d^_^b
BennyA skrev:
:blushing: Ursäkta mig, har inget alkolås på datorn. Jo jag skäms, men är mogen för att be om ursäkt.
 
BennyA skrev:
:blushing: Ursäkta mig, har inget alkolås på datorn. Jo jag skäms, men är mogen för att be om ursäkt.
d^_^b
 
en VS tråd igen, där allt som vanligt är som vanligt....... någon ogillar IKEA´s kök och ägarna "försvarar" sina kök med näbbar och klor. Underbart.

IKEA, det är dom där köken där man använder passbitar när det inte riktigt stämmer med måtten va??:p

Nåväl, jag anser att man ska prioritera det i livet som man är intresserad av alt. nyttjar/använder mycket.

För att exemplifiera kör jag här mina top-5 + bottom-5 med motivering.

1. Köket. Använder det mycket och älskar att vara där, således vill jag ha känsla, kvalitet och en bra planering.

2. köksredskapen. Maten smakar knappast bättre, men my god vad mycket roligare det blir att laga mat med ritkiga grytor, mina japanska knivar (nej inget global-skit) glencairnglas till whiskyn osv.

3. Säng. Tillbringar alldeles för mycket tid där för att inte ha en riktig säng, dock behöver den inte kosta 75 papp för det men den kan mycket väl göra det om man nu tycker den funkar bra.

4. Golv. med så mycket fysisk kontakt man har med ett golv kan 1000 pix/kvm. bli rent av billigt. känsla och utseende på ett golv gör hur mycket som helst på känslan i ett hus.

5. Öl/whisky. Gillar båda men är ingen storkonsument. så jag har lite svårt att motivera den lilla pengen extra det kostar att uppgradera sig från famous grouse/pripps blå

bottom 5

1. Bil. Sitter aldeles för lite tid i bilen för att kunna motivera mig en dyr bil typ BMW/Mercedes trots ett visst intresse, har inga behov av att rent statusmässigt sett äga en heller.

2. Dyra märkeskläder (undantaget ytterjacka). Köper dom kläder jag tycker är sköna och snygga men bryr mig mindre vad det står på dom. har aldrig förstått hur man kan lägga 1000 pix på en ex. peak-piké

3. Äta ute. Få saker är väl så oprisvärda:S som att äta ute. köper hellre fina råvaror och lagar själv. visst är det trevligt med atmosfären osv. men tusen spänn för en köttbit och en medelmåttig flaska vin...... Dricks & procentpåslag på vin är annat ofog som bara retar en.

4. Mobiltelefon. Har annat att göra än att sitta och leka med några "kolla-här-appar" och skriva in vad jag åt till frukost på det där facebook. och att dessutom betala dyra pengar för skiten. Nä tack

5. Resa dit alla andra är. Visby, Thailand, Båstad......Dyrt,stressigt och trångt. man kan få bra mycket mer upplevelse för betydligt mindre pengar, bara man vågar tänka outside the box.


Det var MINA prioriteringar. Dom är inte på något sätt mera rätta än några andra vilket jag noga vill poängtera.

Och till sist: Kan ingen ta bladet från munnen och säga som det är....... det är priset som är grejen med IKEA-köken och inget annat. allt annat med marbodaljämförelser att kvaliteten "duger" osv är ju bara svepskäl för det låga priset.

Säg som det är: Vi köpte det för det var billigt och vi prioriterar annat!
 
Har precis monterat 20 IKEA-stommar med tillhörande lådor, luckor m.m. som vi håller på att sätta upp. Känslan är likvärdig med köksskåpen vi monterade i tvättstugan för 18 månader sedan, vilka vi är mycket nöjda med så långt.
 
Intressant läsning!

Jag har arbetat hela mitt yrkesliv inom industrin som konstruktör. Min erfarenhet av industri, i synnerhet för konsumentprodukter, är att den som vill komma in på marknaden studerar marknaden mycket noga, gör sedan en produkt som placeras i ett segment men erbjuder bätte pris än konkurrenterna. Skoda och IKEA kök är exempel på detta. Sedan kan en av två saker hända. Man höjer priset så att man inte längre lika fantastiskt billig (Skoda) eller man sänker kvaliteten. Det är nämligen så att under en produkts livslängd är det ett konstant tryck på att bibehålla lönsamheten och sänka kostnaderna.

Skall bli intressant att se om IKEA tänker sänka kvaliteten eller om de kontrar med att komma med något radikalt nytt för att kunna höja prisnivån.

Sedan när det gäller uttrycket "man får vad man betalar för" så stämmer detta till 1000% när det gäller B2B (professionella kunder) men absolut inte när det gäller konsument. Konsumenten i allmänhet kan påvekas med reklam. Eller tror ni verkligen att en iPhone 4 kostar så mycket mer ärn en LG eller Samsung att tillverka? Visst, Apple lägger mycket perngar på mjukvara, men ändå. Professionella kunder har tillgång till mer fakta och testlabb så de låter sig inte luras lika lätt, fast visst kan mutor göra underverk. Se bara på Göteborg (OBS! är Göteborgare, inga flame wars tack).

/Anders
 
Bra inlägg Anders.
Skoda är ett bra exempel på där man gått in och köpt sig marknadsandelar genom en prissättning som var riktigt bra, men idag.... Vem tusan vill lägga mer än 300k på en Skoda?

Du missar dock en vinkling som alla goda konstruktörer och produktonsmänniskor jobbar med och det är att effektivisera och att att nyttja ingående material mer effektivt utan att skära på kvalitet. Utan detta skulle vi aldrig kunna ha en växande BNP utan att inflationen galopperar.
Nu finns det tyvärr många fall där man bara skurit i kostnader utan att upprätthålla kvaliteten och detta är långsiktigt en lika usel strategi som att höja priserna.
Om vi tittar på Ikea så finns det säkert massor med produkter där kvaliteten sänkts för att kunna sänka priset men säkert ännu fler där dom lyckats både att sänka pris o höja kvaliteten tack vare smarta konstruktörer och produktionsmänniskor.
Samma sak gäller bilindustrin, ständiga förbättringar utan att priset höjs.
 
Ett annat ypperligt exempel är ASSA som har gått från kvalité till produkter som håller just den kvalité som krävs för att de skall hålla såpass länge att garantier är slut. Man jobbar också med en produktionslina som tillåter att hela linjen produkter av en typ kan tillverkas utan att det behöver ställas om något speciellt. Dvs man bygger på moduler (legobitar i stort sett) Sen pressar man ut en fruktansvärd reklam som man kan när man äger 80% av marknaden.
Tittar man som medveten konsument runt hörnet, hittar man produkter som är billigare men har materialval som är "dyrare" än ASSA. ASSA kör en blandning av stål, plast och Zink i sina låskistor. Konkurrenter som håller på gamla designen kör i många fall med stål och rostfritt.
 
Håller med om att ASSA nog fuskat en del, men få har väl fått så mycket stryk som dom har pga detta.
Men dom sköter däremot sina synder väl. När min Låskista gick sönder så skickade dom en ny utan knussel så jag hade den dagen efter. Inget tjafs om kvitton o Garantibevis där inte.
 
Har länge påstått detta om IKEA men ingen lyssnar....
 
Jag saknar bara en sak vad det gäller IKEA. Att dom impregnerar alla rena snitt i sina stommar.
 
BennyA skrev:
Hmm, lite bla bla från "tråden".
Hur är det för er som monterat nya kök från IKEA? Hörde från en kollega att det var OK.
Jag kommer troligen inte köpa från IKEA efter vad jag hört mellan raderna. Man är ju ingen idiot :)
Om jag ska försöka återge min sammanfattning om det tusental trådar som handlar om IKEA-kök så är de som har IKEA i huvudsak nöjda med dem, de som inte har IKEA är fruktansvärt missnöjda med dem.
 
andersmc skrev:
Om jag ska försöka återge min sammanfattning om det tusental trådar som handlar om IKEA-kök så är de som har IKEA i huvudsak nöjda med dem, de som inte har IKEA är fruktansvärt missnöjda med dem.
Det har ju uppenbarligen bevisats i denna tråden att det inte är så!
 
cullberg skrev:
Det har ju uppenbarligen bevisats i denna tråden att det inte är så!
Vad är det som har bevisats?
 
Nimajneb skrev:
Vad är det som har bevisats?
Att det inte enbart är de som INTE har Ikeakök som är missnöjda med dem utan även en hel del som har eller har haft Ikeakök är missnöjda med dem på vissa plan...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Att det inte enbart är de som INTE har Ikeakök som är missnöjda med dem utan även en hel del som har eller har haft Ikeakök är missnöjda med dem på vissa plan...
Om jag läser tråden så framkommer det som Anders skriver att dom som har Ikea kök är mestadels nöjda och dom som inte har ikeakök tycker dom är dåliga. Så inget nytt under solen denna gång heller.
Jag tror nog att samma sak gäller vilket kök du än väljer, man har ju faktiskt lagt tid på sin köksinvestering så det är ju svårt att säga efteråt att svarta luckor är inte snyggt eller opraktiskt så därför är köket xxx skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.