Min övervåning har lite speciell planlösning eftersom den på 60-talet bestått av två separata lägenheter som sedan gjorts om till ett enda boende.

Trappen på bilden ska byggas igen och en ny trapp ska tas upp. Först var min tanke att bygga badrummet (skulle vara där wc:n till höger är och halva trapputrymmet) som vanligt med både dusch och toalett men igår slog det mig att man kunde göra det BETYDLIGT enklare för sig genom att använda de befintliga utrymmena och sära på dusch och toa. På så sätt slipper jag riva väggar i onödan och dessutom behöver jag bara tätskikta hela utrymmet där duschen är. Utrymmet där trappen är på bilden blir då ett mindre kontor.

Idag är båda utrymmena kaklade med toalett och dusch, båda ska dock rivas ut oavsett och göras om så inget skall återanvändas. I framtiden blir det dessutom ett stooort badrum i källaren med dusch, bastu och toalett.

Så, vad tror ni forumhjältar? Bra eller anus? Fördelar/nackdelar?
 
Bilden. Jag glömde bilden. :)
 
  • separat dusch och toa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl SKITbra om du kan ha dusch och wc separat, speciellt om det förenklar jobbet.
 
Låter som en väldigt bra idé, kör på det.
 
Jag ser bara fördelar med en sån lösning, speciellt som den underlättar byggandet också.
 
Hur jag än vrider och vänder på det så hittar jag faktiskt inga nackdelar. :)
 
Förutom att iaf jag och grabben oftast går på muggen innan vi duschar. Det känns omständigt när det är två olika rum man måste vi besöka.

Vi hoppade över budgivningen på en lgh bland annat på grund av att dusch och wc var i olika rum....
 
Vi hade dusch i källaren och muggar på bovåningen. Det var aldrig några problem.
 
Skulle behålla dusch/wc i den ena och enbart wc + skåp för förvaring (rengöringsmedel, toapapper osv) i den andra. Toan är enklare att möblera eftersom där behövs inga fukttåliga och dyra badrumsmöbler :). Skulle tycka om en sån lösning
gaia
 
Fast har man en wc måste man ju ha ett tvättställ också och då skulle jag helt plötsligt ha tre normala toautrymmen (med den i källaren). Dessutom är de så små att det blir trångt med toa, handfat och dusch.

Inser att min lösning är väldigt annorlunda jämfört med vad som är brukligt men som jag kom fram till tidigare, så ser jag inga direkta nackdelar.
 
Tror också att det blir alldeles utmärkt med delat. Toa + handfat i den ena och dusch och kanske lite förvaring för handdukar i den andra.
 
kanske ett handfat i duschutrymmet så om man får många barn/gäster man kan borsta tänder/fixa sig på morgonen utan att det ska bli kö?
 
Vi har dusch och toa i separata rum. Handfat finns i båda. Visserligen har vi en genomgångsdörr så man kan gå direkt mellan rummen om man vill, men iaf.. Tycker hursomhelst det är jättebra! Man blockerar inte toan för andra om man duschar länge :)
 
normal lösning i Central Europa att ha dessa separerade. Dock se till att du har handfat i toan - det fanns nämligen inte i den lägenheten som min kompis hade i Bryssel. Kändes lite konstigt att vara tvungen att gå till ett annat rum för att tvätta händerna efter tvåan...
 
Toa och dusch i separata utrymmet verkar som en utmärkt idé. Kör på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.