Jag minns inte helt nu och orkar inte läsa om tråden heller men har för mig att där är en hel del som är missnöjda med sina Ikeakök...

Själv är jag det iaf... ;)
 
Nimajneb skrev:
.....Om jag läser tråden så framkommer det som Anders skriver att dom som har Ikea kök är mestadels nöjda och dom som inte har ikeakök tycker dom är dåliga. Så inget nytt under solen denna gång heller......
Det som är själva kärnfrågan är väl om IKEA har sparat in så att kvaliteten plötsligt blivit sämre? Att jämföra IKEA med dyrare märken är lite som att jämföra Skoda med BMW, kundgrupperna har olika syn på 1) vilka egenskaper som påverkar nöjdheten, 2) var nöjd-nivån ligger och 3) vad det får kosta.

Själv har jag ett beg IKEA-kök som jag fick av en kompis (som tvingades byta kök av sin chef...:D) och jag är jättenöjd, men så bytte jag också ut originalköket från 1957 med bågnande hyllor gjorda av masonit med kutterspån emellan.

Fins det någon som har pejl på om och när IKEAs kökskvalitet dök? Det där med att byta från melamin till tunn folie verkar ju vara en sådan detalj.

/Anders
 
Jag vart tvungen att gå ner i tvättstugan o kolla detta med folie och vad jag kan se så är det foliebelagd melamin. Tittar jag på nätet så så står det att stommarna är klädda i melaminfolie, så det verkar stämma.
Jag jämförde även med en annan stomme som är några år gammal och det känns som den nya är plastigare i ytan men fortfarande melamin.

Min egen teori går i två spår.

1. Ikea har valt att lägga på mer folie på melaminet för att ge en fukttåligare yta.
2. Ikea har valt att försegla melaminet bättre därför att melamin är giftigt.

Kanske är det en kombination av bägge, jag vet inte.

Min slutsats blir att Ikea har förbättrat produkten och även tagit hänsyn miljömässigt för kunder och producenter.
 
Nimajneb skrev:
Om jag läser tråden så framkommer det som Anders skriver att dom som har Ikea kök är mestadels nöjda och dom som inte har ikeakök tycker dom är dåliga. Så inget nytt under solen denna gång heller.
Jag tror nog att samma sak gäller vilket kök du än väljer, man har ju faktiskt lagt tid på sin köksinvestering så det är ju svårt att säga efteråt att svarta luckor är inte snyggt eller opraktiskt så därför är köket xxx skit.
Du menar att man inte kan med att säga att Ikea är skit om man har det? ;)

Jag vet vad skillnaden är om man jämför Ikea mot andra leverantörer eftersom jag jobbar inom branschen, jag tror att många inte vet skillnaden och därför inte upplever det som "dåligt".

Håller man däremot på att montera upp flera olika kök och även har monterat många Ikea kök så borde man rimligtvis märka skillnaden, precis som TS menar så har det alltså blivit sämre.

Det säger däremot inte att man inte kan vara nöjd bara för att man har monterat in ett Ikea kök.

Det jag menar är att har du bara ägt en Skoda hela ditt liv, så vet du inte hur det är att köra något annat ex BMW... :rolleyes:
 
Cullberg, ja tror inte det finns någon som förväntar sig att ett Ikea kök för 25k ska vara lika bra som ett annat märke för 100k så det är ju inte detta som fråga handlar om.

Sedan så ska man inte bedöma ett köks kvalitet efter monteringen, det skall ju göras efter att det brukats några år.

Men om du nu jobbar i branschen så kan du väl berätta om vad som är så dåligt och blivit sämre med Ikea köken om man ser till hur det funkar i verkligheten och att köket används och monteras som det är tänkt.
 
cullberg skrev:
Det jag menar är att har du bara ägt en Skoda hela ditt liv, så vet du inte hur det är att köra något annat ex BMW... :rolleyes:
Även om man kört flera bilmärken och vet skillnaden kan man föredra Skoda. Pengar och hur mycket man uppskattar extra funktion betyder en hel del i sammanhanget. Jag kör V70 Bi-Fuel eftersom jag behöver en laståsna, en XC90 V8 skulle klara jobbet lika bra och göra livet roligare men då får jag dra ner på annat. Köper hellre fina verktyg. Oftast köper jag beg på Tradera eftersom jag hellre tar bättre kvalitet än måste ha ett nytt verktyg. Har funkat hittills.

Det jag vill säga är att många köper medvetet något som inte är i topp på önskelistan för man är inte beredd att betala vad det kostar med finare produkter.

/Anders
 
Jag var också förvånad. Köpte tre Billybokhyllor och döm om min förvåning när de inte alls kändes som de andra vi har och att de där speciella låsskruvarna numer är av plast! Nästa kök kommer sannolikt att bli ett annat (efter 6 Ikea kök!)
 
Anders_Nilsson skrev:
Även om man kört flera bilmärken och vet skillnaden kan man föredra Skoda. Pengar och hur mycket man uppskattar extra funktion betyder en hel del i sammanhanget. Jag kör V70 Bi-Fuel eftersom jag behöver en laståsna, en XC90 V8 skulle klara jobbet lika bra och göra livet roligare men då får jag dra ner på annat. Köper hellre fina verktyg. Oftast köper jag beg på Tradera eftersom jag hellre tar bättre kvalitet än måste ha ett nytt verktyg. Har funkat hittills.

Det jag vill säga är att många köper medvetet något som inte är i topp på önskelistan för man är inte beredd att betala vad det kostar med finare produkter.

/Anders
Lite out of topic kanske, men efter att ha ägt en rad bilar av olika märken tycker jag SKODA är den bästa bilen någonsin! Så kan det vara med kök också, det dyraste är inte alltid bäst! Men som TS skriver något har hänt med kvaliteten hos IKEA!
 
Har monterat ett IKEA kök för 2 snart 3 år sedan och DET köket var/är det inga problem med.
Monterade ett Myresjökök för 18 år sedan och JAG märker ingen skillnad på kvalitet - verkar lika bra... men vad vet jag ;)
Tråkigt om IKEA snålar in på kvaliteten - kan nog vara lite som att såga av grenen man sitter på ;)
 
roger2011 skrev:
Har monterat ett IKEA kök för 2 snart 3 år sedan och DET köket var/är det inga problem med.
Monterade ett Myresjökök för 18 år sedan och JAG märker ingen skillnad på kvalitet - verkar lika bra... men vad vet jag ;)
Tråkigt om IKEA snålar in på kvaliteten - kan nog vara lite som att såga av grenen man sitter på ;)
Jag tror att något har hänt nyligen, för bokhyllorna införskaffades för ett par månader sedan och jag tror att de förra införskaffades för ca ett år sedan.
Plastskruvarna kändes inte som kvalitet precis!
Dessutom i fläktskåpen vi köpte i somras på IKEA saknades hålen :@, så vi fick borra nya och fick dessutom stadga upp skåpet. Det verkar som de har slappat i kvalitetskontrollen på sista tiden dessutom. Men IKEA är väl som vilket företag som helst som ständigt ser över var man kan spara mer. Men det finns så klart en gräns för vad konsumenterna accepterar också, men det tar ju ett tag innan det märks. IKEA som varumärke är ju så starkt!
 
Anders_Nilsson skrev:
Skall bli intressant att se om IKEA tänker sänka kvaliteten eller om de kontrar med att komma med något radikalt nytt för att kunna höja prisnivån.

/Anders

Var på ikea idag, så jag har faktiskt svaret. fem-kronors-korvmedbröd kostar numera 10:-, om man väljer att få den grillad med deras "nya superbra grill"

:cool:
 
ronolo skrev:
Var på ikea idag, så jag har faktiskt svaret. fem-kronors-korvmedbröd kostar numera 10:-, om man väljer att få den grillad med deras "nya superbra grill"

:cool:
Förstår nog inte riktigt vad du menar men antagligen så försökte du säga att för att numera kunna sälja 5kronorskorv med bröd för 4kr så kompenserar dom med att ta ut mycket mer för en grillad med bröd...eller...??
 
Mullbär skrev:
Jag var också förvånad. Köpte tre Billybokhyllor och döm om min förvåning när de inte alls kändes som de andra vi har och att de där speciella låsskruvarna numer är av plast! Nästa kök kommer sannolikt att bli ett annat (efter 6 Ikea kök!)
Det är helt klart skillnad på Billy nu (mycket ömtåligare trä också) och för ett tag sedan. Dock är det så att Billy säljs till ett lägre pris än vad de gjorde förr. Personligen hade jag dock gärna betalt lite extra för en "lyx" Billy i ett mer stabilt utförande (vill ha en "Billy" fast i gediget trä helst).

I många fall får man inte något bättre när man köper "exklusiva" designmöbler. Var och tittade på skåp i en design butik. Var liksom på Ikea foliebelagda spånskivor, samma typ av beslag och kändes inet alls som bättre kvalitet med lådor som inte glider så bra etc. Jag kan mycket väl tänka mig att lägga 15 000 kr för något som på Ikea kostar 895 kr men då skall det också vara högre kvalitet, gediget trä etc. Den enda skillnaden i många fall är att de tillverkas i en mindre serie.

Sen vad gäller kök dock så tycke rjag det är lite annorlunda än att köpa tex en bokhylla som enkelt kan bytas ut. Det är trots allt en del arbete (inte helt trivialt kanske att lägga på en existerande granitbänkskiva på ny köksinredning) och kostnad och saker som man ev måste ersätta (typ kaklet går åt h-e), om man nu skall köra "slit och släng" principen.

Det är alltid en avvägning mellan pris och kvalitet och det finns antagligen en "sweet spot" mellan kvalitet och pris. Om man tänker sig en 10 gradig skala på kvalitet så kanske det absolut lönar sig att gå från 2 till 6 och betala 50 % mer, men inte att gå från 9 till 10 och betala dubbelt så mycket. Men det är naturligtvis individuellt.

Det är det jag sjäv funderar på. Kan jag nöja mig med en foliebelagd lucka eller inte? massivt trä vore det bästa men målad MDF är helt ok. Om man ser på det vi vill ha så är det vtt högblankt och där har både HTH och Ballingslöv luckor med riktig hårdlack utan folie. Ikea, Kvik (men även Sentens, Marbodal mfl) har folie.

Nu är jag kanske överkänslig mot folie men har dålig erfarenhet eftersom existerande kök har folie som lossnat på kanter etc. Köket är 5-6 år gammalt; inte ett Ikea kök utan något annat skräp. Däremot funkar lådstängning/dämpning helt perfekt.
 
Det man också har gjort på många skåp och hyllor, bla, Billy är att inte ha bakstycket i ett eller två masonitskivor utan en styv kartong som är vikt för att göra paketet smalare, dessa är rent ut sagt en riktig skit-nedgradering då de är betydligt svårare att montera, och fulare då man ser den längsgående skarven ganska tydligt
 
Jag har dock för mig att de Billy jag monterade för någon månad sedan hade masonit skivor. Men kan ha förväxlat dte med någon annan möbl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.