Hej,

vi funderar på att byta hus till ett med källare. Jag är lite tveksam då en källare alltid är en källare...

Undrar om någon har erfarenhet av följande konstruktion;

Huset är byggt 1976

Grund: Betong (betyder det att huset har en gjuten sula? Är den i så fall sannolikt isolerad?)

Grundmur: Siporex (betyder det att källarv'äggarna är murade av siporex?

Stomme: Trä (betyder det att våningen ovanpå källaren är av trä?

Bjälklag: Trä (betyder det att golvet på ovanplan är av trå?

Fasad: Tegel (betyder det att träkonstruktionen ovan mark är klädd med tegel?

Vore jätteroligt att höra om någon har erfarenhet av liknande konstruktion. Positivt eller negativt?

hälsningar

Patrik
 
Hus med källare är en bättre konstruktion än hus med platta på mark.
Om hus med källare drabbas av fuktproblem så är det dräneringen som måste åtgärdas.
Hus från 1976 har sällan isolerade källare och har dom det så sitter isoleringen invändigt vilket är mindre bra.
Om ni ska ha boutrymmen i källaren så bör ni dränera om och isolera utvändigt och riva bort invändiga isoleringslösningar.
Kan behövas ventillering av golv för Markradon också
 
Håller med föregående, men det går alldeles utmärkt att isolera invändigt med plåtreglar och frigolit! siporex är vanlig lättbetong, bara ett märke inget annat, tror inte företaget finns idag. Problemet med källare i 70-talshus är att det oftast fanns/finns ett reglverk, en stomme av trä mitt inne i siporexen! Inget bra!
Tegel finns i många varianter, inte bara taktegel! ^^
Mursten, tegel, mexitegel, eldfast mm mm, så jag gissar att det är mexitegel eller liknande i "ditt" 70-tals hus.
Bjälklaget är den del som bär upp golv, i ditt fall borde det vara våning ovan källarvåning.
Ähum! Lite orolig för stommen i trä, det kan vara i siporexen! Skippa huset då, bara ett gott råd, eller dränera hela rasket fort som attan.....
 
byggarätt skrev:
Hus med källare är en bättre konstruktion än hus med platta på mark.
Varför då?
 
Jag kan tänka mig att det eventuellt (?) inte är så mycket problem med syllar? Källarvåningen är ju murad. Men möjligen blir det samma problematik? Syllar finns väl i "botten" på övervåningen oxo

Det jag är mest orolig för är dräneringen. Fast det går naturligtvis att åtgärda. Ventilationen verkar ok "tilluftsmässigt". Frånluftsmässigt går det ju att utöka.

Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.