Jag har kommit över en äldre testlampa som saknar säkring. Nu vill jag gärna veta vilken storlek det ska vara på säkringen?
Lampans glas är märkt: ELO Duvnäs AB Borlänge.
Glödlampan som är monterad i hållaren är märkt: 380 V 15 W B1
 
Kontinuerligt lär lampan dra ca 40 mA. Startströmnen är såklart högre.

Utan att veta något så säger jag "det är nog inte så noga", mer än att du bör välja en trög säkring som klarar en bra bit mer än 50mA och en bit mindre än vad ledningarna tål. Den ska ju bara skydda mot att lampan pajar på så sätt att det blir överström/kortis då den går sönder.
 
OBS, jag trodde alltså det var fråga om "museidrift" av testlampan, därav att jag inte tipsade om en modern spänningsprovare.
 
Då TS verkar ha fått svar på sin fråga kapar jag tråden lite...
Har en gammal Fluke 77 som jag haft/fått/ärvt av farsan som är grym att ha på arbetsbänken men när det handlar om el i huset är den jobbig att släpa på och det blir allt oftare att jag enbart förlitar mig på Phasen pennan. Funderar därför på att köpa en smidigare spänningsprovare än min Fluke.

Om man vill ha det "bästa" och smidigaste elektriker instrumentet vad är det som gäller då...?
 
lillePer skrev:
Då TS verkar ha fått svar på sin fråga kapar jag tråden lite...
Har en gammal Fluke 77 som jag haft/fått/ärvt av farsan som är grym att ha på arbetsbänken men när det handlar om el i huset är den jobbig att släpa på och det blir allt oftare att jag enbart förlitar mig på Phasen pennan. Funderar därför på att köpa en smidigare spänningsprovare än min Fluke.

Om man vill ha det "bästa" och smidigaste elektriker instrumentet vad är det som gäller då...?
77an använde man ju under hela skoltiden - Det där är bra grejjer juh, självklart helt släpvänlig. d^_^b

En T5 kanske om du nu känner att du måste byta...
 
slacker skrev:
77an använde man ju under hela skoltiden - Det där är bra grejjer juh, självklart helt släpvänlig. d^_^b

En T5 kanske om du nu känner att du måste byta...
Ah instrumentet är lika gammalt som mig så det har snart 30 år bakom sig men är fortfarande i nyskick... Men man måste ju ha 3 händer för att kunna använda det och det får ju inte direkt plats i bakfickan...
Finns väl ingen elektriker som har ett liknande 77:an som första instrument eller?
 
lillePer skrev:
Ah instrumentet är lika gammalt som mig så det har snart 30 år bakom sig men är fortfarande i nyskick... Men man måste ju ha 3 händer för att kunna använda det och det får ju inte direkt plats i bakfickan...
Finns väl ingen elektriker som har ett liknande 77:an som första instrument eller?
Lite senare så kom ju dessa instrument med "hållare" för testprobarna som medför att man sätter fast en av dessa i gummiskyddet på instrumentet och vips så spar man in en hand.
De äldre Fluke instrumenten saknar just detta.

Enklast är ju om man greppar instrumentet och en prob i samma hand, applicerar på lämplig mätpunkt, gärna jord/nolla som ofta är mer lättillgänglig och sedan siktar in den "lösa" proben så löser man tre hands problemet... Eller så köper man nytt. För mig är Fluke ngt man kastar ut efter den rasat, vilket dem, i mitt tycke, inte gör...
 
Redigerat:
För hempulande så lär väl valfri billig spänningsprovare fungera okej? Jag skulle valt någon som har indikeringar även för lägre spänningar, så att man ser om det finns nån läck/krypström som är obehaglig att röra.

Värt att tänka på är att lysdioderna i en spänningsprovare drar såpass mycket ström att de oftast löser ut jordfelsbrytare ifall man mäter mellan fas och skyddsjord. Det gör däremot inte fluke'n.

Knyt mätsladdarna ett varv runt mätaren så att displayen är vänd uppåt om den hänger i sladdarna :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.