Hejsan!
Ställer mitt första inlägg här då och hoppas på kloka och konkreta svar :)
Vi ska köpa ett utomhusspa som med vatten väger ca. 2 ton.
Jag har nu grävt ut ett hål i trädgården för att kunna fylla igen med något slags bärlager. Transportören jag pratade med rekommenderade ett bärlager av bergskross, men det är ju inte dränerande.
Vad ska man göra för att göra det så korrekt som möjligt. Belastningen blir ju ca. 500kg/kvm, och jag vill ju inte att vattnet lägger sig ovanpå underlaget.

Hur många cm makadam? Och vilken storlek?
Hur många cm sten mjöl? Och vilken storlek om det finns. Behövs stenmjöl mellan makadam och ísolerskivor?
Hur många cm isolerskivor?

Tacksam för svar.
 
Hur har du gjort? Håller på med samma sak nu. Min åf av spabadet säger att det räcker att jämna till marken och lägga markskiva? Jag har iaf grävt ur lite och fyllt upp med sand som jag tänker padda och sen lägga dit skiva. Tror ni det funkar?
 
Markduk, 10-15cm makadam 8/16 samt ev isolering som måste vara tryck och vattenbeständig.

Din spa lev kommer att skicka anvisningar i samband med beställningen.
 
Hej! Jag har grävt ur, lagt grus samt markplattor som jag även paddat!
Min jacuzzi står dock på en ställning som är ca 1,5m hög, ställningen står sen på plattorna!

Hur värmer ni upp era span?
Håller spat 37c 24/7? Eller ställer ni ner tempen i spat om ni inte ska använda det under några dagar -1vecka?
Vad tror ni är mest ekonomiskt? Att värma upp det från en grundvärme när man ska använda spat eller att alltid ha 37c?
Jag har något som heter prehetaing, om jag förstår det rätt så värms spadet upp under angiven tid, borde inte detta bli dyrare än att hålla en jämn temperatur i badet istället?
 
Ju större skillnad det är mellan vattentemp och luften desto mer energi går det åt, Mao så är det bättre att sänka ner temperaturen då du inte använder badbaljan.
 
Ja det förstår jag! Frågan är vad som är "billigast" värma upp från grundtemp (kan ställas på vad man vill men säg runt 15c) vad kostar det då att värma upp till 37c 1ggr i veckan!
Förbrukar karet mer energi just den uppvärmningstillfället jämfört med att hålla en jämn temperatur konstant i karet!

En luftpump ska ju alltid stå på exempelvis, då den drar mkt energi att starta o värma upp istället för att ha på auto o få en jämb temperatur! Tänkte om det är samma i baljan?
 
?
Jag tyckte just att jag svarade på frågan...
?

Värmer du med en värmepumpsstödd elpanna så är dock risken att inte värmepumpen orkar med om du brassar på för fullt och vattnet är kallt och elspetsen går in.
 
Nja, klart att det är billigast att stänga av den eller hålla sig några grader över nollan!

Men frågan är om det är billigare att hålla jämn temperatur hela tiden, då spelar självklart isolering samt hur utsatt spat är in.

Vatten som är varmt värmer så klart baljan från insidan, om baljan håller kvar värmen oberoende på vad för luft temp det är så blir det kanske billigare att låta vattnet hålla en jämn temperatur istället för att värma upp 1600l vatten 1ggr i veckan.
 
Du har ju redan fått svaret på frågan.

Vill du inte elda för kråkorna så sänker du temp mellan tillfällena, du lär dig snart hur lång tid det tar att köra upp badet i rätt temp beroende på starttempen.
 
Vad blir skillnaden (kWh)? Att värma upp 1-2ggr i veckan eller låta badet ha samma temp hela veckan?
Värmaren i badet kommer inte behöva jobba konstant i 10-12h för att värma upp badet utan enbart gå igång då temperaturen börjar falla om du har samma temp dygnet runt...

Måste finnas någon som mätt upp vad som är mest lönsamt att göra!

Jag förstår att det kostar mindre ju lägre temp du har, men samtidigt måste du räkna med att ju lägre temp du har ju längre tid måste värmaren jobba för att komma upp i rätt temp. Denna kostnad mot att bibehålla en viss temp i badet är frågan,,,
Inte om det är billigare att stänga av eller köra på max...
 
Prova? En elmätare kostar va en tusenlapp, så kan du ju testa själv. Men rimligtvis får du en lägre medeltemperatur om du stänger av och sen eldar på en gång i veckan, och således får du också en lägre förbrukning.
 
Liemannen, bry dig inte om jobo då han uppenbarligen inte är läskunnig alt inte vill eller kan förstå vad vi skriver.
 
Men är inte hela grejen med ett utomhusspa att det är varmt jämt så man bara behöver hoppa i när man blir sugen!? Ska man stå och vänta i några timmar för att de ska blir varmt kan man ju fara till närmaste badhus och hoppa i där istället! Och har man lagt ut 70-100tkr för att sen spara en tusenlapp per år för att ha det kallt 300 dagar per år?? Nä min åsikt är att det ska vara 37 året om ! Annars så funkar ju en badtunna! Men det är bara min åsikt!
 
Jag förstår din åsikt! Jag tror dock att vi inte har samma livssituation vilket du antagligen baserar dina åsikter efter
Där av skiljer antagligen våra åsikter!
Har man ett spädbarn med kolik så är det inte så lätt att bara hoppa i när man "är sugen" tror inte heller det finns badhus som har öppet runt 21-22 eller senare (när vi har möjlighet att ta ett bad) samt har barnpassning för spädbarn.
Just nu när vi inte kan bada när vi vill då det krävs en hel del planering så finner jag ingen anledning att jacuzzin ska stå på 37c 24/7 då det kan dröja några veckor mellan stunderna när vi har möjlighet att bada.
I framtiden när lillkillen blivit bättre o sover bättre så är det självklart en helt annan femma. Men jag lever inte i framtiden utan nu...
 
Jobo: Jag håller tvärtom med Peter fast med din argumentation. Vi har 3 barn 1år, 2år respektive 3år gamla samtidigt som vi saknar släktingar som kan vara barnvakt vilket gör att planering är hopplöst. För vår del hade något som tar timmar att kunna använda varit bortkastat. Däremot är bubbelpool och utespa perfekt sålänge den håller rätt temp perfekt.

Spontana bad när barnen sover är det vi får nöja oss med = vardagslyx. Bara att ta med babyvakt om man behöver det och ta alla tillfällen i akt att njuta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.