Trodde jag skulle kunna provelda lite idag men det sket sig.

Det blev för svagt med bara bruk så min "keramik" gick av.. Så jag måste göra om det och nubba stenarna med ståltråd för att få bättre hållbarhet.

Konstruktionen jag gjorde med understenarna blev heller inte riktigt bra så jag ska även där göra en ny konstruktion.

Min plan just nu är följande..

Överstenar (murade ihop 4 och 4 så det blir två halvor)
7f5201135859P6b48.jpg

Understen (4 stenar ihopmurad till en sten totalt 45 cm långt)
725201141946P3e7d.jpg

Munstycke (vikt rostfri plåt med två avlånga snitt (ca 2mm) som munstycke 20cm lång, veckad ca 3.5+2+1.5cm)
285201142805Pd8f4.jpg

Planen är att göra lite olika munstycken och se vilka som funkar bäst.
 
Redigerat:
Något sådant här kommer det att se ut..

Det det röda är baffelplåten och de gröna kryssen är isolering med stenull.

Nytt primärluftintag är hålet för oljbrännaren där det sitter ett primitivt spjäll gjort av två halvmåneplåtar och en poppnit.

7f5201150005P5f6f.jpg
 
För att ha en bra referens så plockade jag bort alla modifieringar och provade att elda 18.5kg ved.

Verkningsgraden blev då strax över 50%.

Så turbulatorer gör alltså ca +5% på verkningsgraden.

Rökgasen 50 cm ner i skorstenen blev också 30-40 grader varmare än när jag hade turbulatorerna.

Den här gången la jag tempgivaren i eldstaden uppe på veden så den följde med veden ner allt eftersom den brann.

4d6201175707Pccea.jpg
 
Redigerat:
Har isolerat askutrymmet och gjort en förbränningskammare.

Överstenar och understenar är klara men jag har inte murat ihop dom utan bara lagt dom på plats för att kontrollera att det funkar som det är tänkt.

Jag har även murat ihop bakväggen och gjort baffelplåtar i takplåt.

Men när jag proveldade så lyckades jag inte få till underförbränning, takplåtarna sluter inte tillräckligt tätt så när jag gör upp en liten eld i gasförbrännningskammaren så startar en överförbränning i vedmagasinet på grund av att det blir ett drag runt plåtarna och så fort draget minskar så kvävs elden i vedmagasinet av sin egen rök.

Så just nu försöker jag gräva upp en 2-3mm plåt så jag kan göra lite tyngre baffelplåtar som sluter tätt.
 
G
Har förstått att denna panna inte är speciellt bra för vedeldning. Men hur passar den för att montera en pelletsbrännare?
 
Det kan nog funka helt ok, det finns färdiga lösningar för att montera pelletsbrännare i oljeluckan.
Tycker man att rökgaserna är onödigt varma gör man ju bara turbulatorer.
 
"Det blev för svagt med bara bruk så min "keramik" gick av.."

Inte enkelt att limma ihop så att det tål höga temperaturer. Vill tipsa om ett annat sätt att lima ihop tegelbitar.
Läste att när man limmar finska ugnar av täljsten så använder man täljstenspulver +vattenglas uppblandat till vällingkonsistens som man pensla på. När det torkat tål det höga temperaturer (>900 C?). Något liknande lim blandar man för att limma lärgods men då blandar man lera och vattenglas. Läste att man kan reparera kakelplattor med blandning vattenglas +sand+krita . För att fästa ugnluckans tätning använder man också vattenglas eftersom den tål höga temperaturer ..... vattenglas har otrolig förmåga att förena sej med andra mineraler ....

Erkänner att jag har aldrig provat något av detta men det är ju billigt att testa på 2 tegelbitar och sen slänga det i pannan och se om det håller. Det ska dock torka ordentligt innan temperaturtestet.
Du ska blanda tegelpulver som blir vid sågning av tegel + vattenglas ..... och se om det håller. Använder du schamotte tegel? Den är inte så tung , isolerar mycket bra och tål höga temp bäst :).
Kan hända att blandningen ställnar mycket snabbt så blanda en liten portion åt gången och pensla ej för flödigt.
Hoppas du lyckas bygga om din Diom!
gaia
 
tack pr95!
för länken!
Då var jag inte ute och cyklade allt för långt från ämnet :).
gaia
 
d^_^b
Gick bredvid cykeln ;)
 
Gjorde nya baffelplåtar av 2mm plåt men fortfarande smiter röken ut på sidan om plåtarna. Jag får inte ner röken i förbränningskammaren.

Tydligen måste det vara helt pottätt för att det ska fungera.

Så imorgon ska jag göra ett försök att täta runt hela plåten med stenull
 
Redigerat:
så tätat med stenull, men nu ryker den in istället :(

När jag eldar i förbränningkammaren får jag röken att gå rätt väg men så fort det slocknar där så börjar det ryka in.

Jag ska prova göra munstycken för i understenen för att se om jag kan få den att dra rökgaserna bättre.
 
Efter många motgångar så har jag äntligen lyckats få saker att gå mer som jag vill :)

Verkningsgraden verkar bli tillfredsställande i alla fall.
Vid 900 grader i gasförbränningskammaren så har jag 150 grader ut ur pannan (det är utan turbulatorer).

Däremot så gjorde jag eldhålet för stort, så det måste åtgärdas. Jag måste ha oljeluckan helt öppen annars suger den primärluften upp genom eldhålet och då kyls rökgaserna ner för mycket.
 
sekundärluften kommer upp i eldstaden menar du väl? Har du möjlighet att se gaslågan genom den nedre sekundärspringan så du kan justera luftinsläppet där?
 
exerg skrev:
sekundärluften kommer upp i eldstaden menar du väl? Har du möjlighet att se gaslågan genom den nedre sekundärspringan så du kan justera luftinsläppet där?
Precis, jag var lite virrig :)

Jo jag kan se gaslågan och jag kan strypa sekundärluften.

Men ett annat problem är att primärluften hamnar så långt upp när jag använder oljeluckan så därför får jag lätt övertändning.

Proveldade med 8 kg ved och det blev 75-80% verkningsgrad.

Så här såg rökgaserna ut (jag skrapade ihop glöden på slutet därav spiken på slutet)
291201180907Pb2a5.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.