Har ett nybyggd långt staket (plankvägg) med stående brädor. Av misstag målade jag ändträt med grundfärg utan att samtidigt använda grundolja. Är det lämpligt att nu i efterhand påföra grundolja före täckmålningen?
 
Tror inte det hjälper. Porerna är redan tillslutna. Du kan prova tillverka en liten balja som passar exakt mellan plankorna och fylla med olja. Sen lyfter man upp det så att ändträ doppas i i ca 5-10 sek. Eller tillsätt bensaltensid till färgen. Då skyddar det. Eller såga upp med dropp och gör om.
 
Plankväggen är helt färdig och det återstår endast att måla det övre ändträt. Exempelvis doppning är inte möjlig.
Vad jag närmast undrar är om det kan vara till skada att nu påföra grundolja. Arbetsinsatsen är försumbar.
 
Skadligt kan det inte bli. I värsta fallet tar det längre tid för oljan att torka.
 
Oljan kan ju inte tränga in i träet genom grundmålningen. Så ur det perspektivet är det bortkastat. Däremot kan olja mellan grundfärg och täckfärg hindra att täckfärgen fastnar ordentligt. Mitt råd är alltså glöm detta med olja! Gjort är gjort. Du kan inte backa bandet.

Kom ihåg doppning nästa gång du bygger något liknande.;)
 
Prova på en planka.
 
Tack!

Ja, gjort är gjort. Det blir nu till att måla ändträt med täckfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.