MatsTyresö skrev:
Du fick visst inget svar på denna fråga? En LLVP blåser inte in uteluft, utan den värmer bara upp luften i rummet. Annars skulle det kunna uppstå problem med obalans i den normala ventilationen.
Det låter bra men vad gör uteenheten då?
 
Jag har luft/luft pump mot min källare, har haft så i 3 år nu. Anledningen till att jag valde det var att jag har pellets som primär värmekälla. Ville jag ha 18 grader i källaren var jag tvungen att shunta fram 50 gradit vatten vilket gjorde att vissa rum där vi inte har termostater på elementen, utan bara av/på typ blev 25 grader varmt. Sedan gick det (går fortfarande) åt mycket energi att värma en källare. Halverade pelletsförbrukningen genom värmepumpen och fick betydligt jämnare klimat i källaren. Pumpen är en Toshiba ras 13 och har kostat ca 3000 kwh el per år att driva. Då går den alla dagar om året.
 
Frugan har fått uppdraget och hon har pratat med Sverigepumpen. Dem rekommenderade inte en luft/luft till källaren. När jag har fjärrvärme var det bättre att installera en radiator till i de rum jag tyckt att det behövdes. Att installera en luft/luft skulle bara kosta pengar i mitt fall och inte ge tillbaka så mycket.

Har ni några tankar kring detta?
 
SnickarNicke skrev:
Frugan har fått uppdraget och hon har pratat med Sverigepumpen. Dem rekommenderade inte en luft/luft till källaren. När jag har fjärrvärme var det bättre att installera en radiator till i de rum jag tyckt att det behövdes. Att installera en luft/luft skulle bara kosta pengar i mitt fall och inte ge tillbaka så mycket.

Har ni några tankar kring detta?
JA! Att de ljuger!
 
kamilenski skrev:
JA! Att de ljuger!
Tolka detta rätt.
Vadå ljuger?
Vilken kunskapsnivå har du ("hemmapulare" eller profs)?

Sverigepumpen fick chansen att sälja två enheter men de kände inte ens att det behövde komma ut och kolla.
 
Hemmapulare som suger åt sig från:


http://www.varmepumpsforum.com

Om en LLVP ger dig en COP på 5 eller lägre typ 3 får du mellan 5 och 3 kronor i värme för varje krona du matar in.
Dessutom har du möjlighet att välja mellan värme, kyla (som du kanske inte behöver) och avfuktning.
Att säga att det blir billigare med extra radiatorer tycker jag är mycket konstigt. Vad kostar det att installera en?
Vad betalar du för varje kWh i energi för fjärrvärmen?
Lägger man allt detta ihop, får man ett svar.
 
Med fjärrvärme i huset hade jag personligen satsat på ett par extra radiatorer. Driftsäkrare, snyggare, tystare, enklare. Krasst ekonomiskt kan man ju alltid räkna hem en luft/luft, men ibland finns det ju andra värden också. Speciellt som det tar längre tid att räkna hem om man redan har fjärrvärme (jämfört med t ex direkt-el).

Den dagen fjärrvärmen börjar bli smärtsamt dyr konverterar man hela huset till luft/vatten och då har man ju redan radiatorerna i källaren.
 
Mattias Jönsson skrev:
Med fjärrvärme i huset hade jag personligen satsat på ett par extra radiatorer. Driftsäkrare, snyggare, tystare, enklare. Krasst ekonomiskt kan man ju alltid räkna hem en luft/luft, men ibland finns det ju andra värden också. Speciellt som det tar längre tid att räkna hem om man redan har fjärrvärme (jämfört med t ex direkt-el).

Den dagen fjärrvärmen börjar bli smärtsamt dyr konverterar man hela huset till luft/vatten och då har man ju redan radiatorerna i källaren.
Precis så tänker jag också (och förmodligen h*n på sverigepumpen). Samtidigt tänker jag på hur lång tid det skulle ta att räkna hem en LLVP. Jag har inte kommit dit ännu, just nu grottar jag i teknikfrågorna. Kan jag få samma luftflöde (nödvändigt) med extra radiatorer?

Innan jag bestämde mig för fjärrvärme så var berg och luft-värme med i beräkningarna.

Fjärrvärme ger oss hur mycket varmvatten vi vill och det var ett bra argument med 2 barn och fru i huset.
 
En fläktkonvektor kanske hade varit en kompromiss?
 
En LLVP kan inte ge dig VV. Den kan bara värma,kyla eller avfukta den kringliggande luften. Dvs den luften som redan finns i rummet. Dock finns det LLVP som ventilerar lite. Men det är så mängder luft det handlar om.
Enheterna kan placeras på olika nivåer. 2-4m är inga problem.
Du får kondensvatten alltid då en LLVP arbetar.
1. i inneenheten=då den arbetar med kyla eller avfuktning. Då leds den bort via en tunn slang. Du får välja vart.
2. i uteenheten = då den arbetar med värmen. Då sipprar den ut från botten av uteenheten. Man kan styra det mot ett avlopp.

Fördel med LLVP.
1.Snabb återbetalning.
2.Du kan styra fuktheten och renheten på luften inomhus.
Nackdel.
1.Klumpiga grejor inom och utomhus.
2.Kan väsnas.
En del av pumparna kan man koppla själv.
Utan större problem. På ca 30 minuter. Dock är detta enlig lag förbjudet.
 
"Nu har jag precis dränerat och isolerat utsidan av grunden" När gjordes det?
Jag hade nog väntat ett år och sett om det verkligen behövs några fler åtgärder... Och skulle nog då bytt till större radiatorer eller rent av fläktkonvektor/er!
 
SgtArdbeg skrev:
"Nu har jag precis dränerat och isolerat utsidan av grunden" När gjordes det?
Jag hade nog väntat ett år och sett om det verkligen behövs några fler åtgärder... Och skulle nog då bytt till större radiatorer eller rent av fläktkonvektor/er!
För tre veckor sedan. :)

Ja, jag ska nog vänta lite innan jag installerar något. Jag ville mest kolla med er som vet mer än jag i detta sammanhang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.