Om du sätter stående reglar i hörnen på insidan, och spikar varje panel i dem innan du sågar bort hörnen, sedan tokspikar fast knutbrädorna kan det nog funka.
Jabo kommer att säga NEJ ! Kan hända att de ringer upp en stund senare och säger NEJ igen, bara för att förtydliga..
 
Som mäster säger, en regel på insidan, men skruva fast panelerna i regeln från bägge sidor, limma gärna också så får du en rejält stark fog. Sen är det bara att såga och sätta knutbrädor.
 
Det kommer inte att funka. Stugans timmer arbetar och vill sträcka på sig. Det kan handla om flera 5-8cm på 2,5m.
Beroende på årstiden och fukten. Dock kan man skruva fast ett antal vinkel beslag från insidan. Stock mot stock.

Låt den vara som den är. Annars riskerar ni en hög med bråte om det blåser för mycket...
 
kamilenski skrev:
Det kommer inte att funka. Stugans timmer arbetar och vill sträcka på sig. Det kan handla om flera 5-8cm på 2,5m.
Beroende på årstiden och fukten. Dock kan man skruva fast ett antal vinkel beslag från insidan. Stock mot stock.

Låt den vara som den är. Annars riskerar ni en hög med bråte om det blåser för mycket...
Du menar att stugan skulle bli 5-8 cm längre på sommaren än på vintern? Nej du min vän, hur skulle det se ut med fönster, dörrar och plintar. Dock, det bästa för att förhindra de rörelser som kan uppstå pga fukt är att behandla träet även på insidan, så det blir inga eller minimala fuktförändringar i träet.
 
På hojden! Det hande med mina tva stugor. Hade dessa i ca 10 ar. varje ar, samma sak. Jag lovar!
 
Nog för att träet rör sig lite, men skulle stugan växa 5-8cm skulle det bli stora glapp runt dörrar och fönster m.m. Som sagt, behandla träet för minimala fuktrörelser.
 
En sak måste jag medge. Mina var inte behandlade alls. Och visst brukade det bli springor ovan fönster och dörrar. Tills det torkade igen. Alla hörn var förbundna med vertikalla strävor som satt fast i nedre stocken. Övre dellen var fast men en bult som kunde glida i en avlång springa. Svårt att förklara. Men det var org från fabrik. Just för att den skulle kunna röra sig.
 
Gör man min föreslagna manöver nu, när det är relativt varmt och fuktigt ute, kommer stugan när träet krymper till vintern inte att ändra utseende (förhoppningsvis) utan det som händer är att det blir en aning distans mellan varje bräda eftersom läget är fixerat men brädan krymper en aning på bredden, men eftersom de är spontade kommer detta inte att synas. Det man ska tänka på är att reglarna i hörnen kan bli bärande för stugans vikt, och de bör alltså stå på något som tar vikten. Men återigen, behandla träet för att minska risken, och bevara träet ;)
 
Ang rörelsen.. Jag antar att Kamilenski hade riktigt timmer, i dessa är det om jag inte har helt fel bara 17-22mm panel med lite "timmerlook".
Och visst rör sig de också, men jag tror inte det är frågan om så mycket som 5 cm, snarare upp till 10 mm ?
Jag har snickrat ihop en liknande åt en bekant, ( Byggsats från Coop ? ) och den har inte haft några rörelseproblem,
Iofs förstärkte jag den i hörnen som jag beskrev ovan,samt satte någon extra sträva och böt ut de medleverade 30x30 "reglarna" (spaljevirket :) ) mot 45x70 jag hade liggande
 
Varför ska ni såga av dem? Knutarna är ju den centrala konstruktionen för att hålla ihop ett timmerhus, verkar dumt att ta bort dem.
 
Nej !
 
Jo, om han reglar upp hörnen innan, annars skulle det inte gå att bygga hus med liggande panel heller ;)
 
Tack för alla svar.

Får se vad det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.