Vi grundlägger just nu för vår stenhusbyggnation med garage, Huset byggs med H+H lättbetongblock och mellanbjälklag blir platsgjuten betong.

Mer info finns på villamorlin.blogg.se Men förhoppningsvis blir det lite uppdateringar och mer teknisk bygginfo på detta forum. Sambon bloggar lite mer allmänt om bygget. Frågor är välkommna! /Mathias
 
Intressant!

Ska bli kul att följa bloggen och forumet.
Jag tolkar det som att ni kommer att göra det mesta själva - är det korrekt?
Får man fråga hur mycket du betalade för alla HTH-blocken till huset?
 
a_80 skrev:
Intressant!

Ska bli kul att följa bloggen och forumet.
Jag tolkar det som att ni kommer att göra det mesta själva - är det korrekt?
Får man fråga hur mycket du betalade för alla HTH-blocken till huset?
Kul! Mycket riktigt kommer det mesta att göras själv, Finns dock en del moment som givetvis inte kan göras själv (syftar framförallt på sprängningen;).

Ang stenen från H+H så ligger den under en offert där det är ett "paketpris" som gäller, Förutom sten är det ett stort antal balkar, lim, lagningsbruk, frakt etc. Givetvis jämförde jag med andra leverantörer ex Aeroc. Men när man har ca 100pallar eller 85ton sten som man personligen (och med vänner) ska lyfta på plats "bit för bit" övervägde jag att ta ett block med frästa handtag. Ingen större priskillnad mot Aeroc, ca 20-30,000. Totalt landade vi på ett pris strax över 300,000 för allting. (hus 240kvm + garage 55kvm)
 
Lite uppdaterande info,

Gjutning bokad på fredag, Stora pumpbilen plus dra slang 15m, Kommer bli en tungjobbad gjutning. Står just nu och velar mellan att endast använda sloda och laser eller om man jag ska lägga gjutbanor.
All sten från H+H är levererad så beroende på vilken vinter vi har att vänta oss så får vi se hur byggprocessen fortsätter, Garage eller börja på stora huset först....

Någon som kan dela med sig av egna erfarenheter på gjutningen? Kul att höra tillvägagångsätt från andra oxå ;)
 
Kör med självkompakterande betong, SKB. Mät med laser och jämna av med sloda, är man noggrann kommer plattan att bli så gott som helt plan.

När vi göt vår platta så använde vi fullflytt, C30 lite mer tung jobbat.
http://villagomma.blogspot.com/2007/07/grunde.html

Ni har en rolig men jobbig resa framför er !!
Kör hårt och lycka till !!!

/Peter
 
Tänkte väcka liv i tråden lite igen,

Gjutningen gick bra, Strålande sol lagom blåsigt med högst belägen tomt resulterade i en betong som härdade rekordsnabbt! Mycket fukthärdning blev det efteråt.

Garagebygget är det som vi fokuserar på just nu, Just för att få känslan för att jobba med stenen, Göra alla momenten med murning, fräsa el, innerväggar etc. Dessutom styrs allting via garaget med värme vatten etc då det ligger kulvert mellan hus och garage.

Kika gärna in på bloggen http://villamorlin.blogg.se/ Finns en del bilder från gjutningen där.

/Mathias
 
vad har beräknat att det kommer att kosta exkl. tomten för ert färdiga hus? återkom gärna sen med vad det verkligen slutade på.
 
Hej,

Även om vi givetvis har en budget så ändras så otroligt mycket under resans gång, Vissa saker avgår samtidigt som andra saker tillkommer, Med lite jakt och många timmar på internet kan man pressa priser och i andra fall blir saker och ting mycket dyrare. Jag har själv upptäck att det alltid 2 frågor man får och det är - Hur lång tid kommer det ta? Samt - Vad kommer det kosta? Kan erbjuda att i enkelhet ge en uppskattning på vad vi sparat i slutändan men samtidigt är det inga kostander vem som helst kan räkna på, Så mitt svar är att jag passar på den frågan tillsvidare...

/Mathias
 
Då börjar det närma sig mellanbjälklag för nästa våning, vi är strax färdiga med alla väggarna, efter det kommer vi arbeta en del med avväxlingar och järnbalkar innan vi börjar montera bjälklagsplåten Peva45 och med det efterlängtade sommarvädret ser det lovande ut! Bilduppdatering finns på http://villamorlin.blogg.se
 
Grymt! jag följer bloggen någorlunda regelbundet. Vilken H+H sten valde ni?
 
Valde vanliga 365 blocket, funderade på 500 blocket ett tag men kändes lite väl mycket riddarborg. Visserligen får man grymma fönsternischer då! Kul att du följer bloggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.