Mellan tumme och pekfinger, vad skall man räkna med för kostnad att lägga klinker. Exklusive kostnad för klinkers för det varierar ju rejält. Arbete + material för fix/fog. Skall lägga ca 20 m2 i kök. Förutsatt att det inet är några konstigheter som måste åtgärdas.

"begär in offert" är jag inte intresserad av som svar :). Försöker få en uppskattning av ca kostnader.
 
Om det redan klart med golvvärmen och bara sätta klinkers och foga så tar det mindre än 16 timmar delat på max 3 dagar beroende vilket fix du väljer...
Tex, dag ett Primer, klister (ardex) eller annan fix, sätta kaklet, tar vid lätta omständigheter runt 6-8 timmar - 10-12 timmar. sedan fogas allt i ett, polering kan du med fördel göra själv, glöm inte knäskydd bara. Som sagt kan det ta runt 2 arbetsdagar 16*450:- , 16*650:- beroende på timkostnaden. Ardex, lätt klister att fixa med men lite dyrare, Mastic fog använder jag mig oftast av. kostnad för fog/fix runt 2000:- klinkers vill jag inte ge mig in på kostnad för, det är bara att googla! (10 400 + 2000:- för arbete samt fix/fog samt en kostnad för resor beroende på var du bor, samt städning om du inte ombesörjer det själv, samt bortforsling av skräp, vilket också debiteras kunden på något sätt)
Lycka till....
 
  • Gilla
Kirre2021 och 1 till
  • Laddar…
Tidsåtgången kan variera ganska rejält beroende på hur mycket som behöver passas till typ skäras..... Vill du komma billigare undan så kan du kanske vara med och blanda fixet vilket tar lite tid samt hålla efter lite med handräckning, men det är inte alla hantverkare som vill ha hjälp!
 
tack! Det var ungefär det jag gissat på.
 
håller med Pagno fast det kan dra iväg om det ska ligga på diagonalen eller om det är mycket vinklar
stora plattor (över 30*30) tar också längre tid

Jag skulle rekomendera att tätskikta vid diskbänk och vid kyl/frys även uppvik på väggarna så slipper du baljor under kyl/frys diskmaskin och du slipper tråkigheter vid ev. vatten läckor
 
Tar större plattor längre tid? Trodde det var tvärtom. Vi hade väl tänkt 30x60 el 60 x 60 plattor. Vi bör inte ha några konstigheter dock även om det är ett L format utrymme.

Är det verkligen någon mening att lägga tätskikt? Balkorna är väl mest till för att man skall upptäcka en ev läcka snarare än att det skall skydda vid läcka. Lägger man tätskikt där så skulle man väl i så fall behöva lägga i hela köket för annars rinner väl vattnet ned någon annanstans ändå.Fast att slippa de där fula baljorna vore dock skönt.
 
Jag själv som hantverkare avskyr kunder som försöker hjälpa till, oftast tar det bara längre tid.

Och jag tycker det går snabbare att lägga större plattor då det är lättare att det "kukar" ur med mindre plattor.
 
robertsss skrev:
"kukar" ur
d^_^b ha ha...skönt och se i en text!!!
 
kimpo skrev:
d^_^b ha ha...skönt och se i en text!!!
Finns inget bättre ord för att förklara det ;)
 
T
Vad är det som kan "kuka" ur med mindre plattor?

Som sagt om underlaget inte är hundra så tar det mycket längre tid att lägga stora plattor då det blir en massa "klickande" utav fix. Allt över 30x30 borde vara förbjudet imho!
 
Är inte undergolvet hundra tycker jag det är lättare att det drar iväg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.