Hej!
Jag har en tröskelplatta som jag ska fästa i betong-golvet med 3 skruvar. Nu är det så att denna tröskelplatta har tidigare suttit här, med bluggadde hål. Under renoveringens gång verkar pluggen ha försvunnit och hålen blivit lite större. Jag vill inte använda grövre skruv. Hur ska jag fästa skruven i betong-golvet? Kan man fylla igen hålen med nått och plugga igen. Eller finns det STORA plugg för små skruvar?...

//Sam
 
Du kan fylla igen hålen med cement eller Husfix och sedan göra nya hål i rätt storlek. Eller justera hålen och sedan banka i rundstav. Eller göra tre nya hål.
 
Man skulle ha nått bra "sprits-verktyg" som man kunde fylla med gips-spackel o trycka ner i hålen :)
Får kolla skafferiet annars efter sånna saker...

//Sam
 
Det funkar säkert om du fyller hålen med lämpligt "bygglim", exempelvis PL400, innan du stoppar i pluggarna. Låt det torka lagom innan du drar skruvarna nästan i botten och torka helt innan sista åtdragningen. Blir säkert inte superstarkt men i det här fallet handlar det ju inte om några större påfrestningar.
 
Gå lös med en morakniv på en blommpinne och stoppa ner lämpligt stor bit, lite 40-tal sådär men det funkar än. Skruven får träbitarna att expandera mot betongen så även om du kommer spräcka biten spelar det ingen roll. Vill du gå all-in och köra delux-varianten så lyxa till det med en skvätt trälimm
 
Ok, jag fyllde med lite snabbhärdande gipsspackel o tryckte i en plugg.
Men i och med att det är flytspacklat (dock inte där tröskel sitter...) + nytt parkett inlagt + tröskel i ek, så räcker inte mina skruvar till. Har 3,5mm x 50mm som störst. Vill inte gå upp i diameter hellst. Men jag behöver nog ha i alla fall en centimeter till i längd.
Nån ide om vad för skruv, mässing eller "silver" kvittar så länge diametern är rätt.

//Sam
 
SamB skrev:
Ok, jag fyllde med lite snabbhärdande gipsspackel o tryckte i en plugg.
Men i och med att det är flytspacklat (dock inte där tröskel sitter...) + nytt parkett inlagt + tröskel i ek, så räcker inte mina skruvar till. Har 3,5mm x 50mm som störst. Vill inte gå upp i diameter hellst. Men jag behöver nog ha i alla fall en centimeter till i längd.
Nån ide om vad för skruv, mässing eller "silver" kvittar så länge diametern är rätt.

//Sam
Kan du inte skruva dit en träplanka under tröskeln och sedan dra dit vanliga träskruv?

Kan ha missuppfattat problemet utan bild.
 
Eller använda sättlim?
 
Det blev PL400 lim i hålen sen plugg, så de fäster, o inte bara snurrar runt.
Sen fick jag tag i 4 x 60mm mässingsskruvar.
Limmade igår, o ikväll ska jag se om det nyper :)

//Sam
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.