Jag frågade nyligen via mejl ett stort luftvärmeserviceföretag i Stockholm om vad det skulle kosta att göra ren min två år gamla luftvärmepump. Ingen service, det är för tidigt. Bara rengöring alltså.
Jag gav dem också gatuadressen, men inget exakt gatnummer.

Gissa om jag blev förvånad när jag igår fick två brev hem igår. Det ena var en orderbekräftelse på SERVICE för sammanlagt 1920 kronor i grundavgift.
Något som jag alltså påstods ha beställt.
Plus datum och klockslag då teknikern skulle dyka upp.
I det andra fanns info om vad jag skulle fixa själv innan. Plocka undan osv.

Firman har utifrån en prisfråga via mejl, skapat en orderbekräftelse, krafsat dit gatnamnet, mitt namn och skickat till mig på spek.

Jag vet inte om det är ok med forumregler att skriva ut företagsnamn, så jag avstår. Men firman finns i påstår sig vara störst i Sverige och "bäst på värme- och kylanläggningar" och servar även vitvaror samt erbjuder energirådgivning.

De har nu, via mejl, meddelat att "beställningen av service" är stoppad. Jag har printat detta besked och tänker spara pappret tills nästa istid, utifall att de har fler kreativa medarbetare.

Däremot har de fortfarande inte svarat på vad de hade tänkt att göra lite mer konkret för priset 1920 spänn. Jag ville ju inte ens ha någon service utan enbart rengöring.
Man häpnar.
 
H
De kallar nog rengöringen för service, men det är klar du skall veta vad de tänker göra.
Spara din förfrågan också, där det framgår att det är en förfrågan alt. offert du ville ha.
 
Kan ju vart en enkel miss av en sommarpraktikant? Ring och fråga, det måste ju vara enklast. Vem vet, dem kanske bjuder på ett nytt filter som ursäkt för besväret! =)
 
Informera dem om att du inte har gjort någon beställning och fråga dem varför de agerar som de gör. Och gör det skriftligt så du har något att peka på om det skulle bli tjafs senare. Med ett tydligt påpekande av deras felaktiga hantering så bör de med all rimlighet ge dig ett bättre anbud som ursäkt för att de är klantskallar, och gör de inte det så är de uppenbarligen oseriösa och inga att vända sig till...
 
Ny input: Det visar sig att även en granne frågat detta företag vad deras service innebär och som svar fått en orderbekräftelse. Dessutom dök det upp en installatör som kom och knackade på dörren och ville börja jobba.
Grannen hade ringt och enbart bett att få veta vad deras "service" innebar och vad det kostade.
Det här företaget har alltså satt i system att ta förfrågan som orderbekräftelse och sedan bara ånga på tills de blir handgripligt stoppade.
Grannen och jag har kommit överens om att vi inte gillar deras affärsmetoder, så vi kommer inte att handla deras tjänster alls.
Såg förresten att den här firman på något vis samarbetar med Bauhaus i Stockholm - det ligger fotostatkopierade lappar på byggvaruhusets värmepumpavdelning, med erbjudande om installation.
Beware.
 
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
Nu vände jag. Vilka muppar!

Outa!
 
Vi kan väl säga att firman erbjuder folk att få det varmt och skönt.
 
OlssonX skrev:
Jag vet inte om det är ok med forumregler att skriva ut företagsnamn, så jag avstår. Men firman finns i påstår sig vara störst i Sverige och "bäst på värme- och kylanläggningar" och servar även vitvaror samt erbjuder energirådgivning.
Enligt §6 i regelverket ser jag inga problem med att du skriver ut företagets namn här.
Detta givetvis förutsatt att du ger en så korrekt bild av företagets agerande som möjligt.

Detta är ju trots allt ett forum på konsumenternas sida, så allt som kan rädda andra konsumenter borde vara välkommet!
 
Låter som att det är Varmt & Skönt i Stockholm AB?
På Rejta så har de ju "lätt" blandade omdömen, antingen svidande kritik eller solskenshistorier, huruvida alla omdömen är av riktiga kunder eller inte får var och en själv bedöma...
http://www.rejta.se/omdome/56532/Varmt+&+Skönt+i+Stockholm+AB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.