hej
Jag funderar på att köpa ett hus men i anonsen står det att grannen får köra genomtomten för att komma till sin tomt, trots att det finns mark utanför tomten att göra en väg på. (kommunens mark)
Skickar med en bild.
Det jag vill är att häva detta servitut och i så fall hur skall man göra detta smidigast?
Vem skall betala för den nya vägen?
//Tomas
 
  • Huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grannen har ju en rättighet att använda "er tomt" som väg. Om vi nu antar att ni har ett "vanligt" servitut utan konstiga villkor etc, så är detta något som ni inte kan bryta. Om ni vill att han skall ha en annan väg så är det ert problem. Dvs ni måste förhandla med grannen om att bygga vägen, och det borde innebära att ni får stå både för kostnad och ev. praktiska problem (som att få kommunen att gå med på bygget).

Även om ni erbjuder er att stå för alla kostnader (även för ny infart på hans tomt) etc. så kan grannen fortfarande säga nej. han kanske tycker att en ny infart blir ful eller så.

I det läget så tror jag att det finns en mekanism för att få ett servitut uppghävt, men det är ingen enkel sak att lyckas med.
 
hempularen (som annars är en forummedlem med stort kunnande) har dessvärre förbisett en del :)

Det går att häva servitut alldeles oavsett härskande fastighets vilja. Om ett upphävande gör tjänandes fastighet så mycket bättre än härskandes förlorar så kan ett upphävande ske.

Om detta kan skrivas mycket, men som vanligt är det bäst att gå till lantmäteriet och höra efter.

Lycka till! :) :) :)
 
  • Gilla
Springhunter
  • Laddar…
Då lärde jag mig något nytt.

Jag var övertygad att en hävning i princip bara var möjlig på liknande villkor som en expropiering (vilket ju normalt bara stat eller kommun kan göra).
 
Nu är det så att jag inte köpt huset ännu men skall titta på det.
Sedan får man ju se hur det verkar, får ju tänka på att jag skall bo granne med dom länge kanske.
Ett alternativ kan ju vara att "trötta" ut dom genom att sätta upp en grind i deras ände av vägen som dom måste öppna och stänga, jag hindrar dom inte men gör det lite besvärligare.
En annan fråga kan man ta ut väg avgift från dom annars?
Vi får se hur det går.
Kanske skall ta det lungt då jag funderar på att bygga ut huset om jag köper det och då måste ju jag ha grannens sammtycke.
Ha det bra alla.
Tomas
 
Vägavgift kan du inte ta ut, dom har ju nyttjanderätt enligt avtal. Grind kan man sätta upp, men tror (med betoning på tror) inte att en grind är självklart OK. Den får inte sitta där bara för att göra livet svårt för grannen.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
har idag köpt utdrag ur lantmäteriverkets faskighets sök.
I dom papprena står inget om grannens servitut.
Dock står det om att fjärrvärmen går genomtomten.
Där har jag tänkt att ett växthus skall stå och få all spillvärme från markrören så att jag kan ha fäskpotatis till påsk varje år. ;D
Men skall kolla när jag går på visningen i veckan.
Kan vara något som inte är registrerat bara muntligt.
ha det gott alla
//Tomas
 
Hos lantmäteriet hittar du uppgift om s.k. officialservitut. Vill du ha hela bilden måste du dessutom kolla tingsrättens inskrivning om de har något avtalsservitut registrerat.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Då jag var på visningen idag och tog upp det igen med mäklaren så fanns det inget riktigt servitut längre, utan det var mer en muntligöverenskomelse.
Tyvär så fick jag inte förtroende för mäklaren då jag frågat han detta tidigare. Då svarade han att det inte gick att göra något åt servitutet.
Sedan så var det en kraftig sättning huset hade fått lutade ca 10-15 cm allt var snett, skulle man räta huset så blev fönstrena snea istället.
Blir nog ingen affär med detta hus tyvär.
//Tomas
 
Även om tråden verkar mer eller mindre utagerad nu kan tilläggas att det kan finnas muntliga servitut och dessa är lika mycket värda som skriftliga.

Lycka till! :) :) :)
 
Mig veterligen smäller officialservitut högre än både skriftliga och muntliga avtal och avtalsservitut.  Eller är det något jag missat, Fam Bygg?

Bevisbarheten är mindre ifråga om muntliga avtal, i synnerhet om vittnen och parterna själva inte längre finns ibland oss.

Inte ens oomtvistade skriftliga avtalsservitut överlever nödvändigtvis parterna som slöt avtal.  De hamnar i fara exempelvis vid likvidation.  Muntliga avtal borde därför vara minst lika osäkra.

Slutligen varierar det sanktionstryck parterna kan hämta från någon myndighet.  Lantmäteriets officialservitut har en sådan myndighetsprägel. Däremot avtalsservitut registreras bara hos tingsrätten i den meningen att mydigheten bekräftar ett avtals existen utan minsta ansvar exempelvis inte står i strid med andra existerande avtal.
 
Värdet är servitutet är lika oavsett hur upplåtelsen skett.

Exempelvis är värdet att kunna ta väg över grannfastigheten densamma oberoende av servitutets tillkomst m m.

Däremot, vilket är något helt annat, är bevisvärdet olika, beroende på hur servitutet har tillkommit (om det är muntligt eller skriftligt, om det är ett s.k. officialservitut som överklagats m m), men det säger sig självt så därför lämnas det därhän.

Slutligen kan nämnas att även servitut tillkomna genom lantmäterimyndighetens försorg kan vara behäftade med allehanda fel, så någon garanti kan inte heller fås beträffande dessa.

Som så ofta tidigare; ta hjälp av sakkunniga när det gäller dessa frågor.

Tilläggas kan att om man tar ett fullständigt fastighetsregisterutdrag så framgår också tingsrättens inskrivningar i detta. Man behöver alltså inte kontakta tingsrätten för att få reda på de inskrivna avtalsservituten, däremot måste man kontakta tingsrätten för att få reda på deras innehåll.

Lycka till!  :) :) :)

 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.