Funderar på att bygga vårt nästa hus till stora delar själv. Det ska vara ett enplanshus på platta. Inga konstigheter annat än att jag vill nå ca minienergi-standard. Kommer att ha ett litet värmesystem baserat på solfångare och vattenmantlad kamin.
Jag är osäker på vad som är rätt väggkonstruktion för mina behov. Jag vill att stomresningen ska gå rimligt fort (det vill väl alla). Så en tanke är att beställa stomelement från fabrik tillsammans med takstolarna och sätta upp det med kran. Kanske. Varianter:

1. Stående panel, spikläkt, utegips, stånde 120x45, lösull (enbart), stående 70x45, plast, liggande gles, gips. Total isolertjocklek 485mm kanske. Stomelement med syll + 120 regel + hammarband + utegips kanske? En fördel borde vara att det går fort för lösullsbilen att fylla väggarna när de ändå ska komma och blåsa bjälklaget. Är det dyrare än isolering på skiva tro? Jag tycker inte om att ha de bärande reglarna mot utegipsen. :S Kan man undvika det?

2. Stående panel, spikläkt, 45 Västkustskiva, Vindduk (?), 120x45 stående, Bara isolering 195, stående 70x45, plast, liggande 45, gips. Känns enklare men tar längre tid.

Eller något annat? :)
 
Om du ska fylla väggarna med lösull kan du bygga dem med lättreglar. De kan du få i till exempel 500 mm bredd.
 
Du skulle kunna sätta plasten innanför 70 reglarna. En svårighet är hur du gör med lösullen vid fönster och dyl. Sen kan/kommer lösullen sjunka ihop med tiden och då kan det bli fuktproblem där tak möter vindsbjälklag.
 
Tackar för synpunkterna! Tekniken med lättbalk + lösull känns intressant för mina behov. Någon som har en uppfattning om vad lättbalk 500mm kostar per meter? Är detta en billigare byggteknik än konventionell trävägg med isolering på skiva? Förvisso verkar den praktisk för lösvirkesbygge ... på pappret iaf.
 
I Åhus byggdes det en grupp med passivhus, varav ett byggdes med tekniken med lättreglar och lösull. Jag var och tittade på bygget, och, ja, det såg väl OK ut. Svårt att avgöra bara genom att titta, naturligvis, men de fick ihop ett hus i alla fall.
 
Redigerat:
Går ju att ha öppet mellan väggen och vinden, så man kan fylla efter om isoleringen sjunker. Men jag tror inte att lösull sjunker ihop som tex. sågspån.
Under fönster sätter du vanlig isolering.
Om du "måste" ha lösull, så gå på lättbalk. Utegips-spikregel-utepanel. Takstolar och underlagstak, sen har du tätt...
Sen kan du va inne och sätta plast-spikregel28-gips. Kanske ska fylla isolering innan innegipsen, så du ser hur det blir...

//AA
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
såg passivhus med leed-standard i usa som 5 år senare hade urusla värden på isoleringen - det var lösull med träfiber men det sades bero på okunnighet fast en j-a okunnighet som fick det med perfekta värden vid bygget..
 
"Tackar för synpunkterna! Tekniken med lättbalk + lösull känns intressant för mina behov. Någon som har en uppfattning om vad lättbalk 500mm kostar per meter? Är detta en billigare byggteknik än konventionell trävägg med isolering på skiva? Förvisso verkar den praktisk för lösvirkesbygge ... på pappret iaf."
Det är inte priset på lättbalk som är intressant, utan priset på färdigt hus...:p
Blir nog kortare byggtid så det är värt att betala mer för mtrl. som gör att du bygger snabbare.
Blir inte självklart att det är en billigare lösning med "dubbel"regelstomme, som oxå måste fästas i varann...
Problemen från USA försvinner om du använder rätt lösull + rätt entrepenör som sprutar.

//AA
 
Fyller på med hur det gick: Det var rätt segt att få bygglov men nu är lättbalk beställt och kommer inom kort. Vi kommer att köra sprutad cellulosaisolering. Första utmaningen blir att gjuta en platta när markarbetena snart är klara. Efter visst funderande fastnade vi för att köra 400 cellplast. Dock inte lätt att hitta passade (500) kantelement.

Så jag funderar på att köra 400 kantelement och låta understa lagret cellplast sticka ut 60cm? Har sett detta byggsätt på kompensationsgrund ... Frågan är om elementen ligger still när betongen kommer eller om man måste stötta eller motfylla? Motfylla är inte lätt i vårt fall för vi kommer inte runt med någon grävmaskin efter att kantelementen är på plats.

Och förstås den eviga frågan om man vågar sig på att vibrera och sloda plattan själv eller om man "måste" ha ett proffs med sig. För slipa eller glätta plattan behöver man väl inte göra för att lägga flytande trägolv ovanpå sedan?
 
det som man vill undvika till varje pris är att formen kalvar därför kan du använda spikband och stöttor för att hålla EPS på plats eller motfylla...
Även om man kan klara sig med enklare sloda så kan glättning vara guld värd för nogrannheten på resten av bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.