I vår källare har vi ett rum där man istället för det betong/klinkergolv som legat i övriga källaren har haft ett trägolv inlagt. Trägolvet ligger på reglar ovanpå ett grovgjutet betonggolv.

Vi vill av förklarliga skäl ta bort trägolvet och ersätta med något mindre mögelvänligt material (klinker). Vi har ca 10-15cm ifrån tänkt färdigt golv ner till det grovgjutna betonggolvet.

Frågan är om man kan göra något smart för att höja golvkomforten i rummet utan att för den skull hamna i ett "källarprojekt" av typen bila bort rubbet, gräv ner till mark och lägg på 20cm isodrän.

Kan man lägga säg 5-10cm isodrän (eller annan isolering) ovanpå det grovgjutna golvet, flyta ett nytt golv ovanpå och sedan klinkra?

-h

ps. Golvvärme tänkte jag inte ge mig på. ds
 
Redigerat:
Ingen golvexpert i forumet?
 
Hej
Det låter som att Nivell eller Granab golv är melodin för dig.
Det är ett uppreglat golv som man ventilerar mekaniskt och som ska vara fukt okänsligt.
Kolla in http://www.granab.se/swe/index.html
Fredrik
 
Tack för tipset. Jag är dock inne på att ha klinker som beläggning och då antar jag att detta system är mindre lämpligt.
 
Om så är fallet skulle jag helt enkelt bila bort och göra ordentligt.Om det bara är grovgjutet är det nog inte så tjockt.Bila på något ställe och kolla hur det ser ut.
Fredrik
 
Det går utmärkt att göra som du tänkt.
Den övre (nya) betongkakan bör nog vara minst 7 cm tjock.
Då får du in ca 7 cm isolering, måttet beroende på hur tjock din klinker + fix är.
Armera gärna betongen.
 
Fredrik Å skrev:
Om så är fallet skulle jag helt enkelt bila bort och göra ordentligt.Om det bara är grovgjutet är det nog inte så tjockt.Bila på något ställe och kolla hur det ser ut.
Fredrik
Done that när jag bytte avloppsstammar i den delen jag renoverat redan. Vi snackar 15 cm stenhård kaka ingjuten i sprängsten. Dont want to go there again...

-h
 
anaitis skrev:
Det går utmärkt att göra som du tänkt.
Den övre (nya) betongkakan bör nog vara minst 7 cm tjock.
Då får du in ca 7 cm isolering, måttet beroende på hur tjock din klinker + fix är.
Armera gärna betongen.
Ytan på grovgjutningen är ju lite ojämn. Antar att man borde lägga ut ett tunt lager singel innan man lägger på isoleringen. Eller kanske spackla upp med ett tunt lager?

-h
 
gromit42x skrev:
Ytan på grovgjutningen är ju lite ojämn. Antar att man borde lägga ut ett tunt lager singel innan man lägger på isoleringen. Eller kanske spackla upp med ett tunt lager?

-h
Om ytan bara är LITE ojämn tror jag inte du behöver spackla.
Isoleringen kan säkert ta hand om smärre ojämnheter.
 
Tror jag skippar bilningen och lägger 7cm av EPSCement istället och sedan spacklar ovanpå. Lite isolereffekt lär det bli och så slipper man bilningen:)
 
5-10 cm eps betong och sen flyta 5 cm på det....borde ge bra isolering. Jag har just bilt ut 2 rum i källaren, grävt ut ungefär 20cm...sen 20cm eps...golvvärme, flytspackel och klinkers....hur varmt som hellst att gå på nu. Passade även på att sanera bort alla rör som gick i taket. Dessa går i plattan nu....
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.