Jag tycker det är för tråkigt med elförzinkade lämlås till släpet. De pallar ju inte mkt vinterkörning på saltvägar förrän de börjar rosta.

Är det ngn som har koll på rf eller galvade dito? Jag hittar då inga. Galvade borde ju finnas kan jag tycka.
 
Hittade flera direkt när jag sökte på flaklås galvat på google. Vill du ha rostfritt så kolla i båtbutiker, kanske finns några rejäla lucklås som duger. www.hjertmans.se t.ex.
 
Jo, det verkar ju som att det finns en del att välja på. Jag vet inte vad jag sökte, fastnade väl i en tankebana. Sen ser en del lås ut att vara elförzinkade på bilderna, trots att det står "galvad" eller "galvaniserad" i texten. Jag får kolla runt och titta live på grejorna.
 
Mikael_L
Utan att ha 100 koll nu så ... :blushing:

Har du galvat släp så bör väl även de saker du sätter fast mot släpet vara galvade.
För annars är det väl risk att det rostfria ligger högre i ädelhet och därmed käkar upp galvskiktet på släpet.

Bara en tanke, ...och inte ens säkert rätt ...
 
Kolla på ställen som säljer lastbilstillbehör och släpvagnsbutiker också, typ valeryds m.fl. Strand tror jag någon stor lastbils/yrkes-butik heter.
 
Mikael_L skrev:
Utan att ha 100 koll nu så ... :blushing:

Har du galvat släp så bör väl även de saker du sätter fast mot släpet vara galvade.
För annars är det väl risk att det rostfria ligger högre i ädelhet och därmed käkar upp galvskiktet på släpet.

Bara en tanke, ...och inte ens säkert rätt ...
Jo, rf stål och zink ligger långt ifrån varandra galvaniskt, så det ser risky ut faktiskt.

Hittade dock denna kommentar:
Varmförzinkat stål i kontakt med aluminium och rostfritt stål ger ingen allvarligare korrosion i luft. I vatten bör de dock inte stå i ledande förbindelse med varandra. Av stor betydelse för galvanisk korrosion är förhållandet mellan anod- och katodyta.
http://www.zincinfo.se/foretag/Korrosion.htm
 
Plastbrickor är en bra grej för att förhindra galv.korr. På båten där jag ofta skruvar ihop rf och alu, som ju normalt är rena katastrofen, så använder jag loctite gänglåsning och det har visat sig fungera riktigt bra även i skruvförband.
 
Jula och Swedol har
 
gadeberg skrev:
Jula och Swedol har
Jag hittar tre modeller på jula, alla elförsinkade!?
 
gadeberg skrev:
Jula och Swedol har
Men de är elförzinkade hela surven. q(;^;)p Har kollat redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.