Bor i Stockholm och vill koppla på dagvattnet på avloppet. Huset är byggt -39 och ligger på sidan till en dalgång (höjdskillnad ca 25 meter). Huset skall dräneras om och dagvatten måste ledas bort från huset. Så som tomten ser ut är det knepigt att lägga en stenkista, det ligger berg i dagen på alla riktigt bra ställen samt att det mot gatan är en gammal stenmur.

En av entrepenörerna som varit och tittat menade på att Stockholm Vatten ofta tillåter dagvatten till avloppet (så länge man sätter på ett sandfång). Enligt hans mening fick de som frågade ofta lov att koppla dagvattnet till avloppet.

Har ni frågat? Fick ni tillstånd?
 
I Göteborgs Kommun är man extremt restriktiva med dagvatten till avlopp. I mitt fall hade dagvattnet (ett dike hade blivit övertäckt utan trumma) blivit förstört och jag skulle inte få släppa dagvattnet någonstans  ???
Som tur var insåg man det omöjliga och lät mig få bygga i alla fall. Dagvatten har ju en viss tendens att finnas varken man vill eller inte...typ regnvatten  ;D
 

Vad jag förstått kostar det ca 500 kr/år att leda dagvattnet till avlopp i Stockholm.

Ring Fortum eller Vattenfall och fråga.

/Björn
 
Vattenfall är nog bara intresserade om det är riktigt stora vattenmängder

Varför då?

/Björn
 
P
För vattenfall är ett elbolag som skapar sin el från vattenkraftverk. :D
Tror dom heter "Stockholm vatten" som du ska ringa, eller prova med komunen.
 
Ja det har du ju rätt i!

/B
 
Benno. skrev:
Desvärre betalar man för dagvatten trots att man inte har någon sådan anslutning. Kanske man skall koppla in regnvatten och rubbet för att få "valuta för pengarna"...

Hos Stockholm Vatten får man avdrag på vattenavgiften om man tar hand om dagvattnet lokalt. Jag pratade inte med dem om att koppla in dagvatten på deras dagvatten i gatan, men enligt all publicerad information så gör de nästan vad som helst i Stockholm för att man ska ta hand om dagvattnet själv.
 
Har pratat med Stockholm vatten och det finns inget dagvatten som går parallellt med avloppet. Därför är det omöjligt att ansluta dagvattnet. Trist, bor på en bergssida, det blir svårt att bli av med vattnet utan sprängning alternativt uppgrävning av den lilla tomt som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.