Det är väl OK då, men varför inte skriva "750:- kronor rabatt per fönster" eller "momsfritt" istället för att koppla det till arbetskostnaden ????
 
largab skrev:
Det är väl OK då, men varför inte skriva "750:- kronor rabatt per fönster" eller "momsfritt" istället för att koppla det till arbetskostnaden ????
Det kallas för marknadsföring.
 
Henri skrev:
Det kallas för marknadsföring.
Upprepar det jag skrivit i tidigare inlägg i tråden och vad även Henri skriver; Marknadsföring och hur enkelt som helst att läsa i deras text.

Jag ska inte skriva sönder tråden och önskar inget svar men vill att ni tänker till nu; Hur många annonser har ni sett när det står att en Mobiltelefon kostar 0:-? Tänk att få en mobiltelefon för 4000:- kronor gratis, eller.......
Hur många har läst att det finns ett påslag på xxx:- i xx månader på abonnemanget innan man får en lägre kostnad? Japp, man betalar en förhöjd månadsavgift och varför????
För man vill ju inte låna pengar till att köpa en mobiltelefon ochavbetalning i 24 månader, eller.....
Och Ja, man får faktiskt skriva så utan att bestraffas för falsk marknadsföring.

Så det jag säger är inte att företagen begår fel eller fuskar vilket man kan tro, utan man "leker" ibland med ord och beskrivningar i marknadsföring allt för att framstå som bättre och billigare.
 
harry73
Och om TS undrar om det är skattefusk, är det bara att skriva ett mejl till Skatteverket och undra om de får göra så här.
Skatteverket borde vara rätt så bra i att bedömma om det är skattefusk eller ej.
 
O
Jag ser inte problemet....
Firman ger rabatt på fönstret motsvarande halva arbetskostnaden. Inget konstigt eller brottsligt. Ett företag får lämna hur mycket rabatt de vill.
Och vad kommer antagandet om saltade fakturor? snarare tvärtom, eftersom de ska rabattera halva arbetskostnaden så lär dom vara mån om att få ett så lågt pris som möjligt på arbetskostnaden!

Så det är bara för TS att lugna ner sig lite! För i just det här fallet känns det inte som skatte fiffel. men om företaget på andra sätt fifflar med skatten så är det inget som syns i annonsen!
 
Skatteverkets åsikt se #10.
"Ser inte problem och lugna ner...."
Problemet går att åskådliggöra enkelt.
Fall A/ material 50kSek, fakturerad arbkostnad 50kSEK
Fall B/ material 20kSek, fakturerad arbkostnad 80kSEK

Innan ROT infördes
Både A och B kostar kunden 100kSEK

Efter ROT infördes:
A kostar kunden 50 + 50/2 = 75 kSEK (skattebetalarna betalar 25)
B kostar kunden 25 + 80/2 = 65 kSEK (skattebetalarna betalar 35)

B kan man se som att arbkostnaden "saltas" samt man ger rabatt på delarna. Om det är ett problem eller inte beror på om man fattar konsekvenserna eller tycker att ROT ska missbrukas. Jag tycker inte det är självklart vad som är rätt eller fel därför frågan i #1.
 
Upplägget kan omtvistas, och frågan blir då vad som händer ifall skattemyndigheten underkänner någon del av rotavdraget. Den direkta följden borde bli att fönsterkunden förlorar en del av "sin" (utlovade) skattereduktion. Men indirekt borde då kunden kunna återkräva den förlorade rabatten hos företaget som (trots allt) utlovat den.

Någon som vet något om rättspraxis hittills?
 
largab skrev:
Skatteverkets åsikt se #10.
"Ser inte problem och lugna ner...."
Problemet går att åskådliggöra enkelt.
Fall A/ material 50kSek, fakturerad arbkostnad 50kSEK
Fall B/ material 20kSek, fakturerad arbkostnad 80kSEK

Innan ROT infördes
Både A och B kostar kunden 100kSEK

Efter ROT infördes:
A kostar kunden 50 + 50/2 = 75 kSEK (skattebetalarna betalar 25)
B kostar kunden 25 + 80/2 = 65 kSEK (skattebetalarna betalar 35)

B kan man se som att arbkostnaden "saltas" samt man ger rabatt på delarna. Om det är ett problem eller inte beror på om man fattar konsekvenserna eller tycker att ROT ska missbrukas. Jag tycker inte det är självklart vad som är rätt eller fel därför frågan i #1.
Nej, Nej och åter Nej. Alla företag har inköpspriser på material och man kan inte rabattera hur som helst och det har även med deras momsredovisning att göra. I fallet med Mockfjärdsfönster så låter erbjudandet bättre än vad det är för utifrån att du inte alls får allt gratis, t.ex. förbrukningsmaterial tillkommer, andra fasadtyper än "standard" trä får du betala extra för, etc.
Ja, det finns oärliga företag/personer men de hittar på andra sätt att fuska t.ex. helt oskattat arbete och andra kryphål har funnits tidigare. Man har dribblat med falska fakturor på material, etc, för att kunna påvisa att arbete gjorts gällande ROT.
Kom ihåg att syftet med ROT är att minska svartarbetet och ge ärliga företag större chans att konkurrera. Och indirekt så ska man nu kunna betala lika mycket "ärligt" med ROT som tidigare med "svart arbete".

Återigen, det Mockfjärdsfönster gör är att ge rabatt på fönster/dörrar utifrån listpriser som de marknadsföringsmässigt kallar "gratis utbyte". Jag är inte i byggbranschen men har jobbat nära våra marknadsavdelningar och detta är inget konstigt, du spelar på känslor.
 
Visst finns det säkert en del hantverksföretag som idag fuskar och lägger en felaktigt stor del som arbetskostnad. Jag är övertygad om att skatteverket kommer att titta på sådant i sina skatterevisioner. Om ett företag ex. håller en oskäligt mycket högre timtaxa mot ROT berättigade kunder än mot kunder som inte har rätt till ROT så tror jag att ett sådant företag ligger illa till vid en skatterevision.

Det finns inget som tyder på att det aktuella exemplet handlar om att salta arbetsdelen.

Däremot så skulle jag som beställare vara orolig att skatteverket också läst marknadsföringen och ifrågasätter varför jag skulle ha rätt till ROT (för det är ju jag som beställare som har rätt eller inte rätt till det).

Nu känns ju Mockfjärdsfönster som ett företag man kanske skall undvika ändå (om man läser några långa trådar här på forumet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.