Har i barnens nybyggda rum gamla fönster med lösa innanfönster på gångjärn. På vår sommar när innerfönstren är urtagna är luften i rummen bra eftersom ytterbågarna släpper in mycket luft.
Men på vintern blir det för dålig luft tycker jag pga att innerfönstren blir för täta. Så min fråga.
Skulle man kunna ta bort en del av tatningslisten i överkant på fönstren för att få in lite luft den vägen? Eller kommer jag direkt få kondensproblem mellan bågarna då? Eller blir det för lite luftflöde?
Är det undertryck i rummet borde det ju inte bli kondens tycker jag.

Alternativet är ju såklart att sätta in ventiler i rummen men det är ju inte så väldans snyggt.

Nån som har erfarenhet av nåt liknande? Tankar?
 
  • Gilla
chrisli
  • Laddar…
Vi fick kondens med den lösningen. Gillar heller inte ventiler, men ibland är man tvungen. Till sist valde vi att sätta spaltventiler under fönstren.
 
Sånna ventiler i fönsterkarmen alltså? Låter ju som ett helgerån att borra hål i dom gamla fina karmarna (Som iofs var på väg till tippen när jag fick dom). En ny karm skulle jag inte dra mig för att borra i men en gammal :.(
 
så länge utomhusluften sugs in genom ett otätt fönster på vintern får du säkert inte kondens mellan dem men är fönstret på övervåningen kommer med säkerhet inomhusluften att istället försöka ta sig ut genom otätheterna och orsaka kondens. Skall det lyckas med att få in luft i ventiler på övervåningar i hus behövs ett ordentligt undertryck, ett tätt hus förövrigt och att ventilen sitter lågt (tex bakom radiatorn.) absolut inte ovan fönstret el likn som annars fungerar bra på undervåningen. Prova själv.Lågan på ett stearinljus kan fungera som detektor.
 
exerg skrev:
så länge utomhusluften sugs in genom ett otätt fönster på vintern får du säkert inte kondens mellan dem men är fönstret på övervåningen kommer med säkerhet inomhusluften att istället försöka ta sig ut genom otätheterna och orsaka kondens. Skall det lyckas med att få in luft i ventiler på övervåningar i hus behövs ett ordentligt undertryck, ett tätt hus förövrigt och att ventilen sitter lågt (tex bakom radiatorn.) absolut inte ovan fönstret el likn som annars fungerar bra på undervåningen. Prova själv.Lågan på ett stearinljus kan fungera som detektor.
Rummen är på övervåningen och det är golvvärme. Sjalvdrag i skorstenen i ett rum en hall bort.

En bra ide med stearinljus jag kan ju prova nu innan jag sätter i innerfönstren vilket håll luften strömmar.
 
gogu skrev:
Sånna ventiler i fönsterkarmen alltså? Låter ju som ett helgerån att borra hål i dom gamla fina karmarna (Som iofs var på väg till tippen när jag fick dom). En ny karm skulle jag inte dra mig för att borra i men en gammal :.(
Nej. Borra under karmen.
 
Vi tätar numera inte våra innerfönster i överkant och på övervåningen har vi en båge i vardera gaveln helt oklistrad. Då har vi ingen kondens någonstans, golvdraget har minskat och luften är bra. Vi eldar ganska mycket i vedspis och kamin så vi behöver luftväxling. Man kommer långt med att experimentera med att inte täta fönster i överkant. Sätter man ventiler i underkant av fönster och har elelement så blir det fart på termostaten. Borrar man iaf så ska man helst inte borra igenom kärnan på stocken om det är liggtimmer i huset, i synnerhet inte under ett fönster där det ofta är känsligt för fuktskador.
 
gafsan skrev:
Vi tätar numera inte våra innerfönster i överkant och på övervåningen har vi en båge i vardera gaveln helt oklistrad. Då har vi ingen kondens någonstans, golvdraget har minskat och luften är bra. Vi eldar ganska mycket i vedspis och kamin så vi behöver luftväxling. Man kommer långt med att experimentera med att inte täta fönster i överkant. Sätter man ventiler i underkant av fönster och har elelement så blir det fart på termostaten. Borrar man iaf så ska man helst inte borra igenom kärnan på stocken om det är liggtimmer i huset, i synnerhet inte under ett fönster där det ofta är känsligt för fuktskador.
Med spaltventiler så hamnar man precis under fönsterkarmen, dvs man borrar knappt igenom stocken. Dessutom Sätter man ett rör igenom väggen där luften transporteras utan risk för fuktskador.Ang termostaten på elementen och luftintag vid elementen så spelar det inte så stor roll, blir det för varmt så blir det för varmt då drar man ner, eller så reglerar man värmen med central termostat. Fördelen är att kallraset minskar.

Men det är klart, det är en bra idé att experimentera med tätningen av fönstren, förstås. Hos oss fungerade det inte, bl a var det alldeles för beroende på vilka dörrar som var öppna, vilka eldstäder som var igång etc.
 
Aha då är jag med. Jo ventilering är spännande i gamla hus i synnerhet när man höjer inomhustemperatur och har tex vattenburet plus eldstäder. Vi håller på och flyttar in i stora huset så nu är det bara att börja om när det gäller drag och tilluft!
 
gafsan skrev:
Vi tätar numera inte våra innerfönster i överkant och på övervåningen har vi en båge i vardera gaveln helt oklistrad. Då har vi ingen kondens någonstans, golvdraget har minskat och luften är bra. Vi eldar ganska mycket i vedspis och kamin så vi behöver luftväxling. Man kommer långt med att experimentera med att inte täta fönster i överkant. Sätter man ventiler i underkant av fönster och har elelement så blir det fart på termostaten. Borrar man iaf så ska man helst inte borra igenom kärnan på stocken om det är liggtimmer i huset, i synnerhet inte under ett fönster där det ofta är känsligt för fuktskador.
Aha kul att höra att nån redan provat min idé. Som vanligt är man ju aldrig först med nåt, hehe

Tackar :) Det var just detta jag var ute efter att få höra. Jag ska till att börja med testa varianten med att ta bort tätningslister i överkant tror jag. Det är ju lätt att häfta tillbaks sen om man ångrar sig.....

Detta har länge förbryllat mig att folk tätar sina fönster o dörrar som tokar extremt rädda för drag men sen smackar dom in en "massa" ventiler i väggarna? högst märkligt:p
 
gogu skrev:
Detta har länge förbryllat mig att folk tätar sina fönster o dörrar som tokar extremt rädda för drag men sen smackar dom in en "massa" ventiler i väggarna? högst märkligt:p
Sant, men ventiler är lite enklare att justera
 
GzO skrev:
Sant, men ventiler är lite enklare att justera
Precis. Lätt att justera, flera gånger per dag om man så vill. Dessutom inga problem med kondens.
 
Syns inte ventilerna från utsidan? Ska man ha en/fönster? Vi har en hyfsat gammalt hus med kilsågad fasad så varje ingrepp vägs på guldvåg....
 
Vi har sexdelat plan, så rummen ut mot kortändorna är de rum som man stänger kring sig. Där har vi valt att ha en längre spaltventil per rum, under fönstret som vätter ut mot kortsidan av huset. Alltså inga ventiler mot fram och baksida. Ventilerna hamnar precis under våra fönsterbleck, så de syns inte om man inte tittar under blecket eller tittar noggrant på övervåningens fönsterfoder.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Vi har sexdelat plan, så rummen ut mot kortändorna är de rum som man stänger kring sig. Där har vi valt att ha en längre spaltventil per rum, under fönstret som vätter ut mot kortsidan av huset. Alltså inga ventiler mot fram och baksida. Ventilerna hamnar precis under våra fönsterbleck, så de syns inte om man inte tittar under blecket eller tittar noggrant på övervåningens fönsterfoder.
Jo ventiler är ju betydligt lättare att justera det är det där med utseendet jag drar mig för. Men det verkar ju som du fått till det bra.

Skulle du kunna lägga upp nån bild på hur det ser ut hos dig invändigt och utvändigt det skulle va intressant att se!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.