Hej!
I det före detta pannrummet i källaren sitter en gjutjärnskamin Morsø 1410. Nu under den extrema vinterkylan behövs lite extravärme då det bara är runt 15 grader. Har dock svårt att få upp någon ordentlig värme från kaminen.

I dag eldade jag i åtminstone två timmar och temperaturen steg i princip ingenting, vilket leder mig till att tro att något inte fungerar riktigt som det ska. På kaminen finns två ventiler (tror de kallas rosettventiler i manualen) vilka enligt instruktionen ska vara öppnade tre varv. Det är dock svårt att behålla ordentlig fyr på brasan utan att ha den nedre luckan i tändningsläge.

Med tanke på att rummet där kaminen står är ganska litet tycker jag att den uppgivna effekten på 5kW borde dra upp temperaturen ganska snart på några ilägg.

Skorstenen går genom nytt rör i murstocken.
 
kan ju vara så att otätt rökgasrör äter upp all varm luft ur rummet ? Kolla om kopplingen mellan kamin och skorsten är tätt samt mellan nytt rör och gamla skorstensväggar. Kan ju vara så att det drar tjuvluft från rummet till spalt mellan rör och skorsten ( på utsidan av rör) och därför har du svårt att hålla rätt drag genom eldstad.
Otätthet gör att det sugs varm luft ut ur rummet men direkt ur rummet och förbi eldstaden i stället för genom eldstad. Misstänker det därför att du har dålig drag genom kaminens eldstad och får ingen värme trots eldning.
Vet ej hur din kamin är kopplad till skorsten men kolla alla ställen utanför kaminen där luften kan sugas ur rummet . Hoppas du förstår vad jag vill säga :).
lycka till!
gaia
 
Kaminen är ansluten till murstocken (och skorstenen inuti) med något som i brist på bättre beskrivning ser ut som en kabelstrumpa. Kaminen är installerad och provtryckt 2004 och senast sotad i januari 2009.

Eventuellt är tilluften till rummet lite för dålig, ska prova att öppna upp lite mer när jag eldar idag.
 
Hur gick det under resten av vintern?
Har liknande problem med min gamla gjutjärnskamin som är instoppad i en öppen spis. Ingen större värme trots litet rum och trots att veden brinner ut fint och att röken är nästan osynlig från skorstenen. Funderar på att riva ner hela spisen och installera en modern gjutjärnskamin istället, gärna med glas så att man kan se hur det brinner också.
 
Huset är sålt och vi eldade aldrig i någon större utsträckning. Problemet kvarstod dock, det blev aldrig någon riktig värme. I dagsläget skulle jag satsa på en braskamin med ordentlig konvektion.
 
Rökgastemp?
Spjäll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.