Det har helt plötsligt dykt upp massa svampar på vår gräsmatta. De är beige/bruna. Hur ska jag döda dem, så de inte dyker upp igen. Ska jag plocka bara de svamparna som har vuxit nu, eller hur ska jag lösa detta.
Vad beror det på?

Det är skitäckligt.
 
Tyvärr är det svårt att få bukt med svampar. Att plocka bort de svampar som växer upp löser ingenting. Mycelet finns ju flera decimeter ner i jorden. Växer svamparna i form av en cirkel? I så fall är det "häxringar". Har själv hela tomten full med dessa.
 
Kolla vad det är för svampar.
Några av de svampar som växer i häxringar är mycket goda.
Nejlikbroskskivling slår kantareller.
Bläcksvamp är också mycket god.

VH/Findus
 
Jag har tagit kort på dem, ska bara föra över från datorn, just a sec :)
 
007.jpg005.jpg006.jpg
 
Någon slags sopp verkar det som på den övre bilden, men får vi se undersidan av svampen blir det lättare. Soppar bildar i alla fall inte häxringar såvitt jag vet. Kör över dem med gräsklipparen...
 
svartöra skrev:
Någon slags sopp verkar det som på den övre bilden, men får vi se undersidan av svampen blir det lättare. Soppar bildar i alla fall inte häxringar såvitt jag vet. Kör över dem med gräsklipparen...
Jag har redan plockat alla, men det lär ju inte lösa problemet på lång sikt. Undersidan ser ut som en svamp, alltså en sån gul kökssvamp, fast beige/brun.
 
findus42 skrev:
Kolla vad det är för svampar.
Några av de svampar som växer i häxringar är mycket goda.
Nejlikbroskskivling slår kantareller.
Bläcksvamp är också mycket god.

VH/Findus
Tack för tipset. Jag har hela tomten full med häxringar. Då finns det någon nytta med dom i alla fall! Finns det någon risk att man förväxlar med någon giftig svamp eller är det bara att mumsa på?
 
Nejlikbroskskivling går inte att förväxla med något.
Googling nejlikbroskskivling ledde till den här sidan
http://www.svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=105055&view=open&fnr=1
Väldigt karaktäristisk infästning av foten. Det går inte att ta loss den utan att hatten går sönder. Konsistensen på foten är också väldigt typisk. Och växtsättet i gräsmattor.

Även fjällig bläcksvamp hittade jag där
http://www.svampguiden.com/art.asp?art=coprinus_comatus

Se upp med grå bläcksvamp (har inga fjäll). Den är god även den... men innehåller ett antabusliknande gift som ger hjärtklappning och svettningar i kombination med alkohol. Påstås även ge testikelskador på möss... Fråga mig inte hur de vet det :).

VH/Findus
 
findus42 skrev:
Nejlikbroskskivling går inte att förväxla med något.
Googling nejlikbroskskivling ledde till den här sidan
[länk]
Väldigt karaktäristisk infästning av foten. Det går inte att ta loss den utan att hatten går sönder. Konsistensen på foten är också väldigt typisk. Och växtsättet i gräsmattor.

Även fjällig bläcksvamp hittade jag där
[länk]

Se upp med grå bläcksvamp (har inga fjäll). Den är god även den... men innehåller ett antabusliknande gift som ger hjärtklappning och svettningar i kombination med alkohol. Påstås även ge testikelskador på möss... Fråga mig inte hur de vet det :).

VH/Findus

Vad tyckte du om min svamp då? Vad är det? Hur ska jag döda den för all framtid?
 
Jag är inte så förtjust i soppar så jag har inte besvärat mig med att lära mig sådana. Möjligen KarlJohan i så fall.

De jag plockar är:
Kantareller
Trattkantareller
Taggsvamp
Blodriska
Nejlikbroskskivling
Bläcksvamp
Röksvamp
Fingersvamp
Stolt Fjällskivling om jag har turen att hitta någon.

Alla är lätta att känna igen och går inte att förväxla. Säkert är bäst.
Kremlor bryr jag mig inte om. De konstiga svampar jag kan som gör en till en kul typ plockar jag inte heller ;).
Planerar inte svamputflykter utan passar på när jag springer på något. Har därför inga svampböcker till hands när jag är ute.

VH/Findus
 
Om du kollar på undersidan av svampen. Är det skivor där så är det inte en soppsvamp utan en av den stora arten skivlingar och är lite svårare att artbestämma. Nästan alla soppor är ätliga förutom Gallsopp som smakar väldigt bittert och Djävulssoppen men den växer bara på Öland och Gotland.
 
Redigerat:
OT, men jag skulle vilja avråda från att plocka och äta "fingersvamp" eftersom det finns många arter, alla är inte lätta att bestämma och en del är giftiga. Ingen är lyckligtvis sådär brutalt giftig.
 
Tjejen skrev:
Vad är det? Hur ska jag döda den för all framtid?
Som sagt, någon typ av sopp. Färgen påminner om kosopp eller sandsopp, men jag är inte säker alls? Lättare att avgöra om du fotar undersidan på svampen nästa gång den dyker upp.

Som Sommartorparn skrev lever huvuddelen av själva svampen i jorden, så ska den dödas får man gräva bort den. Ett råd man kan läsa på nätet i samband med häxringar är att göra många hål i gräsmattan med t ex en grep och sedan vattna rikligt varje dag i någon månads tid. Tanken är nog att mätta jorden med vatten så svampmycelet inte får något syre. Jag vet inte om det fungerar.

En annan åtgärd som rekommenderas här och var på nätet är att vattna med Atamon (natriumbensoat i vattenlösning). Det vet jag inte heller om det fungerar.
 
Soppar är ju inte några typiska gräsmattesvampar, så det kan ju hända att de försvinner av sig själva. Just när det är väldigt regniga somrar kan det börja växa svamp på konstiga ställen...... Det är inte säkert att de finns kvar nästa sommar. Passa på att äta av dom när du har dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.