,45500000,49500000

Samt att du tar över produktansvaret, men det kanske är ditt minsta problem...
 
Hade tänkt mig en armatur vid namn nordlux niche. Bygger MR16 mer eller mindre än gu 10? När du ändå nämner 230v led. Finns de sånna som motsvarar 50W 12v ljus, och går att dimra med glödljus/elektronisk dimmer. Kollade först på led me
n kom fram till att dom bra kostar närmre 500:- st plus massa don och special don och shit.. tack för svar btw var exact de jag undra.
 
Redigerat:
MR16 bygger mindre än GU10. Sen brukar armaturer för MR16 ha en låsanordning/låsring eftersom det bara är raka stift i sockeln, GU10 har ju en typ av bajonettfattning i sockeln.
 
engdahl_86 skrev:
Hade tänkt mig en armatur vid namn nordlux niche. Bygger MR16 mer eller mindre än gu 10? När du ändå nämner 230v led. Finns de sånna som motsvarar 50W 12v ljus, och går att dimra med glödljus/elektronisk dimmer. Kollade först på led me
n kom fram till att dom bra kostar närmre 500:- st plus massa don och special don och shit.. tack för svar btw var exact de jag undra.
Finns som sagt många GU10 LED lampor med inbyggd drivare och som går att dimra med vanlig dimmer.

http://www.hidealite.se/svenska/led/ljuskallor/8384708-dimbar-led-ljuskalla.html

Bara att byta ljuskälla i din armatur så är det biff sen!

Tänk på att en del dimmers vill ha en viss minimumeffekt för att de skall funka bra, runt 30W är vanligt så då måste du ha minst 3 st för att det skall funka bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.